Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο ύψους 2,42 δισ. ευρώ στην Google γιατί η εταιρεία καταχράστηκε την θέση της σε ό,τι αφορά τις αναζητήσεις και προώθησε αποτελέσματα από την δική της μηχανή σύγκρισης τιμών σε βάρος ανταγωνιστών.
Η εταιρεία έχει στη διάθεσή της 90 ημέρες για την διόρθωση αυτών των πρακτικών, σε διαφορετική περίπτωση απειλείται με νέα πρόστιμα. Ωστόσο, η Google μπορεί να ασκήσει έφεση.
Η επιβολή του προστίμου είναι το αποτέλεσμα έρευνας που άρχισε το 2010 μετά από καταγγελίες εταιρειών όπως η Microsoft.
Μετά από μία αναζήτηση, στο πάνω μέρος της σελίδας πριν από τα αποτελέσματα, πολλές φορές το Google εμφανίζει προτροπές για αγορά, τις οποίες σαφώς επισημαίνει σαν «διαφημιστικές». Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες πλήρωσαν για να εμφανίζονται ψηλά τα αποτελέσματά τους.
Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, όπως στα κινητά τηλέφωνα όπου η οθόνη είναι μικρή, τα προσφερόμενα αποτελέσματα καλύπτουν όλο τον χώρο, οπότε ο χρήστης πρέπει να σκρολάρει για να δει τα (μη εμπορικά) που τον ενδιαφέρουν
Ερευνες δείχνουν ότι ένα σημαντικό ποσοστό των διαφημίσεων στις οποίες κάνει κλικ ο χρήστης προέρχονται μέσα από την υπηρεσία της Google, το Google Shopping. Αν και έρευνες δείχνουν ότι μπορεί να φτάνει το 74%, η Google αμφισβητεί ότι είναι τόσο μεγάλο.
Η επίτροπος Ανταγωνισμού Μαγκρέιτε Βέστεϊγιερ σε δηλώσεις της επισήμανε ότι οι πρακτικές της Google είναι αντίθετες με τις πολιτικές της ΕΕ για το ανταγωνισμό, καθώς απέκλεισαν τους καταναλωτές από τη δυνατότητα να έχουν «πραγματική επιλογή υπηρεσιών και των οφελών από την καινοτομία».
Πρόκειται, σε κάθε περίπτωση, για το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί σε εταιρεία από την Κομισιόν για την αλλοίωση του ανταγωνισμού. Θα μπορούσε να είναι και ακόμη μεγαλύτερο, καθώς η Κομισιόν έχει τη δυνατότητα να επιβάλει πρόστιμο που μπορεί να φτάσει το 10% του τζίρου – στην περίπτωση της Google θα μπορούσε να ανέβει σε πολλές δεκάδες δισ. ευρώ.
Είναι, πάντως, βέβαιο ότι θα αποτελέσει προηγούμενο για παρόμοιες περιπτώσεις στο μέλλον, ειδικά σε ό,τι αφορά με την προβολή που επιφυλάσσει το Google στα αποτελέσματα που έχει ετοιμάσει το ίδιο.
Τι απαντά η Google
Σε μια πρώτη αντίδραση στις αποφάσεις της ΕΕ, ο Κεντ Γουόκερ, αντιπρόεδρος και γενικός σύμβουλος της Google, υπογραμμίζει ότι η εταιρεία διαφωνεί με τις αποφάσεις της ΕΕ και σκέφτεται να προχωρήσει σε έφεση.
«Η Google εμφανίζει διαφημίσεις αγορών, συνδέοντας τους χρήστες μας με χιλιάδες διαφημιζόμενους, μεγάλους ή μικρούς, με τρόπους που να είναι χρήσιμοι για όλους», επισημαίνει.
Εξηγεί ότι στην Google θεωρούν, σύμφωνα με τα δεδομένα που έχουν, ότι οι χρήστες προτιμούν συνδέσμους που τους στέλνουν απευθείας στα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν (και εμφανίζονται στα αποτελέσματα) παρά σε ιστότοπους όπου θα χρειαστεί να κάνουν εκ νέου την έρευνά τους. Προσθέτει ότι τα αποτελέσματα με τις φωτογραφίες είναι καλύτερα για τους χρήστες και ότι «πολλοί ευρωπαίοι έμποροι χρησιμοποιούν αυτές τις διαφημίσεις για να ανταγωνιστούν με την Amazon και την eBay.
Απορρίπτει, τέλος, τις αιτιάσεις ότι η λειτουργία της Google έβλαψε τους ανταγωνιστές.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News