Τι συμβαίνει με το Netflix; Τα πρόσφατα πρωτοσέλιδα –«Στοπ στην αύξηση των συνδρομητών», «Δραματική επιβράδυνση», «Το Netflix μετά το μάξιμουμ», «Η πλατφόρμα ροής δεν πετυχαίνει τους στόχους της»– υποδηλώνουν ότι τα πράγματα δεν είναι ρόδινα, γράφει ο Στίβεν Αρμστρογκ στην Telegraph.
Τα αποτελέσματα τριμήνου της εταιρείας έδειξαν μια δραματική επιβράδυνση των συνδρομητών τους πρώτους τρεις μήνες του 2021, προσθέτοντας 4 εκατ. νέους πελάτες, δηλαδή 2 εκατ. λιγότερους από το αναμενόμενο και μόλις το ένα τέταρτο των 8 εκατ. νέων συνδρομητών που γράφτηκαν στα τέλη του 2020. Η πλατφόρμα streaming αναμένει μόνο ένα εκατομμύριο επιπλέον το τρέχον τρίμηνο, αριθμός που δείχνει την πιο αργή αύξηση μέχρι στιγμής.
Φυσικά, οι αντιδράσεις του Τύπου μπορεί να είναι υπερβολικές: «Το περασμένο έτος παρουσίασε το πιο ανώμαλα γόνιμο σύνολο προϋποθέσεων που θα μπορούσαν να υπάρχουν για μια υπηρεσία ροής», επισημαίνει ο Τομ Χάρινγκτον, αναλυτής τηλεοπτικών προγραμμάτων στο Enders Analysis. «Περισσότεροι άνθρωποι έγιναν συνδρομητές καθώς δεν είχαν τίποτα άλλο να κάνουν. Ο Churn –δείκτης που υπολογίζει το ποσοστό των χρηστών οι οποίοι ακυρώνουν τη συνδρομή τους– είναι συνήθως μεταξύ 5%-7%, αλλά μειώθηκε πολύ. Ανθρωποι που ήταν αναποφάσιστοι πήγαν στο Netflix, οπότε στην πραγματικότητα οι νέοι συνδρομητές που κανονικά θα γράφονταν φέτος ήρθαν νωρίτερα. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κίνδυνοι για το Netflix», παρατηρεί.
Ποια ακριβώς, όμως, είναι τα προβλήματα του Netflix και οι κίνδυνοι που διατρέχει;
1. Το Netflix δεν μπορεί να αψηφήσει τους νόμους της Φυσικής
Κατά τη διάρκεια του lockdown, οι τηλεοπτικές εταιρείες αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα, καθώς οι παραγωγές έκλεισαν και στη συνέχεια άνοιξαν και πάλι σιγά-σιγά με χρονοβόρα, όμως, και ακριβά πρωτόκολλα Covid-19. Οι σαπουνόπερες σταμάτησαν αμέσως, τα δράματα καθυστέρησαν, αλλά με κάποιον τρόπο το Netflix συνέχισε να παρουσιάζει σειρές όπως το «Bridgerton», το «Στέμμα», το «Γκαμπί της Βασίλισσας», και όλα τα άλλα. Ωστόσο, σύμφωνα με ένα στέλεχος του στούντιο, που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του επιμένoντας να εμφανίζεται στο διαδίκτυο ως Entertainment Strategy Guy, ο λόγος είναι το εκπληκτικό μοντέλο κυκλοφορίας του περιεχομένου που εφαρμόζει το Netflix.
Για να δημιουργηθεί ένα τηλεοπτικό επεισόδιο, μπορεί να χρειαστούν έως και τρεις μήνες: τέσσερις εβδομάδες προετοιμασίας, δύο εβδομάδες για τα γυρίσματα, τέσσερις εβδομάδες για επεξεργασία, λίγος χρόνος μετά την παραγωγή, για τη μεταφορά του στο τηλεοπτικό κανάλι, και η δουλειά έγινε. Τα επόμενα επεισόδια μπορεί να δουλεύονται ενώ το πρώτο είναι ήδη στον αέρα. Όχι όμως με το «binge», όπως καθιερώθηκε να λέγεται η συνήθεια της συνεχούς παρακολούθησης των επεισοδίων μιας σεζόν. Το Netflix γυρίζει 10 επεισόδια κάθε φορά, που ανεβαίνουν όλα μαζί μόλις ολοκληρωθεί το τελευταίο. Αυτό προσθέτει έως και 20 εβδομάδες στο χρονοδιάγραμμα. Στη συνέχεια, πρέπει να προστεθούν οι διαφορετικές γλώσσες κάθε περιοχής, πράγμα που σε ορισμένες περιπτώσεις σημαίνει ότι το Netflix χρειάζεται έως και εννέα μήνες για να ανεβάσει μια σειρά μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων.
Τα γυρίσματα όλων των σειρών που προβλήθηκαν κατά τη διάρκεια του lockdown είχαν τελειώσει πολύ πριν ξεσπάσει η πανδημία. Η παραγωγή του τελευταίου κύκλου του «Stranger Things», από την άλλη πλευρά, είχε μόλις ξεκινήσει όταν χτύπησε ο κορονοϊός. Και ενώ έπρεπε να προβληθεί τον περασμένο Δεκέμβριο, δεν προβλέπεται να γίνει πριν από τον ερχόμενο Αύγουστο. Και η κατάσταση που επικρατεί στο Netflix είναι χαοτική.
2. Το μέλλον του Netflix θα είναι δύσκολο
Οι Αμερικανοί είχαν τον Δεκέμβριο τέσσερις-πέντε συνδρομές streaming, αλλά τώρα αρχίζουν να τις διακόπτουν. Η Amazon ομαδοποιεί τις πλατφόρμες Starz, Showtime και HBO. Το HBO Max συνδυάζει ITV, Comedy Central, Turner Classic Movies και CNN.
Το Netflix, όμως, προσφέρει μόνο το Netflix. Το 2013, ο Τεντ Σαράντος, διευθυντής περιεχομένου του Netflix, δήλωσε: «Ο στόχος είναι να γίνουμε HBO πιο γρήγορα από ό,τι το HBO μπορεί να γίνει Netflix». Τώρα είναι και οι δύο στο ρινγκ, έτοιμοι για τη μονομαχία.
3. Το Netflix δεν είναι πλέον τόσο διασκεδαστικό
Θυμάστε τα «House of Cards»; «Narcos»; «Ozark»; Τρομερά, έτσι δεν είναι; Εχετε δει τα «The Politician»; «Ratched»; «Space Force»; Οχι και τόσο συναρπαστικά…
4. Το Netflix θα μπορούσε να είναι το MySpace των υπηρεσιών ροής
Η πολυδιάσπαση είναι πολύ ωραία. Εμφανίζεσαι σε έναν κλάδο, βρίσκεις μια περιοχή πολύ «κακή» για το κατεστημένο, παράγεις κάτι γρήγορα και φθηνά, προσελκύεις καταναλωτές και μετά απολαμβάνεις τον θάνατο των ανταγωνιστών σου. Τι, δεν σας αρέσει; Αυτό συνέβη με το ατσάλι, τις φωτογραφικές μηχανές, τις εγκυκλοπαίδειες, το πορνό. Και κατέστρεψε τη μουσική βιομηχανία.
Αλλά το Χόλιγουντ… Ακόμη και η Μαφία θέλει να δουλέψει για το Χόλιγουντ. Και το Netflix προσπαθεί τώρα να διασπάσει το Χόλιγουντ. «Το Netflix εμφανίστηκε στο Διαδίκτυο με τηλεοπτικές σειρές και ταινίες, που πήρε από όλα τα στούντιο στις χαμηλότερες τιμές, επειδή τα στούντιο δεν μπορούσαν να δουν την αξία του Διαδικτύου», εξηγεί ο Εντ Γουόλερ, συντάκτης της C21 Media, ιστοσελίδας αναλύσεων της βιομηχανίας της ψυχαγωγίας: «Μόλις το Netflix έστησε την επιχείρηση, τα στούντιο πήραν πίσω όλο το υλικό τους και ξεκίνησαν τις δικές τους πλατφόρμες ροής. Σκεφτείτε το αρχείο της Disney. Σκεφτείτε τις ταινίες και τις σειρές που έχει η Warners. Χρειάζονται δεκαετίες για να δημιουργηθεί ένα τέτοιο αρχείο».
Ωστόσο, αναμφίβολα το 2021 είναι η χρονιά του Netflix αφού στην 93η τελετή απονομής των Οσκαρ της 25ης Απριλίου, διεκδικεί 36 βραβεία σε 24 κατηγορίες με 16 δικές του παραγωγές ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους, και ντοκιμαντέρ, κάτι αδιανόητο τα προηγούμενα χρόνια.
Επιπλέον, στην πλατφόρμα προβάλλεται άλλη μία ταινία («Του Κόσμου τα Νέα») που συμμετέχει στις υποψηφιότητες αλλά όχι με το Netflix. Να σημειωθεί ότι το αριστούργημα του Ντέιβιντ Φίντσερ «Mank» κατέχει ρεκόρ με 10 υποψηφιήτες για Οσκαρ, ενώ ξεχωρίζουν επίσης «Η Δίκη των 7 του Σικάγου» με έξι υποψηφιότητες και η «Θρυλική Μα Ρέινι» με πέντε υποψηφιότητες.
5. Το Netflix δεν διαθέτει το «Star Wars»
Δεν έχει ούτε Marvel, DC, «Χάρι Πότερ», «Παιχνίδι του Στέμματος» ή «Σταρ Τρεκ». Βέβαια, μόλις υπέγραψε μια συμφωνία με τη Sony που της δίνει πρόσβαση στο «Τζουμάντζι», και αυτό είναι τουλάχιστον μια αρχή. «Η τηλεόραση κινείται προς την κατεύθυνση του κινηματογράφου», εξηγεί στην Telegraph ο Τομ Χάρινγκτον.
«Υπάρχουν τόσο πολλές σειρές, που οι άνθρωποι δεν μπορούν να τις παρακολουθήσουν όλες. Το Netflix έχει 200 εκατ. συνδρομητές, που σημαίνει τη φορά, ας πούμε, τρία άτομα που μπορούν να αυξήσουν τις σειρές σε 600 εκατομμύρια. Αλλά το νέο “Star Wars”… οι άνθρωποι θα το αναζητήσουν. Η Disney λανσάρει το “Star Wars”. Η Amazon έχει τον “Άρχοντα των Δαχτυλιδιών”. Το Netflix χρειάζεται διευθύνσεις IP», συμπληρώνει ο αναλυτής τηλεοπτικών προγραμμάτων στο Enders Analysis.
6. Οι συμφωνίες του Netflix μπορεί να μην είναι οι πιο έξυπνες
Πόσους συνδρομητές μπορεί να προσελκύσει η πλατφόρμα επειδή έχει κάνει προσοδοφόρες συμφωνίες με τους Ομπάμα και τους Σάσεξ; Μήπως αυτό ισχύει και για τον Ράιαν Μέρφι; ( Δημιουργός των «Eat Pray Love», «The Prom», «A Chorus Line», «Ratched» «The Politician»)
7. Το Netflix δεν κάνει εβδομαδιαίες προβολές
Κάνεις μια συνδρομή στο Netflix. Βλέπεις όλες τις σεζόν του «Στέμματος» και του «Stranger Things» μέσα σε ένα μήνα (με binge watching, εντάξει;). Σταματάς τη συνδρομή του Netflix μέχρι την επόμενη σεζόν. Ωστόσο το Disney Plus και το Apple TV ανεβάζουν επεισόδια ανά εβδομάδα, οπότε εκεί πρέπει να περιμένεις το επόμενο. Με άλλα λόγια, οι παλιοί προγραμματιστές της τηλεόρασης μάλλον ήξεραν τι έκαναν…
8. Το Netflix είναι ταυτόχρονα Napster και μουσική βιομηχανία
Το Netflix άλλαξε τους κανόνες. Εκεί μπορείς να δεις τα πάντα. Ωστόσο, έχει οφειλές ύψους 15 δισ. δολαρίων και προϋπολογισμό προγράμματος 19 δισ. δολαρίων. Αν τα ξοδέψει σωστά, έχει καλώς. Αλλά δημιούργησε ένα τέρας ροής και, με μια τόσο ρηχή δεξαμενή IP (συνδρομητών), δεν μπορεί να αντέξει τα λάθη.
9. Το Netflix χρειάζεται συνεχώς νέες επιτυχίες
Οι πόλεμοι του streaming δεν είναι σοκ και δέος. Είναι αδυσώπητοι μεσαιωνικοί πολεμικοί, μαραθώνιοι που κρατάνε χρόνια, με στρατιώτες μισθοφόρους οι οποίοι αλλάζουν πλευρά όταν κάνουν μια καλύτερη συμφωνία. Κάθε πλευρά αγωνίζεται για εκατοστά εδάφους μέρα με τη μέρα, χρόνο με τον χρόνο. Και οι αντίπαλοι του Netflix έχουν περισσότερα χρήματα και μεγαλύτερες ταινιοθήκες.
Οσο για εμάς τους θεατές, οι πλατφόρμες streaming χρειάζεται να μας πείσουν για τις ταινίες τους και να μας κάνουν να τις αγαπήσουμε. Χρειάζεται να προσπαθήσουν περισσότερο. Να ξοδέψουν περισσότερα. Γιατί αν βαρεθούμε, πέθαναν…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News