Οι διανοούμενοι του Παρισιού τα έχασαν με την επιτυχία του βιβλίου μιας Αγγλίδας που έγινε αμέσως μπεστ σέλερ, παρά το γεγονός ότι δεν έχει «τίποτα για να διαβάσεις».
Η γαλλική εκδοχή του «Burn After Writing» («Κάψτε το μετά το γράψιμο») της Σάρον Τζόουνς, αποδεικνύεται το λογοτεχνικό φαινόμενο της άνοιξης στην πατρίδα του Βικτόρ Ουγκό και του Μαρσέλ Προυστ, γράφουν οι βρετανικοί The Times.
Η Σάρον Τζόουνς, μια γραφίστρια από τη βόρεια Αγγλία, είχε την έμπνευση να φτιάξει ένα βιβλίο-πρόσκληση για να γράψει καθένας το προσωπικό του ημερολόγιο, συμπληρώνοντας τα κενά κάτω από τίτλους όπως «My Life Story in Three Sentences» («Η ιστορία της ζωής μου με τρεις προτάσεις») και «My Firsts» («Οι πρώτοι μου»), με υποκεφάλαια, όπως «First Friend» («Πρώτος φίλος»), «First Love» («Πρώτος έρωτας») και «First Foreign Holiday» («Πρώτες διακοπές στο εξωτερικό»).
«Καλώς ήλθατε σε μια ευκαιρία να αντιμετωπίσετε τα μεγάλα ερωτήματα της ζωής», γράφει στην εισαγωγή, προσθέτοντας ότι το βιβλίο θα πρέπει να καταστραφεί ή να κρυφτεί όταν ολοκληρωθεί.
Το «Burn After Writing» κυκλοφόρησε στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2014 (επάνω το εξώφυλλο), αλλά πέρσι σημείωσε μεγάλη επιτυχία στις ΗΠΑ μετά την προώθησή του στο TikTok, δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης ανάμεσα στους νέους.
Ο Φρεντερίκ Τρεντανιέλ, διευθύνων σύμβουλος του παρισινού εκδοτικού οίκου Guy Trédaniel, αγόρασε τα δικαιώματα και παρουσίασε τη γαλλική του έκδοση τον Μάρτιο.
Το βιβλίο αγνοήθηκε από τους βιβλιοκριτικούς των mainstream μέσων ενημέρωσης. Ολοι, όμως, εξεπλάγησαν όταν τα 120.000 αντίτυπα της πρώτης έκδοσης εξαντλήθηκαν μέσα σε ένα μήνα.
Οι βιβλιοκριτικοί δεν μπορούσαν να ταξινομήσουν το έργο, αλλά κατέληξαν να το τοποθετήσουν στην κατηγορία Δοκίμια (Essays), η οποία περιλαμβάνει επίσης το «Le Nef des Fous» («Το πλοίο των τρελών») του γάλλου φιλόσοφου Μισέλ Ονφρέ, και το «Napoléon et Jésus – L’Avènement d’un Messie» («Ο Ναπολέων και ο Ιησούς – η Ελευση του Μεσσία») της ιστορικού Μαρί-Πολ Ραφαελί-Πασκινί.
Το «Burn After Writing» έφτασε στην κορυφή της κατηγορίας του στις διαδικτυακές πωλήσεις αφού εμφανίστηκε από γάλλους χρήστες στο TikTok και το Instagram. Ο Τρεντανιέλ, ο οποίος βιάζεται τώρα να παρουσιάσει τη δεύτερη έκδοση, δήλωσε ότι το βιβλίο απευθύνεται κυρίως σε γυναίκες ηλικίας 20 έως 35 ετών.
Ο France Culture, ραδιοφωνικός σταθμός υψηλού επιπέδου, που αγαπούν οι διανοούμενοι της Αριστερής Οχθης, εξέφρασε την έκπληξή του, λέγοντας ότι το έργο είναι «ένα κάπως περίεργο βιβλίο προσωπικής ανάπτυξης. Δεν υπάρχει τίποτα να διαβάσεις».
Και σε μια ανάρτηση στην ιστοσελίδα του ραδιοσταθμού, διαβάζει κανείς ότι η επιτυχία του ήταν «ακατανόητη με την πρώτη ματιά: ποιος χρειάζεται… ένα σημειωματάριο των 12,90 ευρώ για να γράψει όσα έχει μέσα του; Ωστόσο, δεν είναι τυχαίο, αφού φαίνεται ότι αγγίζει τους μιλένιαλ. Αυτή δεν είναι η γενιά για την οποία όλα από την παιδική τους ηλικία καταγράφονται, εντοπίζονται και απομνημονεύονται;»
Ο Τρεντανιέλ είπε ότι ήταν λάθος των βιβλιοκριτικών που το περιφρόνησαν: «Είναι ένα παράδοξο βιβλίο που χώνει τη μύτη του στα social media, όπου τείνουμε να βλέπουμε τα πάντα πιο σημαντικά από ό,τι πραγματικά είναι» δήλωσε. «Το βιβλίο μάς ζητά να είμαστε ειλικρινείς. Και αν δεν το πετύχετε με την πρώτη, θα μπορούσατε να το αγοράσετε για δεύτερη φορά», είπε, ακόμη, ο γάλλος εκδότης του.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News