Η προπαγάνδα ήταν ανέκαθεν ένα πολύτιμο εργαλείο για κάθε στρατό, ένα ψυχολογικό όπλο που στόχο έχει να επηρεάσει το ηθικό φίλων και αντιπάλων αλλά και να καθοδηγήσει συνειδήσεις. Αλλοτε με τον Τύπο, αργότερα με το ραδιόφωνο και από τα τέλη του 20ού αιώνα μέσω της τηλεόρασης, η προπαγάνδα έβαζε σε κάθε σπίτι τις νίκες των «ημετέρων (φυσικά…) δυνάμεων» και παρουσίαζε τα γεγονότα όπως βόλευε και εξυπηρετούσε. Πως θα μπορούσε, λοιπόν, τα social media να μείνουν έξω από αυτό το «παιχνίδι» και ειδικότερα εκείνοι που έχουν χιλιάδες «ακολούθους» και βιοπορίζονται με αυτόν τον τρόπο. «Στα όπλα», λοιπόν, κι αυτοί έστω κι αν στην πραγματικότητα είναι στα smartphones…
Σύμφωνα με έρευνα της ανεξάρτητης οργάνωση Institute for Strategic Dialogue, που αποκάλυψε η εφημερίδα Monde, τουλάχιστον 12 influencers από τη Δύση φαίνεται να έχουν ανταποκριθεί στο προσκλητήριο της Μόσχας. Αποστολή τους να περνούν τις θέσεις της στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, ειδικότερα μετά το μπλοκάρισμα εκ μέρους της ΕΕ των ελεγχόμενων από το Κρεμλίνο ιστοσελίδων. Σχετικά περιστατικά έχουν καταγραφεί σε οκτώ χώρες του δυτικού κόσμου, ενώ η αύξηση της δημοτικότητας για ορισμένους από αυτούς τους influencers σε κάποιες περιπτώσεις είναι ιλιγγιώδης.
Ενα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι αυτό της Αλίνα Λιπ, μιας 29χρονης Γερμανίδας, πρώην μέλους του κόμματος των Πρασίνων, η οποία, ενώ μέχρι πρόσφατα ήταν σχεδόν άγνωστη στο διαδίκτυο, σήμερα έχει περισσότερες από 140.000 εγγραφές στο κανάλι της στο Telegram. Αντίστοιχα, στο YouTube, τουλάχιστον τρεις influenceurs καταφέρνουν να έχουν πολύ σημαντικά έσοδα από αυτή τη δραστηριότητα, πλέον. Η Ισπανίδα Λιου Σιβάγια και ο Αμερικανός Πάτρικ Λάνκαστερ, λόγου χάρη, κερδίζουν περί τα 2.000 δολάρια το μήνα, μόνο από στις διαφημίσεις που παίζονται πριν από τα βίντεό τους…
Μεταξύ των φιλορώσων influencers υπάρχουν και τουλάχιστον δύο Γαλλίδες, και μάλιστα από τις πιο δημοφιλείς. Η Αν-Λορ Μπονέλ η οποία δηλώνει «ρεπόρτερ» και η Κριστέλ Νεάν, ιδρύτρια του φιλορωσικού ειδησεογραφικού ιστότοπου Donbass Insider, τακτικά φιλοξενούμενη στην τηλεοπτική συχνότητα του RT. Τη Νεάν παρακολουθούν περισσότερα από 40.000 άτομα στο κανάλι της στο YouTube και 26.000 στην ομάδα της στο Telegram, επισημαίνει η «Monde»…
Το περιεχόμενο που ανεβάζουν στους λογαριασμούς τους οι συγκεκριμένοι influencers δεν κοινοποιείται μόνο από δημοφιλείς φιλορωσικές και φιλοκινεζικές ομάδες στο Facebook, αλλά και από λογαριασμούς κοντά στη ρωσική ή την κινεζική κυβέρνηση, όπως η ρωσική πρεσβεία στο Παρίσι. Ετσι κατάφεραν να προσεγγίσουν ένα νέο κοινό, που υπολογίζεται σε περισσότερους από 18 εκατομμύρια χρήστες. Κι αυτό μεταφράζεται σε διαφημίσεις και τελικά σε χρήμα.
Ωστόσο, υπογραμμίζει η παριζιάνικη εφημερίδα, η σχέση των influencers και των συγκεκριμένων κυβερνήσεων δεν έχει αποδειχθεί. Ισως, τελικά, να πρόκειται για σύμπτωση. Μια πολύ βολική για το Κρεμλίνο σύμπτωση…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News