Πριν από λίγες ημέρες συμπληρώθηκαν 256 χρόνια από τη γέννηση της περίφημης Μαντάμ Τισό. Η γεννημένη την 1η Δεκεμβρίου του 1761 στο Στρασβούργο Μαρί Γγκροσόλτς, μετέπειτα Τισό, απέκτησε πλούτη και φήμη χάρη στα κέρινα ομοιώματά της, το επιχειρηματικό της δαιμόνιο αλλά και τη σαγήνη που ασκούσαν εκείνη την περίοδο στην κοινωνία οι αναπαραστάσεις σημαντικών προσωπικοτήτων της εποχής.
Σήμερα η Μαντάμ Τισό μνημονεύεται κυρίως για το διάσημο μουσείο κέρινων ομοιωμάτων που ίδρυσε στο Λονδίνο και εξακολουθεί να λειτουργεί έως σήμερα με παραρτήματα σε σημαντικές μητροπόλεις ανά τον κόσμο. Νωρίτερα, ωστόσο, κατά τη διάρκεια της καριέρας της, όταν βρισκόταν ακόμα στη Γαλλία -αναφέρει το Journal18– «τα ομοιώματα της Τισό κατείχαν κεντρική θέση στον επαναστατικό κόσμο, τόσο ως πορτραίτα όσο και ως ρεαλιστικές απεικονίσεις των γεγονότων».
Μεταξύ πολλών άλλων, στη Γαλλία η Μαντάμ Τισό έπλασε τα κομμένα κεφάλια ανθρώπων, ηρώων αλλά και θυμάτων, που αποκεφαλίστηκαν στην επανάσταση. Εκείνη την περίοδο ήταν ήδη μια αναγνωρισμένη γλύπτρια κέρινων ομοιωμάτων. Έμαθε την τέχνη της υπό την καθοδήγηση του κατασκευαστή κέρινων προπλασμάτων ανατομίας Φιλίπ Κορσιούς, ο οποίος υπήρξε και ο άνθρωπος που τη μεγάλωσε. Το πρώτο κέρινο πορτρέτο που δημιούργησε ήταν του Βολταίρου ενώ κατά τη διάρκεια της Επανάστασης, η μετέπειτα μετανάστρια στη Βρετανία, ανέλαβε έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο.
«Έπειτα από την πτώση της Βαστίλης, η Τισό έπλασε δεκάδες νεκρικά προσωπεία, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων του Λουδοβίκου ΙΣΤ’, της Μαρίας Αντουανέτας και του Ροβεσπιέρου», επισημαίνεται στο ρεπορτάζ. «Φαίνεται πως τα κομμένα κεφάλια έφταναν σε εκείνην απευθείας από την γκιλοτίνα, παρότι ενίοτε πήγαινε στο νεκροταφείο υπό τις μυστικές εντολές της Εθνοσυνέλευσης». Και τα διάσημα αυτά προσωπεία εκθέτονταν στο περίφημο Salon de Cire που ανήκε στον μέντορα και κηδεμόνα της Τισό.
Αλλά στις αρχές του 19ου αιώνα ο Φιλίπ Κορσιούς είχε ήδη εγκαταλείψει τα εγκόσμια και η Τισό «βρέθηκε να συντηρεί έναν αδιάφορο σύζυγο και τα δύο παιδιά τους». Εκμεταλλεύτηκε μια ευκαιρία, ωστόσο, και έβαλε πλώρη για τη Βρετανία, μαζί με το μικρότερο από τα παιδιά της και τα κέρινα ομοιώματά της. Δεν μιλούσε καν Αγγλικά αλλά κατάφερε σύντομα να γίνει διάσημη. Πώς; Πραγματοποιώντας περιοδείες για περισσότερα από τριάντα χρόνια σε 75 πόλεις της Βρετανία, της Σκωτίας και της Ιρλανδίας. Σε μια περίοδο κατά την οποία δεν υπήρχε η φωτογραφία, τα δημιουργήματα της πρόσφεραν στους Βρετανούς την ευκαιρία να δουν από «με σάρκα και οστά» σημαντικές προσωπικότητες της επικαιρότητας.
Στο τέλος, όμως, επέλεξε, το 1835 να εγκατασταθεί στο Λονδίνο όπου άνοιξε ένα μουσείο για να εκθέσει τα έργα της αλλά και να εξελίξει την τέχνη της. Τακτικός επισκέπτης, μεταξύ πολλών άλλων ήταν ο Δούκας του Ουέλινγκτον ο οποίος αρεσκόταν να παρατηρεί το ομοίωμα του Ναπολέοντα και, φυσικά, το δικό του. Και όταν η Βασίλισσα Βικτόρια ανέλαβε τα καθήκοντά της, η Μαντάμ Τισό έφτιαξε μια εξαιρετική κέρινη αναπαράσταση της ιστορικής εκείνης στιγμής.
Η επιτυχία της βασίστηκε στη δίψα του κόσμου για οπτικές πληροφορίες, σε μια περίοδο που καθορίστηκε από τους ναπολεόντειους πολέμους και την ευρύτερη πολιτική αναταραχή.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News