Το Bluesky, μια νέα, εναλλακτική πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλής μετά την εκλογική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ. Αντίπαλος του Χ (όπως ονομάστηκε το πρώην πια Twitter) του Ελον Μασκ, το νέο αυτό δημιούργημα στον κόσμο των social media πρόσθεσε ένα εκατομμύριο επιπλέον χρήστες την πρώτη εβδομάδα μετά τις αμερικανικές εκλογές – αγγίζοντας τους 15 εκατομμύρια χρήστες.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Telegraph, το Bluesky βρίσκεται από τον Νοέμβριο στην κορυφή των λήψεων εφαρμογών τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το X, από την άλλη, παρότι καταγράφει χρήσεις-ρεκόρ τις τελευταίες ημέρες, γνωρίζει ταυτόχρονα μια απότομη αύξηση στις απενεργοποιήσεις των λογαριασμών του.
Πολλοί χρήστες «μετακομίζουν» από το X στο Bluesky, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την υποστήριξη του Μασκ στον Ντόναλντ Τραμπ. Ο δισεκατομμυριούχος ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς οικονομικούς υποστηρικτές του εκλεγμένου προέδρου, ο οποίος έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα τον διορίσει υπεύθυνο δημοσιονομικής αποτελεσματικότητας στην επερχόμενη κυβέρνησή του.
Η ανοιχτή υποστήριξη του Μασκ στην προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ, μοιραία συνέδεσε το X με την πολιτική ρητορική του εκλεγμένου μεγιστάνα, ενώ παράλληλα η αποψίλωση των μέτρων ελέγχου παραπληροφόρησης στην πλατφόρμα έχει προκαλέσει απογοήτευση σε πολλούς χρήστες του. Από την άλλη, το Bluesky είναι μια πολιτικά ουδέτερη πλατφόρμα.
Οπως και το X/Twitter, το Bluesky είναι ένα δίκτυο σύντομων αναρτήσεων, που επιτρέπει στους χρήστες να μεταφέρουν στους ακολούθους τους μικρά μηνύματα. Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα «αναδημοσίευσης» και «επιβράβευσης» αναρτήσεων των ανθρώπων που ακολουθούν – λειτουργίες παρόμοιες με το «retweet» και τα «like» του δικτύου ιδιοκτησίας Μασκ.
Πρόκειται για ένα από τα νέα εναλλακτικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διεκδικούν το κύμα δυσαρέσκειας των χρηστών του X από το 2022, όταν ο Μασκ αγόρασε και αναδιάρθρωσε το δημοφιλές Twitter, με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα. Ανάμεσά τους είναι το Threads, ιδιοκτησίας της Meta του Μαρκ Ζάκερμπεργκ, και το Mastodon. Το Bluesky θυμίζει πολύ το παλιό Twitter, με τα γαλάζια και λευκά «τικ» δίπλα στα ονόματα των χρηστών.
Η βασική ροή του ιστότοπου περιλαμβάνει αναρτήσεις χρηστών που ακολουθεί ο κάθε χρήστης, με χρονολογική σειρά. Αυτό το χαρακτηριστικό του ακολουθεί την παλιά πολιτική του X/Twitter, η οποία τα τελευταία χρόνια αντικαταστάθηκε από την ενότητα «Αναρτήσεις για Εσάς», η οποία καθοδηγείται σε μεγάλο βαθμό από τον αλγόριθμό του – και ενοχλεί την πλειοψηφία των σοβαρών χρηστών του.
Το Bluesky αυτοχαρακτηρίζεται ως «ανοικτό δίκτυο», γεγονός που σημαίνει ότι οι χρήστες μπορούν να φιλοξενούν τους λογαριασμούς τους και τη δραστηριότητά τους σε διαφορετικούς διακομιστές, αντί να βασίζονται αποκλειστικά στην εφαρμογή. Θεωρητικά, αυτό διευκολύνει τη μελλοντική μεταφορά των δεδομένων των χρηστών σε άλλο κοινωνικό δίκτυο, και την προσαρμογή της εμπειρίας του κάθε χρήστη, μειώνοντας τον έλεγχο της ίδιας της εταιρείας.
Το Bluesky βρίσκεται στην ιδιοκτησία του διευθύνοντος συμβούλου του, Τζέι Γκράμπερ, και άλλων μελών του προσωπικού του, ενώ έχει καθεστώς κοινωφελούς εταιρείας στις ΗΠΑ. Ο αρχικός σχεδιασμός του, όπως επισημαίνει η Telegraph, έγινε από τον Τζακ Ντόρσι, συνιδρυτή και πρώην διευθύνοντα σύμβουλο του Twitter, την εποχή που διοικούσε την πλατφόρμα, το 2019.
Ο Ντόρσι οραματιζόταν την ανάπτυξη ενός «αποκεντρωμένου» κοινωνικού δικτύου που δεν θα ελέγχεται από καμία εταιρεία. Εξαγοράζοντας το Twitter τον Νοέμβριο του 2022, ο Μασκ διέκοψε την ανάπτυξη του πρότζεκτ. Μήνες αργότερα, η Bluesky ανακοίνωσε ότι εργαζόταν για την κατασκευή ενός ανταγωνιστικού μέσου κοινωνικής δικτύωσης.
Το 2023, η εταιρεία συγκέντρωσε 8 εκατομμύρια δολάρια (7,6 εκατ. ευρώ) από επενδυτές, και τον περασμένο μήνα εξασφάλισε άλλα 15 εκατομμύρια δολάρια (14,3 εκατ. ευρώ) από την εταιρεία επενδυτικών κεφαλαίων Blockchain Capital. Η Bluesky ισχυρίζεται ότι ότι δεν στοχεύει στο κέρδος από τις παραδοσιακές διαφημίσεις, αλλά ίσως επιχειρήσει να βγάλει χρήματα πουλώντας κατοχυρωμένους τίτλους ιστοτόπων, ή μέσω άλλων συνδρομητικών υπηρεσιών.
Η πλατφόρμα, σύμφωνα με την Telegraph, έχει επί του παρόντος περίπου 15 εκατομμύρια χρήστες, ενώ ανακοίνωσε ότι πρόσθεσε περισσότερους από ένα εκατομμύριο λογαριασμούς την πρώτη εβδομάδα μετά τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ. Εξακολουθεί να απέχει πολύ από τους συνολικά 600 εκατομμύρια χρήστες του X –όπως ισχυρίζεται ο Μασκ– αλλά τα δεδομένα διαδικτυακής κίνησης υποδηλώνουν ότι οι επισκέψεις στο X έχουν μειωθεί από την εποχή της εξαγοράς του.
Εν τω μεταξύ, το Threads, ο αντίπαλος του Twitter που αναπτύχθηκε από την ιδιοκτήτρια εταιρεία του Facebook, Meta, έχει περίπου 275 εκατομμύρια χρήστες. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της εταιρείας παρακολούθησης διαδικτυακής κυκλοφορίας, Similarweb, το Χ προσέλκυσε περίπου 36,7 εκατομμύρια επισκέψεις χρηστών την ημέρα των εκλογών στις ΗΠΑ, ενώ το Threads σημείωσε 4,7 εκατομμύρια, και το Bluesky είχε περίπου 1 εκατομμύριο επισκέπτες.
Οι αρχικοί χρήστες του Bluesky διαφέρουν ποιοτικά από εκείνους του X. Περιλάμβαναν κυρίως ακτιβιστές, ακαδημαϊκούς, δημοσιογράφους και εργαζόμενους στον τομέα της τεχνολογίας. Γνωστοί αμερικανοί πολιτικοί και μεγάλες εταιρείες δεν έχουν ακόμα ανοίξει λογαριασμούς στην πλατφόρμα και, προς το παρόν, το Bluesky δεν διαθέτει διαφημίσεις.
Αλλά, όπως επισημαίνει η Telegraph, το πιο σημαντικό είναι ότι δεν διαθέτει κάποιον μεγιστάνα, όπως ο Ελον Μασκ, που να βρίσκεται αντιμέτωπος με κατηγορίες χειραγώγησης του λογισμικού του και ενίσχυσης του λογαριασμού του μέσω του αλγορίθμου του. Σε σχέση με το X, το Bluesky εμφανίζει μια αριστερόστροφη πολιτική κατεύθυνση, με βάση τους ως τώρα χρήστες του.
Σε κάθε περίπτωση, πολλές από τις συζητήσεις στο Bluesky εξακολουθούν να περιστρέφονται γύρω από τον αμφιλεγόμενο δισεκατομμυριούχο, δεδομένου ότι πολλοί από όσους «μετακόμισαν» στον ιστότοπο, το έκαναν σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την συμπεριφορά του Μασκ μετά την εξαγορά του Twitter.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News