Διατηρεί ένα κινητό βιβλιοπωλείο «χτισμένο» πάνω σε ένα ποδήλατο και με αυτό κάνει διανομές στο Μιλάνο. Το κόκκινο χρώμα της «παράγκας» του είναι διακριτό, έτσι η πραμάτεια του εντοπίζεται αμέσως από την πελατεία όταν αράζει στη γωνιά κάποιου δρόμου ή κάποιας πλατείας του Μιλάνου. Φυσικά, και όταν έρχεται στο σπίτι του πελάτη για να παραδώσει την παραγγελία.
Ο άνθρωπος βρήκε αυτή τη λύση για να βγάζει το μεροκάματο επειδή η κρίση τού έκλεισε πριν από μερικά χρόνια το μαγαζί, το κανονικό μικρό βιβλιοπωλείο που διατηρούσε επί μία εικοσαετία. Το κόστος της διαχείρισής του, λέει ο ίδιος ο Λούκα Αμπρότζο Σαντίνι, ήταν πολύ υψηλό, αν και ο κόσμος βοήθησε.
Δεν το έβαλε κάτω. Εισήλθε και πάλι στην αρένα του εμπορίου βιβλίων μόλις προμηθεύτηκε ένα κόκκινο ποδήλατο στο οποίο προσάρμοσε το κουτί με το εμπόρευμα. Τώρα το μαγαζί ονομάζεται LibriSottoCasa, τουτέστιν Βιβλία στο Κατώφλι, και παίρνει τους δρόμους. Τι μανάβης, τι ψαράς, τι παλιατζής και τι βιβλιοπώλης. Σε δουλειά να βρισκόμαστε όλοι.
«Είναι το μικρότερο βιβλιοπωλείο στον κόσμο» υπερηφανεύεται ο Λούκα. Τώρα, έπειτα από μία πενταετία στο πετάλι, έχει γίνει πρωτοπόρος στην κατ’ οίκον παράδοση των βιβλίων που του παραγγέλλουν οι πελάτες του. Τον φωνάζουν Δον Κιχώτη, επειδή οι ανεμόμυλοι, στην περίπτωσή του, είναι οι διαδικτυακοί λιανοπωλητές τύπου Amazon. Στα θηρία αυτά οφείλεται το λουκέτο των μικρών βιβλιοπωλείων.
Δύο τετραγωνικά όλα και όλα πιάνει στο πεζοδρόμιο το μαγαζάκι όταν ξεδιπλώνεται το κουτί. Είναι «ποιητικό» από μία άποψη, όταν το κοιτάς δηλαδή και δεν κάνεις πετάλι. Ο Λούκα δεν βαρυγκομά, αλλά ομολογεί ότι θα ήθελε να είναι «ταχύτερος από την Amazon» για να της μπει στο μάτι.
Η σελίδα του στο Facebook, η πλατφόρμα Whatsapp και το email του λειτουργούν σαν τον παλιό παραγγελιοδόχο, χωρίς όμως να κουράζουν ή να ξοδεύουν το κεφάλαιο κίνησης του Λούκα σε πήγαινε και σε έλα. Το πετάλι, βέβαια, που ακολουθεί, είπαμε, είναι άλλη δουλειά, κοπιαστική.
Ευχή του και ελπίδα του είναι τις εφετινές γιορτές να αυξήσει τον τζίρο του, του κορονοϊού βοηθούντος με την κλεισούρα που επιβάλλει στον κόσμο. Εξυμνεί την προσωπική επαφή πωλητή-αγοραστή ο Λούκα, τη συζήτηση που γίνεται, τη συμβουλή που μπορεί ο πελάτης να ακούσει. Ολα αυτά πλεονεκτούν, λέει, απέναντι στην απρόσωπη ηλεκτρονική αγορά, του βιβλίου κυρίως.
Προτού ενσκήψει η πανδημία στη Λομβαρδία και σε όλον τον ιταλικό Βορρά, ο Λούκα συμμετείχε σε εκθέσεις βιβλίων και σε άλλες σχετικές με τις εκδόσεις εκδηλώσεις. Τώρα που όλα αυτά αποτελούν παρελθόν, τώρα που έχουν ακυρωθεί και έχουν ανασταλεί τα πάντα, επιβιώνει μόνο με τις παραδόσεις «στα κατώφλια». Πάλι καλά που ο κόσμος κάτι διαβάζει.
Πώς του ήρθε, όμως, η ιδέα για το ποδήλατο; Η απάντηση είναι μάλλον λογική: «Πάντα έκανα ποδηλασία στην πόλη και έτσι αποφάσισα να το δοκιμάσω»… Αλλά επειδή άλλο το χόμπι (που θέλει κέφι) και άλλο η δουλειά (που απαιτεί οργάνωση), ο Λούκα και άλλοι 2.000 βιβλιοπώλες σε όλη την Ιταλία δημιούργησαν τη δική τους διαδικτυακή πλατφόρμα, την Bookdealer, και προκαλούν ανοιχτά, κανονικά και με τον νόμο την Amazon.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News