Τι κοινό έχουν ο Βλαντίμιρ Πούτιν, η πανδημία του κορονοϊού και η Μπιγιονσέ; Εχουν κατηγορηθεί ότι ευθύνονται για την άνοδο του πληθωρισμού! Και αν για τον ρώσο πρόεδρο και τον φονικό ιό δεν χρειάζονται πολλές εξηγήσεις, πολλοί θα αναρωτηθούν πού κολλάει εδώ η αμερικανίδα τραγουδίστρια.
Τον περασμένο Μάιο η Μπιγιονσέ πήγε στη Στοκχόλμη για μια συναυλία, η οποία ήταν φυσικά sold out. Εκείνες τις ημέρες, 46.000 θαυμαστές της τραγουδίστριας συνέρρευσαν στην πόλη, με συνέπεια ο δείκτης τιμών καταναλωτή της Σουηδίας να ανέβει το συγκεκριμένο μήνα στο 9.7%, αρκετά υψηλότερα από το αναμενόμενο, όπως αναφέρει ο Economist. Ενας σουηδός οικονομολόγος έσπευσε να εξηγήσει την αιτία της ανόδου του πληθωρισμού: «Φταίει η Μπιγιονσέ», είπε πολύ σοβαρά. Πόσο στα σοβαρά πρέπει να τον πάρουμε εμείς, όμως;
Στις περισσότερες περιπτώσεις όχι και τόσο. Ο πληθωρισμός μετριέται με βάση τις τιμές κάποιων συγκεκριμένων αγαθών και όχι με την απότομη άνοδο των τιμών σε κάποιον συγκεκριμένο τομέα, όπως τα ξενοδοχεία.
Ο δείκτης τιμών καταναλωτή στη Βρετανία, για παράδειγμα, περιλαμβάνει περίπου 750 προϊόντα και υπηρεσίες. Οι συναυλίες, τα θέατρα και οι κινηματογράφοι αποτελούν λιγότερο από 0,8% του συνόλου αυτού του «πακέτου». Συνεπώς, εξηγεί ο Economist, είναι πολύ δύσκολο να ανέβει ο πληθωρισμός σε όλη τη χώρα εξ αιτίας κάποιου μεμονωμένου γεγονότος, εκτός αν αυτό είναι τεραστίων διαστάσεων.
Οι θαυμαστές της Τέιλορ Σουίφτ, εξάλλου, της άλλης δημοφιλέστατης αμερικανίδας τραγουδίστριας, προβλέπεται να ξοδέψουν περίπου 600 εκατομμύρια δολάρια σε εισιτήρια για την τρέχουσα περιοδεία της στις ΗΠΑ. Τεράστιο ποσό. Συγκριτικά με τα 7 τρισεκατομμύρια δολάρια που ξόδεψαν συνολικά σε μια αντίστοιχη περίοδο πέρυσι οι αμερικανοί καταναλωτές, όμως, είναι σταγόνα στον ωκεανό.
Μια τέτοια περιοδεία, επιπλέον, είναι δύσκολο να συμπαρασύρει τις τιμές άλλων προϊόντων. Προκειμένου να αγοράσουν τα πανάκριβα εισιτήρια της Σουίφτ, οι θαυμαστές της θα αναγκαστούν να μην ξοδέψουν χρήματα σε άλλα αγαθά (ξενοδοχεία, φαγητό και ποτό), με συνέπεια να πέσει η ζήτηση άρα και οι τιμές αυτών των αγαθών και υπηρεσιών για ένα διάστημα, παρατηρεί το κατ΄εξοχήν αρμόδιο για το θέμα βρετανικό Μέσο .
Για τις μικρότερες χώρες πάντως, τα πράγματα μπορεί να είναι διαφορετικά. Στη Σιγκαπούρη, μια πόλη-κράτος περίπου 5,6 εκατομμυρίων ανθρώπων, η Σουίφτ θα δώσει έξι συναυλίες, τις μοναδικές στην Ασία. Θεωρητικά το 6% του πληθυσμού μπορεί να τις παρακολουθήσει, αν και το υπουργείο Παιδείας της χώρας αρνήθηκε να δώσει σχολικές άδειες για την τουρνέ, φοβούμενο ότι μπορεί να «πυροδοτήσει περαιτέρω πληθωρισμό». Στην πραγματικότητα, χιλιάδες θαυμαστές της Σουίφτ θα πετάξουν στη Σιγκαπούρη από όλην την ΝΑ Ασία, ανεβάζοντας τη ζήτηση και φέρνοντας πολύ μετρητό στην πόλη. Αυτό μπορεί πράγματι να οδηγήσει σε μια μικρή άνοδο του πληθωρισμού. Οι ντόπιοι μπορεί να χρειαστεί να βάλουν χέρι στις οικονομίες τους για να αντεπεξέλθουν προσωρινά και αυτό θα ανεβάσει ακόμη περισσότερο τις τιμές.
Ολα αυτά, όμως, θα είναι προσωρινά, όπως επισημαίνει ο Economist. Οταν οι θαυμαστές θα φύγουν, οι τιμές θα ξαναπέσουν. Τα ξενοδοχεία δεν μπορούν να χρεώνουν τιμές αντάξιες της Τέιλορ Σουίφτ όλον το χρόνο… Συνεπώς, όλα καλά, ο πληθωρισμός μακροπρόθεσμα κινδυνεύει από πολλά πράγματα, αλλά όχι από τη μουσική.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News