984
Σύνδεση με Πάρνηθα: το πιο αειθαλές, «ξεροκέφαλο», γοητευτικό σπορ αυτοκίνητο εδώ και μισό αιώνα βασίστηκε στη συνταγή ενός θερμικού κινητήρα, τέρμα πίσω στον προφυλακτήρα, και μιας σχεδίασης με τρεις καμπύλες. Πώς μπορεί να διαχειριστεί την ηλεκτρική εκδοχή του; | Δ. Θεοχάρης

Μπορεί να σωθεί η 911 χωρίς να γίνει ηλεκτρική;

Σύνδεση με Πάρνηθα: το πιο αειθαλές, «ξεροκέφαλο», γοητευτικό σπορ αυτοκίνητο εδώ και μισό αιώνα βασίστηκε στη συνταγή ενός θερμικού κινητήρα, τέρμα πίσω στον προφυλακτήρα, και μιας σχεδίασης με τρεις καμπύλες. Πώς μπορεί να διαχειριστεί την ηλεκτρική εκδοχή του;
|Δ. Θεοχάρης

Μπορεί να σωθεί η 911 χωρίς να γίνει ηλεκτρική;

Η κατασκευή ενός καινούργιου αυτοκινήτου μοιάζει με την κυοφορία ενός ανθρώπου. Θέλει χρόνο. Για την ακρίβεια, περισσότερο. Πόσο μάλλον όταν έχεις μπροστά σου το πιο αειθαλές σπορ αυτοκίνητο στον πλανήτη και σχεδιάζεις με ακρίβεια τον απόγονό του. Οι πληροφορίες λένε ότι ήταν πέντε χρόνια πριν, το 2018, όταν έπεσε στο μεγάλο τραπέζι της Στουτγάρδης, στα κεντρικά της εταιρείας, ο κωδικός 998. Ως γνωστόν, για να μην μπερδευόμαστε, η 911, αναλόγως γενιάς, διαφοροποιείται με έναν επιπλέον κωδικό. Σήμερα, το τρέχον μοντέλο, είναι η 992. Πριν από αυτό, ήταν η 991. Και πιο πριν, η 997. Και πιο πριν, η 996. Δεν έχει να κάνει με χρονιές, μην το πάτε έτσι, καμία σχέση. Το 2018, λοιπόν, στο σχεδιάγραμμα των αναμενόμενων μοντέλων της εταιρείας, υπήρχε αυτή η κόκκινη βουλίτσα που έγραφε 998. Ηταν καρφιτσωμένη στο χρονολόγιο γύρω στο 2028.

Πριν από πέντε χρόνια, λοιπόν, η Taycan, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Porsche, απείχε μερικούς μήνες από την παρουσίασή του. Επίσης, τότε η εταιρεία ετοίμαζε τις τελευταίες λεπτομέρειες της 992, αυτής που σήμερα μπορείτε να ψωνίσετε από τα ευρωπαϊκά showrooms της εταιρείας, αν σας περισσεύουν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Τότε ακόμη –μιλάμε για 2018– οι κινητήρες εσωτερικής καύσης είχαν αρχίσει να δέχονται πιέσεις από τα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα και οι πωλήσεις των ηλεκτρικών ήταν ισχνές.

Ομως, η κυοφορία έπρεπε να ετοιμαστεί προσεκτικά. Στο κάτω-κάτω, το να κάνεις το άλμα της ηλεκτροκίνησης στο μοντέλο με το οποίο έχεις σηματοδοτήσει εδώ και μισό αιώνα την ιστορία σου, είναι τόσο καθοριστικό όσο και το άλμα του Μάικλ Τζόρνταν στους αιθέρες με μια Nike να στοιχηματίζει απέναντι σ’ αυτόν που ερχόταν να διαλύσει την μπασκέτα με φόρα ιπτάμενου τραίνου. Το ερώτημα στο διοικητικό συμβούλιο ήταν και παραμένει κρίσιμο: πρέπει η 911 να γίνει ηλεκτρική; Αλλά και μερικά ακόμη ερωτήματα, ως tender: Πόσο θα αλλάξει η αίσθηση οδήγησης του πιο ξεροκέφαλου αυτοκινήτου στον κόσμο με το μοτέρ να κρέμεται στον πίσω άξονα; Πώς θα επηρεαστούν οι πωλήσεις μιας «σημαίας» ταυτισμένης με το ίδιο το όνομα της εταιρείας; Πώς θα επηρεάσει το αυξημένο βάρος, ελέω μπαταριών, τον χαρακτήρα; Πόσο θα αλλάξει η κινηματική του με το βάρος πακτωμένο στο κέντρο; Πώς δεν θα επηρεαστεί η σχεδίαση, αυτές οι τρεις καμπύλες που λίγο-πολύ παραμένουν αδιατάρακτες τόσες δεκαετίες; Και, τελικά, ποιος θα πάρει το ρίσκο να πει το «ναι» στο θερμό επεισόδιο που μπορεί να πυροδοτήσει ορδές από αφοσιωμένους haters;

Το Mission R είναι το ηλεκτρικό κεντρομήχανο αγωνιστικό κόνσεπτ της εταιρείας. Η Caymam, που ετοιμάζεται, φαίνεται να έχει επιρροές, και η ιδέα μιας ηλεκτρικής 911 μπορεί να δανειστεί στοιχεία του (Porsche)

Μην περιμένετε απάντηση σε όλα τα παραπάνω, εκτός αν περιμένει κάποιος να είναι η μύγα στον τοίχο, κατά τη γνωστή αγγλοσαξωνική ρήση. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές ενδείξεις (σσσσσς…) που φωτογραφίζουν το σχήμα των πραγμάτων που έρχεται. Να, για παράδειγμα, ότι η Taycan πηγαίνει σφαίρα σε πωλήσεις και ανταγωνίζεται πλέον αυτές της 911. Ποια; Η Taycan, ένα αμιγώς ηλεκτρικό τετράθυρο που, τουλάχιστον από προσωπική εμπειρία, είναι πιο σπορ από πολλές κατ’ επίφαση σπορ κατασκευές. Παράλληλα, ετοιμάζεται η ηλεκτρική Macan, ενώ στρώνεται ο δρόμος για την ηλεκτρική Cayman, το πρώτο δίθυρο ηλεκτρικό EV της εταιρείας. Και σειρά έχει η ηλεκτρική Panamera, το αργότερο μέχρι τα τέλη του 2027.

Και μετά; Και μετά; Με όλα αυτά τα πρότζεκτ εν εξελίξει, βάλτε μέσα και τα συγκοινωνούντα δοχεία των Audi και Bentley (ως γνωστόν, είναι όλες οι εταιρείες εντός του γκρουπ της VW), προσθέστε το Mission R, το εντυπωσιακό κόνσεπτ που ήδη έχει παρουσιάσει η εταιρεία, πασπαλίστε με την όλο και μεγαλύτερη εξοικείωση του κοινού με την ιδέα των ηλεκτρικών, και έχετε μια πρόγευση της συνταγής που ετοιμάζεται ως το νέο, γκουρμέ πιάτο της γερμανικής αυτοκίνησης.

Ειδικά το Mission R, αν το δείτε και αισθητικά, παραπέμπει σε φουτουριστικό προθάλαμο ενός μελλοντικού σπορ μοντέλου. «Φωνάζει» ξεκάθαρα ότι είναι Porsche, ακόμα και αν δεν είχε το γνωστό σήμα στο καπό. Εχει κόμπακτ διαστάσεις (κάτω από 4,4 μέτρα), μεταξόνιο πολύ κοντά σε αυτό της 911 (2,56 μέτρα), βάρος στα 1.500 κιλά και –γκαγκάν– δυο ηλεκτροκινητήρες που «μιμούνται» κάπως τη διάταξη του rear-bias που έχουν οι 911. Για την ακρίβεια, των τετρακίνητων. Ο ένας από αυτούς, τοποθετημένος στον μπροστινό άξονα, αποδίδει 435 ίππους και ο δεύτερος, τοποθετημένος στον πίσω άξονα, αποδίδει 653. Στο σύνολο, πολύ πράμα, ένα ηλεκτροκίνητο ιππορφοβείο 1.088 PS.

Αν κάποιος βιάζεται να έχει μια ηλεκτρική εκδοχή της κλασικής, αερόψυκτης 911 (964), η Everrati, μια βρετανική εταιρεία που ειδικεύεται στη μετατροπή θρυλικών αυτοκινήτων σε EV, μόλις παρουσίασε τη δική της πρόταση. Στο αγωνιάρικο «Mexico Blue» (Everrati)

Αν ενώσετε τις παραπάνω τελείες, τα πράγματα δείχνουν πως ο δρόμος για τη νομοτέλεια, την αναγκαστική έστω νομοτέλεια (και το γράφω αυτό ελέω πιέσεων από τις ευρωπαϊκές ντιρεκτίβες), δείχνει πως μέχρι τα τέλη της δεκαετίας που διανύουμε θα έχει γίνει το τεράστιο άλμα on the air. Η πρώτη ηλεκτρική 911 είναι θέμα χρόνου. Στο πίσω μέρος του μυαλού μου κρατάω πάντα πως η Porsche, η σπορ ναυαρχίδα του γκρουπ, έχει αποδείξει ότι ψάχνεται πολύ. Εξελίσσει τα συνθετικά καύσιμα, είναι σταθερός παράγοντας στο motorsport, κάνει ακόμα και μια Taycan να δείχνει σπορ.

Την ίδια στιγμή, η αμερικανική εταιρεία QuantumScape υπόσχεται να φέρει το άγιο δισκοπότηρο με τις ενεργειακές κυψέλες που θα προσφέρουν 80% περισσότερη αυτονομία. Και εν τω μεταξύ, η ηλεκτρική Cayman θα ερωτοτροπήσει για πρώτη φορά με το σπορ κοινό της εταιρείας. Τέλος, αν αναρωτιέστε για το πώς θα ενσωματωθούν όλα όσα διαβάσατε παραπάνω στην εμβληματική μορφή της 911, υπάρχει και η δήλωση του επικεφαλής σχεδιασμού, Mάικλ Μάουερ, ο οποίος είπε ότι «η ηλεκτρική τεχνολογία φέρνει περισσότερη ελευθερία (σ.σ. καθώς δεν υπάρχουν ψυγεία, εξατμίσεις, ανάγκες για επιπλέον αεραγωγούς) και πρέπει να φροντίσουμε ότι θα διαφοροποιούνται τα κεντρομήχανα μοντέλα μας από την 911. Ναι, μπορούμε να το κάνουμε να δουλέψει».

Υπομονή. Είτε μας αρέσει είτε όχι, το νέο σχήμα πραγμάτων έρχεται. Και μπορείτε ανερυθρίαστα να θεωρήσετε δεσμεύσεις τύπου «δεν θα υπάρξει ηλεκτρική 911» κάτι σαν προεκλογικές υποσχέσεις. Ξεχνιούνται εύκολα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...