Το μάτι μπορεί να αποτελέσει σημείο εκκίνηση επιστημονικών ανακαλύψεων (φωτογραφία αρχείου) | Shutterstock

Επιστήμονες επανέφεραν στη ζωή τα μάτια ενός νεκρού!

Protagon Team Protagon Team 12 Μαΐου 2022, 20:17
|Shutterstock

Επιστήμονες επανέφεραν στη ζωή τα μάτια ενός νεκρού!

Protagon Team Protagon Team 12 Μαΐου 2022, 20:17

Οργανίδια από μάτια δωρητών οργάνων τα οποία είχαν απωλέσει την ιδιότητα μεταμόσχευσής τους και θεωρούνταν «νεκρά», επανάφεραν και πάλι στη ζωή επιστήμονες.

Σε μία ακραία και τραγική εκτίμηση, η Σάρα Νάπτον, επιστημονική συντάκτρια της βρετανικής Telegraph, εκτιμά ότι η εξέλιξη αυτή σημαίνει πως ο εγκεφαλικός θάνατος μπορεί να είναι αναστρέψιμος. Συγκρίνει δηλαδή μία σειρά συγκεκριμένων κυττάρων που ερεθίστηκαν από ρεύμα, με ένα σύνολο πολλών και διαφορετικών τύπων κυττάρων, που εκτελούν συνδυαστικά εξαιρετικά πολύπλοκες λειτουργίες.

Στην πραγματικότητα, οι επιστήμονες κατάφεραν να αποδείξουν ότι τα φωτοευαίσθητα κύτταρα που βρίσκονται στους νευρώνες του αμφιβληστροειδούς, μπορούν να ανταποκριθούν στο φως και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, έως και πέντε ώρες μετά τον θάνατο. Μάλιστα, μπορούν να διακινούν ηλεκτρικά σήματα, τα οποία είναι παρόμοια – αλλά όχι ίδια – με αυτά ενός υγιούς ανθρώπου.

Ουσιαστικά, οι εν λόγω νευρώνες αποτελούν μέρος του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος (ΚΝΣ), το οποίο περιλαμβάνει τον εγκέφαλο και τον νωτιαίο μυελό, και η ανακάλυψη ενδέχεται να σημαίνει, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις της Telegraph, ότι και άλλα νευρικά κύτταρα του ΚΝΣ θα μπορούσαν να επιστρέψουν από τον θάνατο στη ζωή, δηλαδή να «αναστηθούν».

«Καταφέραμε να ξυπνήσουμε κύτταρα φωτοϋποδοχέων στην ανθρώπινη ωχρά κηλίδα, η οποία αποτελεί το τμήμα εκείνο του αμφιβληστροειδούς το οποίο είναι υπεύθυνο για την κεντρική μας όραση και την ικανότητα να βλέπουμε λεπτομέρειες και να αναγνωρίζουμε τα χρώματα», σχολίασε η δρ Φατίμα Αμπάς, του Moran Eye Center στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα.

Το 2019, το Πανεπιστήμιο του Yale επανεκκίνησε τους εγκεφάλους 32 αποκεφαλισμένων χοίρων (εδώ), οι οποίοι είχαν σφαγιαστεί τέσσερις ώρες νωρίτερα και ενεργοποίησαν την κυκλοφορία του αίματος και τον μεταβολισμό τους, χρησιμοποιώντας ένα κοκτέιλ χημικών.

Ομως οι ειδικοί από το Πανεπιστήμιο της Γιούτα υποστηρίζουν ότι η έρευνά τους έχει προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα, αποκαθιστώντας τα κύματα Βήτα, δηλαδή τις αργές, ρυθμικές ταλαντώσεις που καταγράφονται μόνο σε εγκεφάλους ζωντανών.

«Στην περίπτωση του Yale, η συντονισμένη πληθυσμιακή δραστηριότητα των νευρώνων στον εγκέφαλο των χοίρων, δεν μπορούσε να αναστηθεί», σχολιάζει ο δρ Φρανς Βίνμπεργκ, επίκουρος καθηγητής Οφθαλμολογίας και Οπτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο τη Γιούτα. «Στη δική μας περίπτωση», συμπληρώνει, «καταφέραμε να αναζωογονήσουμε την ανταπόκριση από κύτταρα φωτοϋποδοχέων, ακόμα και έως πέντε ώρες μετά τον θάνατο στον αμφιβληστροειδή ανθρώπου».

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η τεχνολογία που εφηύραν θα μπορούσε να βοηθήσει σε νέου τύπου θεραπείες για την απώλεια της όρασης και τη βελτίωση και κατανόηση των νευροεκφυλιστικών παθήσεων. «Η επιστημονική κοινότητα αναμένεται τώρα να μελετήσει την ανθρώπινη όραση με τρόπους που απλά δεν είναι δυνατοί με τα πειραματόζωα. Ελπίζουμε ότι αυτό θα παρακινήσει τους συλλόγους δωρητών οργάνων, τους δωρητές και τις τράπεζες οφθαλμών, βοηθώντας τους να κατανοήσουν τις νέες συναρπαστικές δυνατότητες που προσφέρει αυτό το είδος της έρευνας», καταλήγει ο δρ Βίνμπεργκ.