Μέσα σε τέσσερα λεπτά εξαντλήθηκαν τα εισιτήρια για την πρώτη παράσταση σε θεάτρο του Βερολίνου έπειτα από πέντε μήνες.
Το Berliner Ensemble άνοιξε τις πόρτες του την Παρασκευή, συμμετέχοντας σε ένα πείραμα των αρχών της γερμανικής πρωτεύουσας για την επανεκκίνηση των παραστάσεων και των συναυλιών στην εποχή της πανδημίας.
Η δίψα του κοινού για τέχνες ξάφνιασε ακόμα και τα στελέχη του θεάτρου. «Φαίνεται ότι ο κόσμος έχει μεγάλη ανάγκη να είναι εδώ», είπε στους Financial Times ο Ολιβερ Ρις, καλλιτεχνικός διευθυντής του Ensemble.
Ενας από τους τυχερούς θεατές που εξασφάλισαν εισιτήριο ήταν και ο Τόμας Στάνσντορφ, που μίλησε στους δημοσιογράφους περιμένοντας στην ουρά για να μπει στο θέατρο: «Είναι το πρώτο πράγμα για το οποίο ανυπομονώ από τον Νοέμβριο. Είναι υπέροχο το συναίσθημα».
Το Βερολίνο είναι μία από τις σημαντικότερες πολιτιστικές πρωτεύουσες του κόσμου, με περισσότερα θέατρα και όπερες ανά κάτοικο από όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές πόλεις. Ολα παραμένουν κλειστά από τον Νοέμβριο.
Οι άνθρωποι του θεάτρου διαμαρτύρονται και αναρωτιούνται γιατί δεν ακολουθεί η γερμανική πρωτεύουσα το παράδειγμα της Μαδρίτης, όπου θέατρα, μουσεία και γκαλερί παραμένουν ανοιχτά, παρά τα πολλά κρούσματα.
Τον περασμένο μήνα, σημειώνουν οι FT, αποφάσισαν να σταματήσουν την γκρίνια και να αναλάβουν δράση. Ετσι, σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού του Βερολίνου, σχεδίασαν ένα πλάνο για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων και συναυλιών σε εμβληματικούς χώρους. όπως το Berliner Ensemble, τηρώντας μία σειρά από μέτρα για τον κορονοϊό. Η αρχή έγινε το βράδυ της Παρασκευής.
Αν το πείραμα κριθεί πετυχημένο, θα ανοίξουν περισσότερα θέατρα και συναυλιακοί χώροι τις επόμενες εβδομάδες.
Για να περιορίσουν τον κίνδυνο διασποράς του κορονοϊού, με κάθε αγορά εισιτηρίου, δίνεται ένα δωρεάν τεστ, το οποίο ο θεατής είναι υποχρεωμένος να κάνει την ημέρα της παράστασης και να έχει μαζί του το αρνητικό αποδεικτικό. Επίσης, όλοι οι θεατές (που φτάνουν το 50% της χωρητικότητας) και το προσωπικό μέσα στο θέατρο πρέπει να φορούν μάσκες.
Στις παραστάσεις που θα γίνουν τις επόμενες ημέρες, περιλαμβάνονται η όπερα «Γάμοι του Φίγκαρο» με μαέστρο τον Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ, στην Staatsoper, στις 2 Απριλίου. Αλλη όπερα θα ανέβει στην Deutsche Oper, ένα θεατρικό θα ανέβει στο Volksbühne και μία συναυλία ηλεκτρονικής μουσικής θα γίνει στο Berlin-Friedrichshain.
«Είναι ένα ελεγχόμενο υγειονομικό πείραμα για να δούμε πώς μπορούμε να επιστρέψουμε στην πολιτιστική μας ζωή», είπε ο Κλάους Λέντερερ, υπουργός Πολιτισμού του Βερολίνου.
Ο χώρος του πολιτισμού υποφέρει στη Γερμανία, όπως σε όλες τις χώρες, όπου οι πολιτιστικές δραστηριότητες παραμένουν κλειστές λόγω κορονοϊού. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση στηρίζει τους επαγγελματίες με διάφορα μέτρα, όπως η πρόσληψη κάποιων εργαζομένων που έχουν μείνει χωρίς δουλειά, στα εμβολιαστικά κέντρα ως βοηθητικό προσωπικό ή με επιδόματα ανεργίας για όσους συμβασιούχους είναι σε αναστολή. Ομως οι περισσότεροι καλλιτέχνες δεν έχουν άλλο εισόδημα.
Για αυτό, ο Λέντερερ και το υπουργείο Πολιτισμού της πρωτεύουσας προχώρησαν σε αυτό το σχέδιο για μερική επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων. «Σε μία ανοιχτή κοινωνία, ο πολιτισμός δεν είναι απλώς ψυχαγωγία, και ας βάζει η κυβέρνηση τα θέατρα και τις όπερες στην ίδια κατηγορία με τα τα στούντιο τατουάζ και τους οίκους ανοχής», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Ρις, καλλιτεχνικός διευθυντής του διάσημου Berliner Ensemble, του θεάτρου που ίδρυσε ο Μπέρτολτ Μπρεχτ με τη σύζυγό του, το 1949, πρόσθεσε ότι οι καλλιτέχνες είχαν χάσει κάθε κίνητρο και αποφάσισαν να σταματήσουν τις πρόβες πριν από έξι εβδομάδες, όταν κατάλαβαν ότι δεν θα άνοιγαν το Πάσχα, όπως τους είχαν υποσχεθεί οι αρχές. Μέχρι που ήρθαν τα νέα για αυτές τις περιορισμένες παραστάσεις, για να δώσουν ξανά μία ελπίδα.
Η κυβέρνηση είχε πει ότι μπορεί να ανοίξουν τα θέατρα όταν τα κρούσματα παραμείνουν σταθερά για 14 ημέρες, κάτι που όμως δεν συμβαίνει. Το αντίθετο, μάλιστα, τα κρούσματα συνεχίζουν να αυξάνονται στη Γερμανία, που πλέον βρίσκεται αντιμέτωπη με το τρίτο κύμα της πανδημίας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News