939
Μαθητές, κορονοϊός και καραντίνα, ακόμη μία δύσκολη εξίσωση για όλες τις κυβερνήσεις (φωτογραφία αρχείου) | Shutterstock

Ερευνα: Για να ανοίξουν τα σχολεία… ανοίξτε τα παράθυρα

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2021, 16:00
Μαθητές, κορονοϊός και καραντίνα, ακόμη μία δύσκολη εξίσωση για όλες τις κυβερνήσεις (φωτογραφία αρχείου)
|Shutterstock

Ερευνα: Για να ανοίξουν τα σχολεία… ανοίξτε τα παράθυρα

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2021, 16:00

Μπορεί να υπάρχει η παραδοχή ότι τα σχολεία δεν ενοχοποιούνται για αύξηση του επιδημιολογικού φορτίου και ότι τα παιδιά δεν τα αφορά σε μεγάλο βαθμό η πανδημία, όμως Βρετανία και ΗΠΑ αναζητούν πιο ασφαλείς τρόπους για να ανοίξουν τα σχολεία τους.

Αλλωστε, όπως είχε τονίσει πρόσφατα στη Βουλή ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας (εδώ), τα παιδιά μπορούν και να κολλήσουν σε συνθήκες όπου ο ιός κυκλοφορεί στην κοινότητα, αλλά και να μεταδώσουν τη νόσο.

Και ενώ οι μαθητές φαίνονταν ως η πιο ακίνδυνη ομάδα για να προκαλέσει μια έξαρση, πλέον αναζητούνται διεθνώς πιο ασφαλείς λύσεις για το άνοιγμα των σχολείων.

Παρά την πρόοδο των εμβολιασμών στη Βρετανία, η κυβέρνηση δεν έχει ανοίξει ακόμη τα σχολεία (εδώ) και προσανατολίζεται στη λύση των rapid tests. Ετσι, αποφάσισε να ταχυδρομήσει στα σπίτια των μαθητών τεστ, τα οποία θα γίνονται δύο φορές την εβδομάδα. Μάλιστα, θα πραγματοποιούνται σε όλα τα μέλη της οικογένειας.

Στις ΗΠΑ, τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) έχουν κάνει θετική εισήγηση για το άνοιγμα των σχολείων, όμως γονείς και εκπαιδευτικοί θέτουν ερωτήματα για την ποιότητα του αερισμού στις αίθουσες των δημόσιων σχολείων.

Οι New York Times (NYT), σε συνεργασία με τους μηχανικούς μιας κορυφαίας κατασκευαστικής εταιρείας που εξειδικεύεται στα συστήματα εξαερισμού, δημιούργησαν τρισδιάστατα μοντέλα, τα οποία δείχνουν ακριβώς πώς γίνεται η μετάδοση του κορονοϊού μέσα στην τάξη.

Οι τρεις βασικοί κανόνες για τη μείωση της μετάδοσης είναι: απόσταση μεταξύ των θρανίων δύο μέτρα, οι μαθητές να φορούν μάσκα και τα παράθυρα να είναι ανοιχτά. Και φυσικά είναι δεδομένοι οι κανόνες υγιεινής, δηλαδή το πλύσιμο και η απολύμανση των χεριών.

Αν τα παράθυρα είναι κλειστά, η αίθουσα δεν θα έχει επαρκή εξαερισμό και αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που μπορούν να δημιουργηθούν με ένα αερομεταφερόμενο ιό.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 1905, κατά την πανδημία της φυματίωσης στις ΗΠΑ και σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, οι ειδικοί είχαν αποφασίσει ότι τα σχολεία όχι απλώς θα λειτουργήσουν με ανοιχτά παράθυρα, αλλά θα είναι κυρίως υπαίθρια (εδώ).

Αναπνέουμε το 3% του αέρα που εκπνέει ο άλλος

Σύμφωνα με τους ειδικούς, ακόμη και αν οι μαθητές φορούν τη μάσκα σωστά, το 3% του αέρα που εισπνέουν, είναι προϊόν εκπνοής κάποιου άλλου συμμαθητή τους.

Στο σενάριο που έχουν οπτικοποιήσει οι New York Times, φαίνεται σε εικόνες πώς, όταν ένας μαθητής που είναι θετικός στον κορονοϊό βρεθεί σε μία σχολική αίθουσα με κλειστά παράθυρα, σε σύντομο χρονικό διάστημα ο χώρος πλησιάζει στο μέγιστο επίπεδο μόλυνσης.

Η κυκλοφορία του κορονοϊού στην αίθουσα (καφέ χρώμα) με κλειστό παράθυρο. Ο μαθητής με το γαλάζιο χρώμα είναι ο θετικός στην Covid-19. / Γράφημα των New York Times

Οι ειδικοί έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο πιο αποτελεσματικός και πρακτικός τρόπος για να καθαρίζει από τους λοιμογόνους παράγοντες μία αίθουσα, είναι να ανοίγουν τα παράθυρα κάθε δέκα λεπτά.

Ο καθαρός αέρας αραιώνει τη συγκέντρωση του ιού στην αίθουσα, «κάτι που χωρίς έξοδα μπορεί να κάνει τα σχολεία ασφαλή ως προς τη μετάδοση του κορονοϊού», δηλώνει στους ΝΥΤ ο Σκοτ Φρανκ από την εταιρεία Μηχανολόγων-Μηχανικών JB & B.

Η κυκλοφορία του κορονοϊού στην αίθουσα (καφέ χρώμα) από τον θετικό στον κορονοϊό μαθητή (γαλάζιο χρώμα) με ανοιχτό παράθυρο. /Γράφημα των New York Times

Πολύ καλά είναι και τα αποτελέσματα στην περίπτωση που ο αέρας καθαριστεί από ένα μηχάνημα με ειδικά φίλτρα τύπου HEPA και βρίσκεται στο κέντρο της σχολικής αίθουσας, καθώς και έναν ανεμιστήρα που εισάγει καθαρό αέρα στην αίθουσα. Προσοχή, όχι έναν ανεμιστήρα μέσα στην αίθουσα, αλλά αυτούς που είναι στον τοίχο και φέρνουν αέρα απ’ έξω.

Η αύξηση της ροής του καθαρού αέρα μέσα στην αίθουσα και ο φιλτραρισμένος αέρας που προέρχεται από το φίλτρο βοηθούν στην περαιτέρω μείωση των λοιμογόνων παραγόντων στον χώρο.

Αν κλείσουμε τώρα το παράθυρο και δεν έχουμε εξαερισμό, μπορούμε να δούμε τη στρωματική κατανομή του κορονοϊού στον χώρο. Είναι ξεκάθαρο από το καφέ σκούρο χρώμα, ότι οι λοιμογόνοι παράγοντες, δηλαδή το ιικό φορτίο, συσσωρεύονται σε υψηλές συγκεντρώσεις, καθώς δεν έχουν από πού να διαφύγουν.

Στρωματική κατανομή του αέρα και η συγκέντρωση λοιμογόνων παραγόντων με σκούρο χρώμα / New York Times

Η συγκέντρωση είναι υψηλότερη όταν ο θερμός αέρας ανεβαίνει, όμως οι μολυσματικές ουσίες βρίσκονται στο επίπεδο που οι μαθητές αναπνέουν, όπως φαίνεται (εικονογράφηση πάνω).

Η πυκνή καφέ ομίχλη δείχνει υψηλότερη συγκέντρωση του ιού στο σημείο όπου κάθεται ο μαθητής που έχει μολυνθεί, αλλά βρίσκεται και σε όλη την υπόλοιπη αίθουσα / New York Times

Ωστόσο, όταν το παράθυρο είναι ανοιχτό, το μπορντό σύννεφο βρίσκεται μόνο πάνω από τον μαθητή με Covid-19 (εικονογράφηση επάνω). Ετσι, όταν οι υπόλοιποι φορούν μάσκα, μειώνεται κατά πολύ η μεταδοτικότητα, άρα και οι πιθανότητες να κολλήσουν.

To ίδιο σενάριο, με ανοιχτό παράθυρο, που δείχνει μεγάλη μείωση του ιικού φορτίου στον αέρα της σχολικής αίθουσας / New York Times

Οι ειδικοί στους εξαερισμούς μεγάλων και μικρών χώρων υπογραμμίζουν στους NYT ότι είναι σημαντικό να ανοίξουν και πάλι τα σχολεία, όχι μόνο με τους κανόνες απόστασης, τα απολυμαντικά και τις μάσκες, αλλά και τον σωστό εξαερισμό της αίθουσας, καθώς είναι ακόμη ένας βασικός παράγοντας που μειώνει σημαντικά τη μετάδοση μεταξύ των μαθητών.

Βέβαια, στην Ελλάδα τα ανοιχτά παράθυρα ούτως ή άλλως ήταν στο πρωτόκολλο λειτουργίας των σχολείων –εξ ου και η πρόβλεψη για κουβέρτες για τους μαθητές σε σχολεία της βόρειας Ελλάδας. Ομως, παρότι όλα αυτά εφαρμόζονταν κανονικά –και μάσκες για τους μαθητές και αποστάσεις και απολυμαντικά και ανοιχτά παράθυρα– τα σχολεία έκλεισαν και τον Νοέμβριο και είναι κλειστά τώρα…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...