Καμία άλλη κατηγορία δεν γνωρίζει τόσο μεγάλη ζήτηση, όσο εκείνη των μοντέλων ελεύθερου χρόνου ή SUV, όπως έχει επικρατήσει να ονομάζονται διεθνώς. Και καμία άλλη χώρα – ίσως με εξαίρεση την Κίνα – δεν διαθέτει μία τόσο μεγάλη και παρθένα αγορά αυτοκινήτου, η οποία έχει ωστόσο σημαντικές ιδιαιτερότητες. Στην πατρίδα του Γκάντι αντιστοιχούν μόλις 14 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, ενώ οι μετακινήσεις γίνονται κυρίως με ποδήλατα, μοτοσικλέτες μικρού κυβισμού και με τα Μέσα Μαζικών Μεταφορών.
Τη δίψα των Ινδών για προσιτά αυτοκίνητα ήρθε να καλύψει η Renault με το Kwid, ένα SUV κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της συγκεκριμένης αγοράς. Οι Γάλλοι διδάχθηκαν από το πάθημα του ινδικού Tata Nano, που γνώρισε οικτρή αποτυχία, αν και είχε λανσαριστεί με τυμπανοκρουσίες ως το φτηνότερο Ι.Χ. στον πλανήτη. Το κακό με το Nano ήταν όμως, ότι έδειχνε και «φτηνιάρικο», ενώ δεν ανταποκρινόταν ούτε κατά προσέγγιση στις προδιαγραφές ασφαλείας και άνεσης ενός σύγχρονου αυτοκινήτου.
Η Renault έκανε με το Kwid ακριβώς το αντίθετο και λανσάρισε ένα μοντελάκι «ψευδοCrossover» κατά τα πρότυπα των μοτοσικλετών «ψευδοεντούρο», δηλαδή με ελαφρά μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και αρκετά σκληραγωγημένο για το άθλιο οδικό δίκτυο της Ινδίας. Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε τον σπιρτόζο, τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα των 800 κ.εκ. με τους 54 ίππους, το μοντέρνο ντιζάιν και το μεταξόνιο των 2,42 μ. Όσο για το μικρό μήκος των 3,68 μ., προσφέρει ευελιξία στο χάος του Νέου Δελχί και των υπόλοιπων μεγαλουπόλεων της χώρας, ταυτόχρονα όμως επιτρέπει τη φιλοξενία έως πέντε επιβατών (ενίοτε και περισσοτέρων, σύμφωνα με τα ινδικά «έθιμα»).
Η στρατηγική της Renault για ένα προσιτό μοντέλο, ελκυστικό σχεδιαστικά, αποδεκτό ποιοτικά και σχετικά σύγχρονο τεχνολογικά, αποδείχθηκε λίρα εκατό. Το Kwid «φεύγει» σα ζεστό ψωμί, καθώς μέσα σε δύο μήνες έχουν πουληθεί στην Ινδία 72.000 τέτοια μοντέλα με τιμές εκκίνησης κάτω από τις 3.500 ευρώ! Το φτηνότερο SUV στον κόσμο περιλαμβάνει μάλιστα στον εξοπλισμό του ορισμένα διόλου αυτονόητα αξεσουάρ για τα δεδομένα της Ινδίας, όπως προσκέφαλα σε όλα τα καθίσματα, ηλεκτρικά παράθυρα, τηλεχειριζόμενες κλειδαριές και οθόνη αφής για το ηχοσύστημα και το σύστημα πλοήγησης.
Πρόκειται για ένα κατόρθωμα, που αγγίζει τον τετραγωνισμό του κύκλου και οφείλεται σε μία αλλαγή πλεύσης της Renault. Η μάρκα με σήμα τον ρόμβο σχεδίαζε να χρησιμοποιήσει αρχικά εξαρτήματα και μηχανικά μέρη της θυγατρικής Dacia για την παραγωγή του Kwid, διαπίστωσε όμως γρήγορα, ότι κάτι τέτοιο θα ανέβαζε πολύ το τελικό κόστος του αυτοκινήτου. Ετσι, το νέο μοντέλο αποτελεί όντως ένα προϊόν made in India, καθώς το 98% των εξαρτημάτων του είναι εγχώριας παραγωγής , μάλιστα το 60% κατασκευάζεται στην ευρύτερη περιφέρεια του Τσενάι. Ακούγεται απλό, όμως οι σκληρές διαπραγματεύσεις με τους ντόπιους προμηθευτές κράτησαν περίπου ενάμιση χρόνο, όταν δεν διαρκούν κανονικά σε ανάλογες περιπτώσεις πάνω από τρεις μήνες.
Θα βιώσουμε αυτό το success story και στην Ευρώπη; Η απάντηση είναι μάλλον όχι, καθώς η τεράστια αγορά της Ινδίας θα απορροφήσει με ευκολία ολόκληρη την παραγωγή του Kwid από το εργοστάσιο της Renault στη χώρα των μαχαραγιάδων. Από την άλλη πλευρά, θα χρειάζονταν εκτεταμένες αλλαγές στη δομή του αμαξώματος, στον εξοπλισμό, στις αντιρρυπαντικές προδιαγραφές και στα στάνταρ ασφαλείας του Kwid, ώστε να λάβει έγκριση Τύπου από την ΕΕ.
Ωστόσο για την Ευρώπη έχει φροντίσει να καλύψει η Renault την κατηγορία των προσιτών αυτοκινήτων με τη Low Cost θυγατρική της μάρκα,Dacia, που είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αυτοκινητοβιομηχανία της Γηραιάς Ηπείρου τα τελευταία χρόνια.
Tres bien!
Υ.Γ. Αξίζει να παρακολουθήσετε το βίντεο μόνον και μόνον για την περιγραφή του Ινδού συναδέλφου στα αγγλικά! Σαν να ακούς τον Πίτερ Σέλερς στην ταινία «Το πάρτι».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News