293
Πάνω: Η τοιχογραφία στις Αιγές, πρόσοψη Τάφου Φιλίππου Β’. Κάτω: Ψηφιακή αποκατάσταση της τοιχογραφίας | Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη/ Χρίστος Σιμάτος/ ΥΠΠΟ

Βεργίνα: Η επιστήμη πίσω από μια αριστουργηματική τοιχογραφία

Protagon Team Protagon Team 30 Μαρτίου 2025, 18:39
Πάνω: Η τοιχογραφία στις Αιγές, πρόσοψη Τάφου Φιλίππου Β’. Κάτω: Ψηφιακή αποκατάσταση της τοιχογραφίας
|Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη/ Χρίστος Σιμάτος/ ΥΠΠΟ

Βεργίνα: Η επιστήμη πίσω από μια αριστουργηματική τοιχογραφία

Protagon Team Protagon Team 30 Μαρτίου 2025, 18:39

Η τοιχογραφία με το κυνήγι, στη ζωφόρο της πρόσοψης του βασιλικού Τάφου του Φιλίππου Β στις Αιγές, αποτελεί το σημαντικότερο και μεγαλύτερων διαστάσεων ζωγραφικό έργο του κλασικού κόσμου που έχει αποκαλυφθεί μέχρι σήμερα.

Το Υπουργείο Πολιτισμού, η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας συνεργάστηκαν με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών στο ερευνητικό πρόγραμμα «Η τοιχογραφία με το κυνήγι από τον Τάφο ΙΙ στη Βεργίνα: μια καινοτόμος διεπιστημονική προσέγγιση για τη μελέτη και την απεικόνιση ενός ζωγραφικού αριστουργήματος της κλασικής αρχαιότητας», συμμετέχοντας ενεργά σε αυτό.

Λεπτομέρειες από την τοιχογραφία, τις διαγνωστικές τεχνικές και την ψηφιακή αποκατάσταση. (ΥΠΠΟ)

Στις 5 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί διεθνής επιστημονική ημερίδα με θέμα “The Aigai Hunt Frieze Revealed: An Interdisciplinary Investigation and Digital Reconstruction” στα πλαίσια της υλοποίησης και της ολοκλήρωσης του ερευνητικού έργου ReVis.

Το ReVis, με επιστημονική υπεύθυνη την Δρα Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη, αποτελεί την πρώτη ολοκληρωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη της τοιχογραφίας των Αιγών, αξιοποιώντας πρωτοποριακές, μη επεμβατικές, διαγνωστικές και απεικονιστικές τεχνικές.

Αρχαιολογικός χώρος των Αιγών. Πρόσοψη Τάφου Φιλίππου Β’. Εξέταση της τοιχογραφίας με μη-καταστροφικές μεθόδους διάγνωσης (MAXRF, XRD) από την ομάδα του εργαστηρίου XRAYlab, ISPC/CNR της Catania, και του ΙΠΣΦ “ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ” (Φωτ. Χρίστος Σιμάτος)

Απώτερος στόχος της έρευνας είναι η ακριβέστερη κατανόηση της τεχνικής και της εικονογραφίας της τοιχογραφίας, καθώς και η πρόταση μιας νέας ψηφιακής αποκατάστασης σε φυσικές διαστάσεις, βασιζόμενη στα αρχαιομετρικά δεδομένα της έρευνας και συνδυάζοντας εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (Χρίστος Σιμάτος, εικαστικός) και σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία (Εμμανουήλ Μπιτσάκης, ζωγράφος).

Μέσα από αυτή την καινοτόμο μελέτη έρχονται στο φως νέα στοιχεία για τα αρχαία χρώματα, την τεχνοτροπία και την εικονογραφία της εμβληματικής αυτής τοιχογραφίας των Αιγών, αλλά και γενικότερα για τη μνημειακή ελληνική ζωγραφική του 4ου αι. π.Χ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...