Είναι γεγονός. Η μάσκα είναι πλέον απαραίτητη, σε κλειστούς χώρους αλλά και σε εξωτερικούς όπου δεν τηρούνται οι ενδεδειγμένες αποστάσεις των 1,5-2 μέτρων. Το πρόβλημα είναι ότι δεν νιώθεις ευχάριστα όταν τη φοράς. Κάποιοι σκέπτονται ότι είναι μη αναγνωρίσιμοι και δεν τους αρέσει, άλλοι αισθάνονται κλειστοφοβία, δύσπνοια ή ιδρώνουν.
Και ενώ η χρήση της στην Κίνα και άλλες χώρες της Απω Ανατολής είναι αυτονόητη, καθώς είναι μια πρακτική που συνηθίζεται από μικρούς και μεγάλους εδώ και χρόνια για την αποφυγή ιώσεων, δεν συμβαίνει το ίδιο στη Δύση.
Σε αντίθεση με τον Ντόναλντ Τραμπ, η κόρη του Ιβάνκα προωθεί τη χρήση μάσκας
Μπορεί μεν οι μάσκες (από πολλά στρώματα γάζας ή τουλπάνι) να ήταν υποχρεωτικές και στη Δύση το 1918-1919 όταν η πανδημία της ισπανικής γρίπης έπληξε τον πλανήτη αφανίζοντας επίσημα περί τα 20 εκατ. ανθρώπους αλλά ποιος το θυμάται τώρα αυτό;
Μάλιστα είναι ενδιαφέρον ότι και πριν από έναν αιώνα υπήρχαν αρνητές της μάσκας και οπαδοί θεωριών συνωμοσίας, που επινοούσαν χίλιους τρόπους για να μη φορούν τη μάσκα τους στις πόλεις όπου επιβαλλόταν.
Η αλήθεια είναι ότι στις παρούσες συνθήκες οι κυβερνήσεις καθυστέρησαν να επιβάλουν την εφαρμογή του μέτρου, που έγινε υποχρεωτική αρχικά στα μέσα μεταφορών και στα καταστήματα, ενώ πολλοί εξακολουθούν να είναι δύσπιστοι για την αποτελεσματικότητα της μάσκας (όπως, άλλωστε, μας είχε πει αρχικά και ο Σωτήρης Τσιόδρας) και δηλώνουν ενοχλημένοι που τώρα πρέπει ή θα πρέπει να τη φορούν συνεχώς.
Για να αλλάξει η άποψη της πλειοψηφίας από το να μη φοράει κανείς μάσκα στο να φοράει, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να υποστηρίξουν δυναμικά τον νέο κανονισμό και για τον λόγο αυτό θα χρειαστούν την υποστήριξη των maskfluencers, με άλλα λόγια των influencers με μάσκα, προτείνει η βρετανική Telegraph και μπορεί να τη διαβάσουν και οι επικοινωνιολόγοι του ελληνικού υπουργείου Υγείας.
Maskfluencer μπορεί να είναι οποιοσδήποτε φοράει μάσκα και η εμφάνισή του να είναι τέτοια ώστε να επηρεάσει θετικά και άλλους.
Στα social media -και στα ελληνικά- κάποιοι ανεβάζουν εδώ και καιρό σέλφι με μάσκες, μερικοί έχουν αρχίσει να αλλάζουν ακόμη και τη φωτογραφία του προφίλ τους και εμφανίζονται μασκοφόροι. Στο πνεύμα αυτό, γράφουν και ανάλογες λεζάντες, όπως «Στο πνεύμα της εποχής ? #WearAMask Show You Care», «Να αρχίσουμε να επανασυστηνόμεθα, σιγά-σιγά», «Buongiornissimo! (Φοράω και κραγιόν αντερνήθ σε λάιτ μπορντώ προς σάπιο μήλο, για να έχεις εικόνα)» και «δεν είμαι #influencer αλλά κάνω ό,τι μπορώ για να σας πείσω (η φαρμακευτική είναι καλύτερη)»…
Όμως δεν αρκούν. Στην Αγγλία η βασίλισσα Ελισάβετ και ο σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο έχουν εξελιχθεί σε ιδανικές δημόσιες φιγούρες maskfluencers, που μπορούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά ενός ολόκληρου έθνους. Ο Ατένμπορο, ειδικά -εμβληματικός παραγωγός και παρουσιαστής περιβαλλοντικών ντοκιμαντέρ του BBC- απέδειξε πόσο επιδραστικός μπορεί να είναι με την καμπάνια κατά της χρήσης του πλαστικού.
Ούτε αυτοί αρκούν. Ποιοι άλλοι θα μπορούσαν να συμμετέχουν; «Οι celebrities», απαντάει η αμερικανίδα designer μόδας Τόρι Μπερτς που ανέβασε στα social media μια καμπάνια με hashtag #WearADamnMask θέλοντας να ενθαρρύνει τους διάσημους φίλους της με τα εκατομμύρια ακολούθων να ανεβάζουν σέλφι με μάσκα. Και μέχρι στιγμής δεκάδες απάντησαν στο κάλεσμα της, μεταξύ άλλων και οι ηθοποιοί Τζένιφερ Ανιστον (επάνω), Κέρι Γουάσινγκτον, Ριζ Γουίδερσπουν, Μαρίζα Τομέι, Μπρουκ Σιλντς και Τζούλιαν Μουρ.
Η Τζένιφερ Ανιστον υποστηρίζει τη χρήση μάσκας
Η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ προωθεί επίσης τη χρήση μάσκας με δική της καμπάνια, έχοντας τυλιγμένο το μισό πρόσωπό της με ένα μεταξωτό μαντήλι ενώ φωτογραφίζεται στο καινούργιο της κατάστημα στη Νέα Υόρκη.
Σίγουρα η διάσημη πρωταγωνίστρια του «Sex and the City» τράβηξε σε μεγάλο βαθμό την προσοχή μάλλον όμως με τη μορφή διαδικτυακού χλευασμού και όχι επευφημίας, γιατί το πρόβλημα με τις διασημότητες είναι ότι μπορούν να αποξενωθούν όσο μεγαλύτερο είναι το πλήθος που τους ακολουθεί.
Η μάσκα, εν τω μεταξύ, έπαψε να είναι θέμα καθαρά δημόσιας υγείας και έχει γίνει πολιτικό ζήτημα, ειδικά στις ΗΠΑ, όπου η Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων Νάνσι Πελόζι ταιριάζει τις πολλές μάσκες της με τα κοστούμια της και όπου ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ αντιστάθηκε μέχρι πρόσφατα να φορέσει (και κορόιδευε τον Δημοκρατικό αντίπαλό του, Τζο Μπάιντεν, επειδή το έκανε). Αντίθετα, η κόρη του, Ιβάνκα Τραμπ, είναι ιδιαίτερα επιμελής στο να φοράει τη μάσκα της προκαλώντας το γέλιο στη βάση των ψηφοφόρων του Τραμπ. Τώρα όμως που και ο Πρόεδρος των ΗΠΑ εμφανίζεται με μάσκα μένει να δούμε αν θα συνεχίσουν οι οπαδοί του να γελάνε.
Η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ με μεταξωτό μαντήλι στο μαγαζί της στη Νέα Υόρκη
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Telegraph, κοινωνικοί ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι χρειάζονται 66 ημέρες (ούτε μια λιγότερη;) για να σου για να διαμορφωθεί μια νέα συνήθεια, έτσι οι περισσότεροι από εμάς εξακολουθούν να βρίσκονται ακόμη στις πρώτες εβδομάδες της συνήθειας στη χρήση μάσκας. Στη Βρετανία μόνο το ένα τρίτο των πολιτών φορούν τακτικά μάσκα, σε σύγκριση με τα τρία τέταρτα των πολιτών της Ιταλίας, της Γαλλίας και των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου οι κυβερνήσεις επέβαλαν τη χρήση της πριν από μήνες.
Σε κάθε περίπτωση, πραγματικός maskfluencer είναι κάποιος που θα μπορούσε να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τους αρνητές τις μάσκας.
Το να έχεις, λοιπόν, τους κατάλληλους ανθρώπους να φορούν μάσκα δημόσια θα μπορούσε να είναι ακριβώς ό,τι χρειάζεται για να παροτρυνθούν και άλλοι να κάνουν το ίδιο. Αν πείσουν αρκετούς από εμάς, θα μπορούσε, άλλωστε, να καμφθεί και η δυσπιστία που ενυπάρχει… στο ελληνικό DNA. Και τότε, το να βάλει κανείς τη μάσκα του θα μπορούσε να γίνει μια αυτόματη κίνηση όπως είναι το να πάρεις τα κλειδιά, το κινητό και το πορτοφόλι σου βγαίνοντας από το σπίτι ή το να φορέσεις τη ζώνη ασφαλείας μόλις μπεις στο αυτοκίνητο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News