Θα μπορούσε να τα φοράει ο Μίκυ Μάους, o Σούπερ Μάριο ή η Ολιβ του Ποπάι! Ενα νέο σχέδιο, που λανσάρεται στην εβδομάδα μόδας στο Παρίσι, είναι το τελευταίο trend και η πιο πρωτοποριακή τάση της φετινής χρονιάς: τα υπερμεγέθη παπούτσια των καρτούν! Η συγγραφέας Ντέιζι Γούντγουορντ, ειδική σε θέματα μόδας και τέχνης, με ένα άρθρο της στο BBC Culture επιχειρεί να απαντήσει: τι δουλειά έχουν στις πασαρέλες τα παπούτσια κινουμένων σχεδίων;
Από τις καουμπόικες μπότες και τα kitten heels μέχρι τα παπούτσια στυλ Mary Janes ή τα γυναικεία Oxfords, το 2023 είχε από νωρίς προαναγγείλει την επιστροφή παπουτσιών που κανονικά θα θεωρούσαμε μάλλον παλιομοδίτικα. Ωστόσο, στην τρέχουσα εβδομάδα μόδας στο Παρίσι είδαμε ένα νέο τρεντ: τα παπούτσια των κινουμένων σχεδίων. Οι προάγγελοί τους θα μπορούσαν να είναι τα χοντροκομμένα πράσινα puddle boots του ιταλικού οίκου Bottega Veneta (πρόκειται για μπότες από καουτσούκ, ειδικές για τις βροχερές ημέρες), τα υπερμεγέθη Adidas Superstars που λάνσαρε ο DJ Kerwin Frost, οι μπότες UGG, ή ακόμα και τα Crocs.
Αρέσουν ή όχι, τα συγκεκριμένα παπούτσια έχουν γίνει το απόλυτο trend στο TikTok, ενώ λανσάρονται στις συλλογές των οίκων Marni (big foot 2.0 sneakers), Prada (με τα loafers nappa), του ισπανικού οίκου Loewe (που παρουσίασε τις κωμικές γυναικείες γόβες με τη λακαρισμένη αντλία αφρού από ελαφρύ αφρώδες καουτσούκ, οι οποίες μοιάζουν με τα παπούτσια της Μίνυ Μάους), Proenza Schouler (θραύση κάνουν τα φουσκωτά mules του οίκου), αλλά και σταθερά στη συλλογή της Bottega Veneta.
Την αρχή έκανε η καλλιτεχνική κολεκτίβα των MSCHF mschf.com (αρκτικόλεξο για τη λέξη mischief, που σημαίνει άτακτος, σκανδαλιάρης), με μια από τις πιο πρόσφατες δημιουργίες τους, τις Big Red Boots, ή αλλιώς τις μεγάλες κόκκινες καρτουνίστικες μπότες, που θα μπορούσε να φοράει ο Μίκυ Μάους, o Σούπερ Μάριο ή η Ολιβ του Ποπάι.
Η εταιρεία, που πλέον θησαυρίζει –καθώς το πιο φθηνό της ζευγάρι παπουτσιών κοστίζει 110 ευρώ–, προχώρησε πρόσφατα σε συνεργασία με την Crocs, λανσάροντας τις κίτρινες, ιδιόμορφες, υπερμεγέθεις μπότες της, αλλά και με τον ανατρεπτικό οίκο μόδας Balenciaga, φέρνοντας στο προσκήνιο υπερμεγέθεις γαλότσες, mules, σαμπό και κωμικά πέδιλα από καουτσούκ, σε μια ποικιλία χρωμάτων.
Πλάκα μας κάνουν;
Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι σχεδιαστές, και ειδικότερα οι ανερχόμενοι, παρουσιάζουν προϊόντα μη πρακτικά, γκροτέσκα, παλαβά, που μοιάζουν με έργα τέχνης και απομακρύνονται από την παραδοσιακή έννοια του υποδήματος ή του ενδύματος. Τι επιθυμούν, λοιπόν, με αυτά τα αντισυμβατικά παπούτσια και ρούχα οι γνωστότεροι οίκοι μόδας στον κόσμο;
«Κατά μία έννοια, επικοινωνούν μια επιθυμία για μη συμμόρφωση προς αυτό που φαντάζει ως νορμάλ και κανονικό, μια επιθυμία για προσωπική έκφραση, η οποία ευθυγραμμίζεται με τις σύγχρονες αξίες της ατομικότητας και της αυτοπεποίθησης» δηλώνει στο BBC Culture η δρ Καρολάιν Μέιρ, γνωσιακή ψυχολόγος, σύμβουλος επιχειρήσεων μόδας και συγγραφέας του βιβλίου «The Psychology of Fashion». «Ταυτόχρονα, οι οίκοι μόδας προσπαθούν να ανατρέψουν τα παραδοσιακά ιδανικά ομορφιάς, δείχνοντας μια προτίμηση στη νέα, αντισυμβατική αισθητική» προσθέτει.
«Μου θυμίζουν κάπως τα παπούτσια που φορούσαν οι φεμινίστριες στις δεκαετίες του ’70 και του ‘80» επισημαίνει η ιστορικός πολιτισμού Ανιμπέλα Πόλεν στο BBC Culture. «Οι φεμινίστριες έβλεπαν την τάση για γόβες στιλέτο ως έναν τρόπο η κοινωνία να κρατά τις γυναίκες στη θέση τους. Ετσι, δημιούργησαν τα δικά τους χειροποίητα, χοντροκομμένα παπούτσια, που βασίζονταν στις ανδρικές μπότες εργασίας. Και μάλιστα κατάφεραν να κάνουν μόδα τα συγκεκριμένα παπούτσια».
«Τα καρτουνίστικα παπούτσια που λανσάρουν πλέον πολλοί γνωστοί οίκοι μόδας φέρνουν στον νου παιδικές αναμνήσεις, προκαλώντας μια αίσθηση οικειότητας και ζεστασιάς. Παράλληλα, μας θυμίζουν στιγμές διασκέδασης, όπως πιτσίλισμα σε λακκούβες και παιχνίδι με φίλους σε έναν ανέμελο κόσμο» υποστηρίζει η Κάρολαιν Μέιρ.
«Η μόδα κάνει κύκλους, επομένως αυτά τα σχεδόν αστεία, υπερμεγέθη παπούτσια μπορεί σε πολύ κόσμο να θυμίζουν τη δεκαετία του ’90, όταν τα μεγάλα, δίπατα ή τρίπατα παπούτσια που φορούσαν οι Spice Girls, μαζί με τις φόρμες γυμναστικής τους, ήταν στη μόδα» υποστηρίζει η Κάρολαιν Στέφενσον, διευθύντρια του προγράμματος πολιτιστικών και ιστορικών σπουδών στο London College of Fashion.
«Επίσης, θυμηθείτε τις χοντροκομμένες μπότες-πλατφόρμες της γερμανικής εταιρείας Buffalo, που έκαναν θραύση στα ’90s. Τότε τα παπούτσια αυτά ήταν συνώνυμα της αντιπολιτευτικής πολιτιστικής πολιτικής, της γυναικείας ενδυνάμωσης, της προβολής αλλά και προτίμησης του unisex, όχι απλά στη μόδα, αλλά και ως στάση ζωής. Συνδέονταν επίσης με τη rave κουλτούρα, ενώ τόνιζαν την ανάγκη για πρακτικότητα και άνεση» δηλώνει στο BBC Culture.
Τα συγκεκριμένα δίπατα παπούτσια-πλατφόρμες είχαν, ταυτόχρονα, και μια 70s αισθητική. Είχαν σχεδιαστεί για ατέλειωτες ώρες χορού σε rave πάρτυ, βοηθώντας τη γυναίκα που τα φορούσε να στέκεται όρθια επί ώρες χωρίς να δυσανασχετεί, ενώ την ίδια ώρα ξεχώριζαν κιόλας, αφού ξέφευγαν από την πεπατημένη.
«Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση των παπουτσιών-καρτούν. Δημιουργήθηκαν έτσι ώστε όποιος τα φοράει να ξεχωρίζει, και αυτό είναι πολύ σημαντικό» εξηγεί η Μέιρ. «Η αισθητική των τεράστιων σημερινών παπουτσιών των καρτούν μπορεί να μην αρέσει σε όλους, αλλά σίγουρα θα τραβήξει την προσοχή. Ως εκ τούτου, μπορεί να προβάλλουν μια περιπετειώδη και διασκεδαστική εικόνα εκείνου που τα φοράει».
Σύμφωνα με το BBC Culture, η παράλογη, μαξιμαλιστική φύση των παπουτσιών σε στυλ καρτούν φαίνεται να συσχετίζεται με ένα ευρύτερο κίνημα μόδας, το clowncore: μια αισθητική εμπνευσμένη από το τσίρκο, που πρωτοεμφανίστηκε το 2020 στο TikTok. Εκτοτε έχει κάνει τον δρόμο της στην υψηλή μόδα, καθώς την ακολουθούν πιστά όχι μόνο οι πιο ανατρεπτικοί οίκοι, αλλά και κλασικοί, όπως ο Dior, ο Armani Privé – ακόμα και ο οίκος Chanel φαίνεται τελευταία να αγκαλιάζει την τάση.
«Τα σόου υψηλής ραπτικής στο Παρίσι για τις κολεξιόν άνοιξη-καλοκαίρι 2023 έκαναν πολλές αναφορές σε κλόουν και αρλεκίνους» παρατηρεί η Στέφενσον. «Η τάση φέρνει στο προσκήνιο μια πιο παιχνιδιάρικη λογική», σημειώνει, «διότι ζούμε σε πολύ μπερδεμένες εποχές και η μόδα προσπαθεί πάντα να βρίσκει διεξόδους».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News