1026
Με την προϋπόθεση ότι είναι σωστά φτιαγμένο, το Aperol Spritz είναι το ιδανικό ποτό για ένα καλοκαιρινό ηλιοβασίλεμα | CreativeProtagon

Aperol Spritz, πορτοκαλί και υπέροχο

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 15 Ιουλίου 2023, 16:19
Με την προϋπόθεση ότι είναι σωστά φτιαγμένο, το Aperol Spritz είναι το ιδανικό ποτό για ένα καλοκαιρινό ηλιοβασίλεμα
|CreativeProtagon

Aperol Spritz, πορτοκαλί και υπέροχο

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 15 Ιουλίου 2023, 16:19

Θα το βρείτε παντού, σε all-day bars και εστιατόρια, σε θαλασσινά μπαρ πλάι στο κύμα και δίπλα σε πισίνες, σε φεστιβάλ και σε αθλητικές εκδηλώσεις. Θα δοκιμάσετε φανταχτερές εκδοχές, κακές απομιμήσεις επίσης (στα Lidl κυκλοφορεί ένα Bitterol στη μισή τιμή), ακόμη και νερωμένες εκδοχές του σε μπουφέδες για brunch με απεριόριστη κατανάλωση. Για τι πράγμα μιλάμε; Μα, για το Aperol Spritz φυσικά, το οποίο φέτος το καλοκαίρι βρίσκεται και πάλι λίγο-πολύ παντού.

Μάλιστα, φιγουράρει ιδιαίτερα στο Instagram, όπου το hashtag #aperolspritz  έχει φθάσει τις 2.129.870 αναρτήσεις. Διότι κανένα post επιτηδευμένου/ης wannabe influencer από πικνίκ, διακοπές και σουλάτσο σε ιταλικές πλατείες, ηλιοβασιλέματα σε μεσογειακά νησιά ή σέλφι σε πάρτι bachelorette δεν είναι ολοκληρωμένο χωρίς το πορτοκαλοκόκκινο υγρό που ακτινοβολεί σε κολονάτα jumbo ποτήρια.

Εν ολίγοις, όπως γράφει και ο Ρίτσαρντ Γκόντγουιν στους Times του Λονδίνου, διαφυγή από το Aperol Spritz δεν υπάρχει. Τοπική ιταλική σπεσιαλιτέ κάποτε, έχει πλέον διεθνοποιηθεί· είναι ένα δροσερό κοκτέιλ (αν και όχι πια τόσο cool όσο ήταν κάποτε, δεν είναι καθόλου cool οι νερωμένες εκδοχές του), που το βρίσκεις παντού, από καφενεία σε ορεινές ραχούλες μέχρι beach bars σε κοσμικές πλαζ.

Είναι επίσης πανεύκολο να γίνει στο σπίτι με τη συνταγή που υπάρχει σε κάθε φιάλη του Aperol, ιταλικού aperitivo με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ (11% ABV), που είναι γλυκό και ήπια πικρό: Αναμειγνύετε τρία μέρη (90 ml) ξηρό αφρώδες κρασί (κατά προτίμηση Cinzano Pro Spritz), δύο μέρη Aperol (60 ml) και ένα μέρος σόδα (30 ml), σερβιρισμένα σε κολονάτο στρογγυλό ποτήρι γεμάτο με πάγο, και μια φέτα πορτοκαλιού.

Η συνταγή είναι τόσο απλή ώστε να την εμπεδώσει και το πιο ανίκανο μέλος της ομάδας του μπαρ, αλλά και κάθε οικιακός mixologist, που είναι σίγουρο ότι θα ετοιμάσει ένα πολύ καλύτερο Aperol Spritz από εκείνο το άνοστο και χωρίς φυσαλίδες νερωμένο ποτό που μπορεί να φτάσει στο τραπέζι σας όταν έχει περάσει πολλή ώρα από τη στιγμή που ετοιμάστηκε η παραγγελία του προηγούμενου πελάτη και η σόδα έχει χάσει τη δύναμή της. (Θα σας πω, λοιπόν, εδώ το δικό μου μυστικό: για κάθε κοκτέιλ που θέλει σόδα –ή τόνικ– ζητάω να μην τη βάλουν στο ποτό μου, αλλά να μου τη φέρουν χωριστά. Και να την ανοίξουν την τελευταία στιγμή)

Η αγάπη του κόσμου εξηγεί γιατί οι πωλήσεις του Aperol αυξήθηκαν πέρυσι πάνω από 20% στο Ηνωμένο Βασίλειο (φανταζόμαστε ότι κάτι ανάλογο συμβαίνει και εδώ)· μάλιστα, αυξάνονται σταθερά από τότε που η Campari απέκτησε το brand του Aperol, το 2003, γράφει στους Times ο Γκόντγουιν, αλλά προτού καταδικάσει το Aperol Spritz (που είναι προφανές ότι δεν το προτιμά, ενώ σε εμάς αρέσει πολύ) και μας προτρέψει να δοκιμάσουμε μια μεξικάνικη Paloma ή ένα Jungle Bird, αξίζει να καταλάβουμε πώς έγινε αυτό το κοκτέιλ τόσο ευπώλητο σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

Πριν από 20 χρόνια σχεδόν κανείς δεν το είχε ακουστά πέρα από την πατρίδα του, ενώ τώρα πια η εμμονή με το Aperol Spritz είναι ένα διεθνές φαινόμενο, προϊόν μιας από τις πιο αποτελεσματικές παγκόσμιες καμπάνιες μάρκετινγκ του 21ου αιώνα.

Κι αν σου το φέρουν χάλια, τους μαθαίνεις να το κάνουν σωστά (Facebook/Kiki Triantafylli)

Το Aperol είναι ένα aperitivo που δημιουργήθηκε στην Πάντοβα το 1919 από τους αδελφούς Λουίτζι και Σίλβιο Μπαρμπιέρι στην εταιρεία λικέρ του πατέρα τους μετά από πειραματισμούς επτά ετών. Μεταπολεμικά έγινε δημοφιλές σε όλη την Ιταλία, ιδιαίτερα ανάμεσα σε νεότερους πελάτες των καφέ της Πάντοβα και των παραδοσιακών μπαρ της Βενετίας.

Η συνταγή του Aperol Spritz γεννήθηκε τη δεκαετία του 1950, οπότε κυκλοφόρησε και το «Il Carosello», η πρώτη τηλεοπτική διαφήμιση του Aperol. Εκτοτε επιβίωνε στα μπαρ, πλην όμως στη σκιά άλλων, πιο δυναμικών πικρών, όπως το Campari και το Fernet-Branca. Οταν το απέκτησε η Campari, οι ετήσιες πωλήσεις του Aperol ήταν περίπου 49 εκατ. ευρώ, κυρίως στην περιοχή του Βένετο.

Πέρυσι πουλήθηκαν 79,2 εκατ. λίτρα του ποτού παγκοσμίως, αποφέροντας περίπου 2,7 δισ. ευρώ. Σύντομα, δε, το Aperol αναμένεται να ξεπεράσει το Jägermeister, το χωνευτικό λικέρ με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο. Mάλιστα, οι αμερικανικές πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 50% πέρυσι, μετά την κυκλοφορία της σειράς «The White Lotus», στην οποία το ποτό είχε πρωταγωνιστικό ρόλο. Μπράβο στην εταιρεία Campari, λοιπόν.

Οσο για τη γεύση του, το Aperol Spritz (με την προϋπόθεση ότι είναι σωστά φτιαγμένο, επιμένω) είναι ωραίο, είναι φίνο, είναι το ιδανικό ποτό για ένα καλοκαιρινό ηλιοβασίλεμα. Mπορεί γευστικά να μη συγκρίνεται με το παραδοσιακό Campari spritz, το παρακμιακό Negroni sbagliato (ένα Negroni με αφρώδες κρασί αντί για τζιν) ή το φουτουριστικό Giostra d’Alcol (δημιουργία του γλύπτη Ενρίκο Πραμπολίνι στο Τορίνο τη δεκαετία του 1930, ένα spritz με Campari, κρασί Barbera d’Asti και Cedrata, μια σόδα με κίτρο).

Ισως, όμως, ακριβώς γι’ αυτό να έχει αποκτήσει τόσο πολλούς λάτρεις: μέσα στην κάψα του καλοκαιριού θέλεις κάτι νόστιμο και σχετικά ελαφρύ και κανένα μάρκετινγκ, όσο επιτυχημένο κι αν είναι, δεν μπορεί να πιάσει τον παλμό του κόσμου αν το προϊόν δεν συναρπάζει πραγματικά.

Ωστόσο, η γεύση του μπορεί να μην είναι αυτό που έχει πραγματικά σημασία στο Aperol Spritz, από τη στιγμή τουλάχιστον που καταναλώνονται άκριτα (πολλές) κακές εκδοχές του: πρωτίστως είναι ένα οπτικό ποτό που στέλνει στον κόσμο το μήνυμα ότι α) έχεις ιταλική κουλτούρα και β) περνάς καλά. Το πορτοκαλοκόκκινο χρώμα του βρίσκεται στο μέρος του φάσματος που βελτιώνει τη διάθεση, επιτρέποντάς του να «σκάει» πραγματικά σε μια οθόνη, γι’ αυτό και έχει τόσο πολλούς θιασώτες στο Instagram.

Αυτός, εξάλλου, είναι και ο λόγος που κυκλοφορούν από γυαλιά ηλίου και αφράτες καλοκαιρινές παντόφλες μέχρι κουρτίνες, χαλιά και άλλα αξεσουάρ σπιτιού στο χρώμα του Aperol Spritz (η μόδα, με άλλα λόγια, το έχει πάει στα άκρα). Και τα πλοκάμια του εξακολουθούν να απλώνονται…

Σύμφωνα με το περιοδικό Glamour, η Ζεντάγια –αμερικανίδα ηθοποιός και τραγουδίστρια– επέβαλε την πιο «καυτή» (ή «αναζωογονητική», αν θέλετε) τάση μανικιούρ για το καλοκαίρι του 2023: δεν είναι άλλη από το χρώμα νυχιών Aperol Spritz (πιο κιτς και ντεμοντέ μάρκετινγκ πεθαίνεις… αλλά δεν μπορεί να μας αποτρέψει να απολαμβάνουμε το αγαπημένο μας κοκτέιλ, που στη σωστή εκδοχή του είναι υπέροχο).

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...