Ηταν το 1919 όταν ο 41χρονος γαλλοεβραίος μηχανικός και βιομήχανος Αντρέ Σιτροέν (ή, σωστότερα, Σιτρέν) ίδρυε την δική του, ομώνυμη, αυτοκινητοβιομηχανία με στόχο την κατασκευή γερών και ανθεκτικών αυτοκινήτων με σκοπό να «οργώσουν» τις δυσκολότερες ερήμους και τις πιο αφιλόξενες στέπες, ως βασικό εργαλείο των γάλλων εξερευνητών και αποίκων της εποχής του Μεσοπολέμου.
Έναν αιώνα μετά, τα δεκάδες μοντέλα που ξεπήδησαν από τα εργοστάσια της μάρκας έγιναν συνώνυμα της καλαισθησίας, του ντιζάιν, της άνεσης… εν ολίγοις της ίδιας της Αυτοκίνησης.
Διόλου τυχαίο λοιπόν που καθ’ όλη τη διάρκεια του 2019, η γαλλική φίρμα θα υπενθυμίζει σε όλους πως γιορτάζει τον έναν αιώνα ζωής της, πραγματοποιώντας διάφορες εκδηλώσεις εντός και εκτός Γαλλίας.
Από το Traction Avant ως το GS
Ουσιαστικά, η αυτοκινητοβιομηχανία μπήκε γερά στο «παιχνίδι» της παγκόσμιας αυτοκίνησης στις αρχές της δεκαετίας του 1930, όταν ο Σιτροέν συνέλαβε πρώτος την ιδέα της μετάδοσης της ισχύος στους εμπρός τροχούς του αυτοκινήτου.
Κάπως έτσι, τον Μάιο του 1934, έγινε ο πρώτος μεγάλος κατασκευαστής που έβγαλε από την παραγωγή του ένα αυτοκίνητο με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς: το πρώτο μπεστ-σέλερ της μάρκας, ονόματι «Traction Avant» («κίνηση στους μπροστινούς τροχούς», γαλλιστί).
Το αυτοκίνητο προκάλεσε αίσθηση όχι μόνο με το εξαιρετικό κράτημα στο δρόμο, αλλά και με το αυτοφερόμενο αμάξωμα: μέχρι τότε, το αμάξωμα και το σασί κατασκευάζονταν ανεξάρτητα και στη συνέχεια γινόταν η ενώνονταν μεταξύ τους.
Η μέθοδος του αυτοφερόμενου πλαισίου είχε σαν αποτέλεσμα να συγχωνευτούν οι δύο διαδικασίες σε μία, με εύλογες οικονομικές και χρονικές ωφέλειες.
Αυτή η τεχνική λύση βελτίωσε επίσης την ασφάλεια των επιβατών, καθώς με την κατάργηση του σασί, χαμήλωσε το κέντρο του οχήματος με αποτέλεσμα να βελτιωθεί σημαντικά η οδική συμπεριφορά και το κράτημα στο δρόμο.
Το 1948 η Σιτροέν κυκλοφόρησε το θρυλικό 2CV, το deux chevaux, δηλαδή «δύο ίπποι», υποδηλώνοντας τους 2 φορολογήσιμους ίππους – ευρύτερα γνωστό στην Ελλάδα ως «Ντεσεβό».
Κατά τη διάρκεια μιας παραγωγής που κράτησε 42 έτη, από τη γραμμή συναρμολόγησης βγήκαν συνολικά 3.872.583 αυτοκίνητα, συν 1.246.306 αντίτυπα της εκδοχής 2CV Fourgonnette, ένα επαγγελματικό βαν / φορτηγάκι.
Άνετο και άκρως λειτουργικό για την εποχή, έγινε αγαπημένο μοντέλο χιλιάδων… αυτοκινητόφιλων.
Το επόμενο μπεστ-σέλερ της μάρκας ήταν το Citroen DS (από το γαλλικό Déesse, δηλαδή «Θεά», και γνωστό ως «Βάτραχος» στην Ελλάδα) που έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Παρίσι το 1955, προκαλώντας τον θαυμασμό για τον αεροδυναμικό του σχεδιασμό και τις φουτουριστικές του λειτουργίες.
Φυσικά, όλοι απόρησαν με το πρωτοποριακό υδραυλικό σύστημα του, όπως και με το γεγονός ότι ήταν το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής με μπροστινά δισκόφρενα.
Κατά τη διάρκεια μιας παραγωγής που διήρκεσε σχεδόν 20 έτη, συνολικά κατασκευάστηκαν 1.455.746 αντίτυπα σειράς DS, καθώς και της σειράς ID, όπως ονομαζόταν η φθηνότερη εξοπλιστικά εκδοχή του DS.
Ασφαλώς η DS, με κινητήρα 1.900 κ.εκ., έγινε ευρύτερα γνωστή ως το πρώτο αυτοκίνητο με υγροπνευματική ανάρτηση: δηλαδή η ανάρτηση προσαρμοζόταν αυτόματα ώστε το ύψος του αυτοκινήτου να διατηρείται αυτόματα επίπεδο και να επιτρέπει στον οδηγό να διατηρεί τον έλεγχο πιο εύκολα.
Ο μύθος λέει πως η Citroen πήρε 12.000 παραγγελίες για τη DS με το τέλος της πρώτης ημέρας της έκθεσης, και σύντομα έγινε γνωστή ως το μέσο μεταφοράς μεταξύ των πλούσιων και πιο ισχυρών πολιτών της Γαλλίας -ανάμεσά τους και του ίδιου του προέδρου.
H «θεά» που έσωσε την ζωή του Ντε Γκωλ
Η DS έγινε το προεδρικό αυτοκίνητο το οποίο όχι απλά μετέφερε τον Σαρλ Ντε Γκωλ, αλλά του έσωσε μέχρι και την ζωή, όταν χρειάστηκε.
Τον Αύγουστο του 1962 η Οργάνωση του Μυστικού Στρατού (Organisation de l’Armée Secrete), από φανατικούς εθνικιστές, είχε σχεδιάσει μια απόπειρα δολοφονίας κατά του προέδρου, τον οποίο κατηγορούσαν ότι είχε προδώσει τη Γαλλία παραχωρώντας στην Αλγερία την ανεξαρτησία την ένα μήνα πριν.
Το απόγευμα της 22ης Αυγούστου, ο Ντε Γκωλ και η σύζυγός του έφυγαν μετά από ιππασία από το Μέγαρο των Ηλυσίων για το αεροδρόμιο Oρλί.
Η μαύρη Citroen DS κινούνταν κατά μήκος της Λεωφόρου της Απελευθέρωσης στο Παρίσι όταν 12 ένοπλοι άνοιξαν πυρ εναντίον του αυτοκινήτου και των υψηλών επιβατών του, με αποτέλεσμα να σπάσει το πίσω παράθυρο του αυτοκινήτου και να τρυπήσουν τρία (άλλοι ισχυρίζονται και τα τέσσερα…) λάστιχα του.
Ωστόσο, και παρά την έλλειψη ελαστικών, ο σοφέρ του Ντε Γκωλ μπόρεσε να επιταχύνει και να οδηγήσει με ασφάλεια, χάρη στο σύστημα ανάρτησης του αυτοκινήτου.
Στο εσωτερικό ο Ντε Γκωλ και η σύζυγός έμειναν σκυμμένοι και βγήκαν σώοι παρά το γεγονός ότι περίπου 140 σφαίρες «γάζωσαν» το αυτοκίνητο.
Όπως υποστήριξαν πολλοί τότε, αν ο Ντε Γκωλ επέβαινε σε ένα οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο, θα είχε σκοτωθεί.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News