586
| CreativeProtagon

Γιατί κόπηκε το σεξ από το σινεμά;

Protagon Team Protagon Team 12 Ιουνίου 2024, 08:30
|CreativeProtagon

Γιατί κόπηκε το σεξ από το σινεμά;

Protagon Team Protagon Team 12 Ιουνίου 2024, 08:30

Τι κοινό έχουν μεταξύ τους τα franchise υπερηρώων, το κίνημα #MeToo και η πολύ συντηρητική κινεζική αγορά; Φαινομενικά τίποτε, αλλά και τα τρία φέρονται ως βασικοί υπεύθυνοι στην απότομη μείωση των σκηνών σεξ που προβάλλονται πλέον στη μεγάλη οθόνη.

Η ανάλυση των 250 ταινιών με τις υψηλότερες εισπράξεις στις Ηνωμένες Πολιτείες διαπίστωσε ότι σχεδόν οι μισοί από τους τίτλους που κυκλοφόρησαν πέρυσι δεν είχαν απολύτως κανένα σεξουαλικό περιεχόμενο. Το 2000, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μικρότερο του ενός πέμπτου, όπως γράφουν οι Times.

Η θεαματική πτώση είναι φανερή στα περισσότερα είδη ταινιών, αλλά πολύ πιο έντονη στα θρίλερ και τις ταινίες δράσης, όπου το σεξουαλικό περιεχόμενο μειώθηκε κατά 70%. Την ίδια περίοδο, τα επίπεδα κατανάλωσης οινοπνεύματος, ναρκωτικών, βίας, αλλά και οι βρισιές στις κινηματογραφικές ταινίες δεν παρουσίασαν αντίστοιχη μείωση με το σεξουαλικό περιεχόμενο.

Ο Στίβεν Φόλοους, ο αναλυτής δεδομένων ταινιών που διενήργησε την έρευνα, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στον Economist, ανακάλυψε ότι πλέον είναι στη μόδα οι «καθαρές» ταινίες. Είπε ότι στον κινηματογράφο δεν βλέπουμε απλώς μείωση σκηνών με σεξουαλικό περιεχόμενο, αλλά ταινίες που… απέχουν εντελώς από αυτό. Αξιοσημείωτες πρόσφατες εξαιρέσεις αποτελούν τα φιλμ «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου και «Saltburn», που αμφότερες προκάλεσαν σάλο για το σεξουαλικό περιεχόμενό τους.

Αναλύοντας δεδομένα από φορείς αξιολόγησης ταινιών, καθώς και πληροφορίες από βάσεις δεδομένων, στις οποίες η ένδειξη «σεξ και γυμνό» ενός τίτλου κατατάσσεται σε μια κλίμακα από το «κανένα» έως το «σοβαρό», η έρευνα διαπίστωσε ότι το επίπεδο σεξουαλικού περιεχομένου στις ταινίες είχε μειώθηκε σχεδόν κατά 40% από το 2000. Ως πρωταρχική αιτία της στροφής αυτής αναφέρεται «η αλλαγή των προτιμήσεων του κοινού».

Πέρυσι, σε μια μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, στην οποία συμμετείχαν 1.500 νέοι 10 έως 24 ετών, διαπιστώθηκε ότι σχεδόν για τους μισούς δεν χρειάζονται σκηνές σεξ στις περισσότερες τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες, με την πλειονότητα να προτιμά ιστορίες που επικεντρώνονται σε φιλικές παρά σε ερωτικές σχέσεις.

«Το σύγχρονο κοινό μπορεί να έχει λιγότερο ενδιαφέρον για σαφείς απεικονίσεις της σεξουαλικότητας. Αντίθετα, υπάρχει μια αυξανόμενη προτίμηση για περιεχόμενο που είτε αποφεύγει εντελώς τα σεξουαλικά θέματα είτε τα χειρίζεται με περισσότερη λεπτότητα» είπε στους Times ο Φόλοους.

Σημείωσε ότι άλλοι λόγοι για τη μετατόπιση μπορεί να περιλαμβάνουν την αυξανόμενη ευαισθησία μεταξύ των κινηματογραφιστών μήπως το σεξουαλικό περιεχόμενο οδηγήσει σε διαμάχη γύρω από τα «ξεπερασμένα στερεότυπα», σύμφωνα με τα οποία οι σεξουαλικές σκηνές συνήθως παρουσιάζονταν μέσα από το ανδρικό βλέμμα.

«Με την πανταχού παρουσία της διαδικτυακής πορνογραφίας, το κοινό που αναζητά ρητό σεξουαλικό περιεχόμενο έχει μια πληθώρα επιλογών που είναι άμεσα διαθέσιμες» πρόσθεσε ο Φόλοους. «Αυτό έχει μειώσει την ανάγκη του mainstream κινηματογράφου να καλύψει το κενό, επιτρέποντας στις ταινίες να επικεντρωθούν σε άλλα στοιχεία αφήγησης χωρίς την ανάγκη να περιλαμβάνουν σκηνές σεξ ώστε να προσελκύσουν θεατές».

Η Αλισον Τέιλορ, επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Μπόντ, στην Αυστραλία, πιστεύει ότι η πτωτική τάση οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η πίεση για εξαγωγές σε αγορές ακόμη πιο συντηρητικές από τις ΗΠΑ, κυρίως την Κίνα, και την ώθηση προς ταινίες franchise υπερηρώων τεράστιου προϋπολογισμού – αντί για φιλμ μεσαίου προϋπολογισμού.

Ως παράδειγμα έφερε το φιλμ για το τένις «Challengers», του Λούκα Γκουαντανίνο, που κατέδειξε ότι μια ταινία μπορεί να είναι  συναρπαστική χωρίς κατ’ ανάγκην να περιλμβάνει ιδιαίτερη δράση. «Ο Γκουαντινίνο κάνει για το ερωτικό δράμα αυτό που έκανε η ταινία “Ο Σχιζοφρενής Δολοφόνος με το Πριόνι” για τον τρόμο. Υπόσχεται στο κοινό τα πάντα, αλλά ξέρει ότι η δύναμη βρίσκεται σε αυτό που υπονοείς» είπε η Τέιλορ στους Times.

«Το “Challengers” καταγράφει τη δυναμική της σεξουαλικής έντασης. Ανιχνεύει τα παιχνίδια εξουσίας, τις διαπραγματεύσεις, τη δυσπιστία και τον ανταγωνισμό: οι ανταλλαγές βλεμμάτων είναι τόσο έντονες όσο οι πράξεις που υπονοούν τα βλέμματα».

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...