Τίποτα δεν συμβολίζει την ιταλική αστική κομψότητα σαν τη βέσπα, γράφει ο Guardian. Αλλά στην πόλη που γέννησε τα παγκοσμίως φημισμένα δίτροχα, οι βέσπες (ελληνιστί: σφήκες) αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να τεθούν υπό διωγμόν – στο ιστορικό κέντρο τουλάχιστον.
Για τους ντόπιους οι βέσπες δεν είναι ένα συλλεκτικό όχημα, σαν το ανατολικογερμανικό αυτοκίνητο Τράμπαντ λόγου χάρη, ή σαν τον σκαραβαίο της Volkswagen, ένα ρετρό αντικείμενο που έγινε φετίχ, αλλά ένα ζωντανό αστικό όχημα, όπως δηλώνει στο βρετανικό Μέσο ο Κοράντο Νίκορα, γραμματέας της λέσχης Vespa Club Genova.
Και απόδειξη των λόγων του είναι η τελευταία συγκέντρωση βεσπών και το μίνι ταξίδι τους μέσα στη Λιγουρία, μία εκδήλωση που διοργανώθηκε από τους σκουτεράδες την Κυριακή 7 Οκτωβρίου, όπως φαίνεται από την παρακάτω αφισέτα.
Στη Γένοβα –τόπο με ιδιαίτερη γεωγραφία και κλίμα, δεδομένα που δεν ευνοούν τη μετακίνηση με ποδήλατο- υπάρχουν περίπου 180.000 μηχανάκια, σε έναν πληθυσμό 600.000 κατοίκων.
Ο Ρινάλντο Πιάτζο, ο δημιουργός της βέσπας, γεννήθηκε στη Γένοβα και το πρώτο εργοστάσιο της Piaggio ήταν στη δυτική συνοικία Σέστρι Πονέντε. Η Vespa, η οποία κατασκευάζεται τώρα στην Ποτεντέρα της Τοσκάνης, έγινε γρήγορα πρέσβειρα ιταλικού στυλ σε όλον τον κόσμο, ένα σύμβολο του μεταπολεμικού μοντερνισμού και της νεανικής ελευθερίας, όπως παρουσιαζόταν και από τα φιλμικά προϊόντα της Τσινετσιτά. Οι πωλήσεις της έχουν ξεπεράσει τα 18 εκατομμύρια τεμάχια παγκοσμίως.
Τα παραπάνω καθιστούν ακόμη πιο περίεργο το γεγονός ότι οι αρχές της Γένοβας προσπαθούν να βάλουν εμπόδια στην κυκλοφορία αυτών των διτρόχων.
Στα 70ά γενέθλια της βέσπας, το 2016, και με πρόσχημα τον περιορισμό της ρύπανσης, ανακοίνωσαν ότι όλα τα σκούτερ που κατασκευάστηκαν πριν από το 1999 δεν θα εισέρχονται στο κέντρο της πόλης μεταξύ 7 π.μ. και 7 μ.μ. Ο αναβρασμός ήταν αναμενόμενος, και στο Twitter δημιουργήθηκε το hashtag #lamiavespanonsitocca (σημαίνει: κάτω τα χέρια από τη βέσπα μου). Ο δήμος τελικά υποχώρησε.
Ο νέος δήμαρχος της Γένοβας, Μάρκο Μπούτσι, ακολουθεί ηπιότερη γραμμή από τον προκάτοχό του, αλλά έχει υποσχεθεί να δώσει προτεραιότητα στις μεταφορές με ηλεκτρικά οχήματα, με επιδοτούμενη μάλιστα την ηλεκτρική ενέργεια. (Τρεις ιταλικές πόλεις, η Γένοβα, η Ρώμη και το Μπάρι, συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα προώθησης καινοτομιών στις αστικές μεταφορές – σχετικώς βλέπε εδώ. Στο ίδιο πρόγραμμα, από ελληνικής πλευράς, όπως έγραψε πρόσφατα το Protagon, συμμετέχουν τα Τρίκαλα.)
Για τα δίκυκλα ο Μπούτσι έχει πει ότι «οι πιο ρυπογόνοι κινητήρες δεν θα περνούν πλέον μέσα στο κέντρο της Γένοβας».
Και ο δίχρονος κινητήρας της βέσπας καίει ένα μείγμα πετρελαίου και βενζίνης, παράγοντας πολλούς ρύπους. Ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Παρίσι και το Αμστερνταμ, έχουν απαγορεύσει ήδη την κίνηση στο κέντρο τους των παλαιών δικύκλων.
Ωστόσο ο Νίκορα έχει απάντηση: «Είμαστε διαφορετικοί από τις πόλεις της Βόρειας Ευρώπης, όπως το Αμστερνταμ. Εμείς είμαστε Γένοβα. Γιατί όλοι πρέπει να είμαστε οι ίδιοι;»
Υπάρχουν λέσχες αναβατών σε απίθανα και πιθανά μέρη, λόγου χάρη στην Τζακάρτα και στο Γιοχάνεσμπουργκ, συνολικά 320 κλαμπ σε 32 χώρες. «Αλλά στη Γένοβα δεν είναι μόδα, εμείς χρησιμοποιούμε τις βέσπες» λέει ο Νίκορα.
Oι τρεις λέσχες βέσπας της Γένοβας, γράφει ο Guardian, μαζί με τις τοπικές ενώσεις μοτοσικλετών, απέδειξαν στον προηγούμενο δήμαρχο ότι τα παλιά μοντέλα ήταν μόνο 3.000 και εξέπεμπαν ρύπους ασήμαντους σε σχέση με τους ρύπους των κρουαζιερόπλοιων που «πιάνουν» στο Πόρτο Αντίκο. Σύμφωνα με τα στοιχεία τους, οι μοτοσικλέτες παρήγαγαν 41 τόνους διοξειδίου του αζώτου το 2011, σε σύγκριση με τους 3.176 του λιμανιού…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News