Μπορεί να φταίνε οι ταινίες επιστημονικής φαντασίας ή το ότι πάντα ψάχνουμε απεγνωσμένα έναν τρόπο να γλυτώσουμε από την κίνηση, όμως η ιδέα των ιπτάμενων αυτοκινήτων ανέκαθεν μας συνάρπαζε και αυτό δεν έχει αλλάξει, ακόμη και το 2020.
Για καλή μας τύχη, υπάρχουν εκατοντάδες κατασκευαστές και περίπου 175 concept μοντέλα που περιμένουν να γίνουν πραγματικότητα, αλλά ακόμη δεν είμαστε σίγουροι κατά πόσα η εναέρια κυκλοφορία μπορεί πραγματικά να επιτευχθεί και παράλληλα να είναι προσβάσιμη για τον μέσο πολίτη.
Ψάχνοντας απαντήσεις για αυτά τα ερωτήματα, το BBC ήρθε σε επαφή με δύο γερμανικές εταιρείες που προσπαθούν να φτιάξουν ένα ηλεκτρικό όχημα τύπου eVTOL, ένα όχημα, δηλαδή, που έχει τη δυνατότητα να απογειώνεται και να προσγειώνεται κάθετα.
Η Volocopter και η Lilium ανταγωνίζονται στην αγορά των ιπτάμενων ταξί, αλλά τα προϊόντα τους είναι πολύ διαφορετικά: το μοντέλο της Volocopter μοιάζει με μία μίξη drone και ελικοπτέρου, ενώ εκείνο της Lilium είναι λευκό και θυμίζει περισσότερο αεροπλάνο, παρά αυτοκίνητο.
Η Lilium έχει κατασκευάσει ένα ηλεκτρικό μοντέλο που μπορεί να μείνει στον αέρα για μία ώρα με μία μόνο φόρτιση, αλλά η γερμανική εταιρεία καλείται τώρα να κατασκευάσει ένα αεροσκάφος που να χωρά παραπάνω από δύο ανθρώπους και να πετά οριζόντια, όχι κάθετα.
Από την άλλη, η Volocopter στοχεύει σε μικρότερα ταξίδια από συγκεκριμένα σημεία-βάσεις (Volospots) και εκτιμά πως μέχρι το 2035 θα μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 επιβάτες την ημέρα.
Καμία από τις δύο εταιρείες δεν έχει φτάσει ακόμη κοντά στους στόχους της, αλλά αμφότερες διαβεβαιώνουν πως όταν τα ιπτάμενα τους ταξί απογειωθούν, θα είναι ένα προσιτό μέσο μεταφοράς για όλους τους ανθρώπους και όχι μόνο τους εύπορους.
«Αν το ταξίδι είναι μικρό, τότε το κόστος θα είναι αντίστοιχο με μια διαδρομή με κανονικό ταξί, ενώ αν πρόκειται για μεγαλύτερο ταξίδι τότε θα κοστίζει όσο ένα εισιτήριο τρένου ή όσο μια φτηνή πτήση», δηλώνει ο ιδρυτής της Lilium, Ντάνιελ Βίεγκαντ.
Μία πρόσφατη πτήση του οχήματος της Volocoptor πάνω από τον κόλπο της Μαρίνα στην Σιγκαπούρη σχεδόν εγκαταλείφθηκε λόγω έντονης βροχόπτωσης, αλλά αυτό το παρολίγον καταστροφικό γεγονός δεν πτοεί τις δύο εταιρείες.
Φιλοδοξούν να αρχίσουν τις πρώτες κανονικές τους πτήσεις μέσα στα επόμενα δύο με πέντε χρόνια, αρχικά με έναν άνθρωπο πίσω από το τιμόνι, αν και ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι τα ιπτάμενα ταξί να κινούνται αυτόνομα.
«Στο έδαφος πιστεύω θα είναι δύσκολο να ανακατέψεις τους κανονικούς οδηγούς με τα αυτόνομα αυτοκίνητα, αλλά στον αέρα υπάρχει τόσος πολύς χώρος και δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για τους περαστικούς», λέει ο ιδρυτής της Volocoptrer, Αλεξάντερ Ζόσελ.
Οι απόψεις του Ζόσελ δεν είναι καθολικά αποδεκτές. Ενας ειδικός στα θέματα της εναέριας κυκλοφορία υποστηρίζει ότι:
«Ενα ελικόπτερο απαιτεί πολύ μεγαλύτερα επίπεδα ισχύος, ανθεκτικότητας και αξιοπιστίας από ό,τι ένα αυτοκίνητο. Βρισκόμαστε πολύ μακριά από αυτό, μπορεί να περάσουν δεκαετίες μέχρι να δούμε ιπτάμενα αυτοκίνητα και, αν τελικά έρθουν, θα είναι μια πολυτέλεια για τους πλούσιους ανθρώπους. Θα ήμουν ευχαριστημένος αν σε 20 χρόνια έχουμε κανονικά αυτοκίνητα που δεν χρειάζονται οδηγούς».
Ενα ακόμη πρόβλημα που παρουσιάζεται με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, είτε αυτά μεταφέρουν δέματα, είτε μεταφέρουν ανθρώπους, είναι κατά πόσο θα γίνουν αποδεκτά από την κοινή γνώμη, καθώς υπάρχουν φόβοι πως μπορούν απλά να πέσουν, με τις συνέπειες να είναι ολέθριες.
Ο Ντάνιελ Βίεγκαντ παραδέχεται πως ένας ουρανός γεμάτος drones θα φάνταζε «τρομακτικός», αλλά θεωρεί πως τα αεροσκάφη θα πετούν σε υψόμετρο δύο ή τριών χιλιομέτρων και άρα δεν θα είναι ορατά στους ανθρώπους στο έδαφος.
Οι δύο γερμανικές εταιρείες δεν είναι μόνες τους στην κούρσα για τα πρώτα ιπτάμενα ταξί, με την Uber να αρχίζει τις εργασίες της στο Ντάλας, το Λος Άντζελες και τη Μελβούρνη το 2023. Ομως, είναι γεγονός πως η κατασκευή των ιπτάμενων οχημάτων θέλει χρόνο και χρήμα, που κάποιες φορές ούτε καν οι μεγάλες εταιρείες θέλουν ή μπορούν να διαθέσουν.
Η Audi και η Airbus δούλευαν μαζί στην κατασκευή ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους, αλλά η συνεργασία τους έφτασε πρόσφατα σε τέλμα. Στην ανακοίνωση της η Audi έγραψε πως θα χρειαζόταν να περάσει «πολύς καιρός» μέχρι τα ιπτάμενα ταξί να είναι έτοιμα για μαζική παραγωγή.
Ετσι, λοιπόν, φαίνεται πως στην περίπτωση της μετακίνησης, το Blade Runner, το οποίο διαδραματίζεται στο 2019 και δείχνει τα αυτοκίνητα να κινούνται στους αιθέρες και όχι στους δρόμους, έπεσε έξω.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News