Τι είναι ένα περιοδικό μόδας χωρίς τις glossy εικόνες μοντέλων σε λαμπερές τοποθεσίες που παράγονται από έναν μικρό στρατό στυλιστριών, κομμωτών, μακιγιέρ, φωτογράφων, συντακτών και βοηθών;
Κατ΄ αρχάς είναι ένα περιοδικό πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Ή τουλάχιστον αυτό ισχυρίζεται η ιταλική Vogue, η οποία θέλει να κάνει μια δήλωση σχετικά με τη βιωσιμότητα και κυκλοφορεί αυτόν τον μήνα χωρίς φωτογραφίες.
Στο σημείωμά του προς το αναγνωστικό κοινό τον Ιανουάριο του 2020, ο διευθυντής της ιταλικής Vogue, Εμανουέλε Φαρνέτι, περιγράφει τι χρειάζεται για να ετοιμαστεί ένα τεύχος του περιοδικού του (για παράδειγμα, το παραδοσιακά μεγάλο τεύχος Σεπτεμβρίου) με πρωτότυπες φωτογραφίες: «Εμπλέκονται 150 άτομα. Περίπου 20 πτήσεις και περίπου 12 ταξίδια με τρένο. 40 αυτοκίνητα σε κατάσταση αναμονής. 60 διεθνή deliveries. Τα φώτα, που τροφοδοτούνται εν μέρει από γεννήτριες με βενζίνη, ανάβουν για τουλάχιστον 10 ώρες συνεχώς. Απορρίμματα τροφίμων από τις υπηρεσίες τροφοδοσίας. Πλαστικό για να τυλιχτούν τα ενδύματα. Ηλεκτρισμός για να επαναφορτιστούν τηλέφωνα, κάμερες ...», γράφει μεταξύ άλλων.
Ειδικά η ρύπανση ήταν σημαντική για τον Φαρνέτι, ιδιαίτερα αφού ο ίδιος και άλλοι 25 διευθυντές εθνικών εκδόσεων της Vogue ανά τον κόσμο, αναγγέλλοντας τον Δεκέμβριο τις Vogue Values δεσμεύτηκαν να βοηθήσουν «στη διατήρηση του πλανήτη μας για τις μελλοντικές γενιές» και να δείξουν «σεβασμό στο φυσικό μας περιβάλλον».
Η αλήθεια είναι ότι δεν πρόκειται για ασυνήθιστες δηλώσεις, δεδομένης της εμμονής της βιομηχανίας μόδας στην προβολή της βιωσιμότητας, γράφουν οι New York Times. «Οι δηλώσεις δεν αρκούν», δήλωσε ο Φαρνέτι σε συνέντευξή του, τονίζοντας ότι «είναι πολύ σημαντικό να δράσουμε πραγματικά». Και τι έκανε; Αντικατέστησε φωτογραφίες με εικονογραφήσεις, προσέλαβε καλλιτέχνες να «δείξουν τα ρούχα χωρίς να τα φωτογραφίσουν», όπως αναφέρει στο εισαγωγικό του σημείωμα.
Το τεύχος που κυκλοφορεί στα περίπτερα στις 7 Ιανουαρίου έχει επτά διαφορετικά εξώφυλλα. Καθένα από αυτά απεικονίζει ένα μοντέλο που φοράει Gucci, αν και το στυλ τους ποικίλλει από κολάζ έργων τέχνης μέχρι ιαπωνική φαντασία και ιταλική αναγέννηση. Σε όλα υπάρχει μόνο μια φράση: «Δεν έγινε φωτογράφιση για την παραγωγή αυτού του τεύχους».
Στο δικό της εξώφυλλο,το πρώτο της για έντυπο περιοδικό μόδας, η ιταλίδα multimedia artist Βανέσα Μπίκροφτ παρουσίασε μια σκυφτή φιγούρα που είναι σαν να προσπαθεί να παραμορφώσει το σώμα της για να χωρέσει στα όρια της σελίδας.
Η Κάσι Ναμόντα, αμερικανίδα ζωγράφος με καταγωγή από τη Μοζαμβίκη, απεικόνισε το μοντέλο Αμπάρ Κρίσταλ Ζαρζουέλα να κλαίει ενώ κάθεται στην άκρη μιας κόκκινης καρέκλας. Κοντά στο κεφάλι της πετάει ένα κουνούπι που στάζει αίμα, πράγμα που όπως δήλωσε το περιοδικό, αντιπροσωπεύει την υπερθέρμανση του πλανήτη.
Ο ιταλός δημιουργός ερωτικών κόμικ Μίλο Μανάρα, σχεδίασε το μοντέλο εσωρούχων Ολίβια Βίντεν με κόκκινα γάντια από λάτεξ και ένα δερμάτινο μαύρο μαστίγιο, να ποζάρει μπροστά από ονειρικά σύννεφα με παστέλ χρώματα. Ο Φαρνέτι δήλωσε σχετικά ότι υπήρξε κάποια αντιπαράθεση για το κατά πόσον ήταν κατάλληλη η «επαναφορά του ερωτισμού στο εξώφυλλο ενός γυναικείου περιοδικού» την εποχή της χειραφέτησης των γυναικών.
«Αλλά στο τέλος, αποφασίσαμε ότι η κοπέλα έχει τον έλεγχο» , είπε, αναφέροντας ότι η εικόνα είναι εμπνευσμένη από τον «Δαβίδ» του Μιχαήλ Αγγέλου.
Η ιταλική Vogue τροφοδοτεί εδώ και πολύ καιρό τα editorial μόδας με κοινωνικά ζητήματα. Το 2008, για παράδειγμα, η πρώην διευθύντρια του περιοδικού Φράνκα Σοτζάνι δημοσίευσε ένα περίφημο τεύχος με μαύρα μοντέλα. Σε όλη τη διάρκεια της βασιλείας της, εξάλλου, φλέρταρε με θέματα σχετικά με την ενδοοικογενειακή βία, την πετρελαιοκηλίδα της BP, και τον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας.
Από τότε που ανέλαβε το περιοδικό -μετά το θάνατο της Φράνκα Σοτζάνι το 2016- ο Φαρνέτι συνέχισε την δική της παράδοση. Το 2017 προκάλεσε σάλο με το εξώφυλλο με το φιλί του ίδιου φύλου, και στη συνέχεια αφιέρωσε ένα τεύχος στις γυναίκες άνω των 60 ετών. (Ωστόσο έχει επίσης επικριθεί: το 2018 για παράδειγμα το περιοδικό κατηγορήθηκε ότι παρουσίασε ένα εξώφυλλο με το μοντέλο Τζίτζι Χαντίντ με μαύρο πρόσωπο.)
Το εικονογραφημένο τεύχος του Ιανουαρίου, πάντως, είναι «ίσως το πιο τολμηρό» μέχρι στιγμής, όπως δήλωσε ο ίδιος. Επιπλέον, είναι μια προσπάθεια αν και όχι μακροπρόθεσμη αλλαγή, που θα μπορούσε να μειώσει πραγματικά το αποτύπωμα άνθρακα του περιοδικού.
Ο κ. Φαρνέτι το γνωρίζει: «Νομίζω ότι ο πιο ειλικρινής τρόπος αντιμετώπισης ενός προβλήματος αρχίζει με την αποδοχή του», δήλωσε, αναφερόμενος στα περιβαλλοντικά έξοδα που παρουσίασε στο σημείωμά του και συμπλήρωσε: «Αυτός ήταν ο τρόπος να πούμε ότι γνωρίζουμε πως είμαστε μέρος μιας βιομηχανίας που απέχει πολύ από το να είναι βιώσιμη».
Δήλωσε ακόμη, ότι ως ένα επόμενο βήμα, το 2020 η ιταλική Vogue θα είναι μεταξύ των πρώτων διεθνών εκδόσεων του ομίλου Condé Nast που θα χρησιμοποιήσει πλαστική συσκευασία 100% κομποστοποιήσιμη.
Τέλος, τα χρήματα -χωρίς να αποκαλυφθεί το ύψος του ποσού- που εξοικονομήθηκαν κατά την παραγωγή του τεύχους του Ιανουαρίου 2020 θα δοθούν στην Fondazione Querini Stampalia, ένα πολιτιστικό κέντρο και βιβλιοθήκη στη Βενετία που υπέστη ζημίες τον Νοέμβριο από τις μεγάλες πλημμύρες οι οποίες έπληξαν την πόλη.
Δείτε όλα τα εξώφυλλα της Vogue Italia στο Instagram
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News