«Υπάρχουν πράγματι πολλά αντικείμενα ιστορικής αξίας τα οποία πρέπει να επιστραφούν στους αρχικούς ιδιοκτήτες τους. Ωστόσο, κανένα από αυτά δεν είναι τόσο σημαντικό όσο τα Μάρμαρα (τα Γλυπτά) του Παρθενώνα». Αυτό τονίζει ο Τζορτζ Κλούνεϊ, ο ιδιαίτερα πολιτικοποιημένος αστέρας του Χόλιγουντ.
Την παρέμβαση του Κλούνεϊ ο οποίος καλεί τη Βρετανία να επιτρέψει τη μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών στον γενέθλιο τόπο τους, έφεραν στο φως «Τα Νέα Σαββατοκύριακο».
«Τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στον αρχικό τους ιδιοκτήτη» υπογραμμίζει ο πολυπράγμων ηθοποιός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Τα σχόλια αυτά έγιναν σε πρόσφατη επικοινωνία που είχε ο Κλούνεϊ με την – επίσης ηθοποιό – ντέιμ Τζάνετ Σούζμαν, πρόεδρο της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα (BCRPM).
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Γιάννη Ανδριτσόπουλου, πρόκειται για την πρώτη τοποθέτηση του αμερικανού ηθοποιού στο ζήτημα των Γλυπτών εδώ και επτά χρόνια. Η παρέμβασή του συμπίπτει χρονικά με την κορύφωση των εορτασμών για τη διακοσιετηρίδα της Ελληνικής Επανάστασης, την οποία ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνδέσει με τα Γλυπτά του Παρθενώνα τα οποία ως γνωστόν εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο. Τον Σεπτέμβριο του 2019, ο Πρωθυπουργός κάλεσε τον Μπόρις Τζόνσον να επιστρέψει προσωρινά τα Γλυπτά στην Ελλάδα στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων του 2021, με αντάλλαγμα τον δανεισμό στη Βρετανία άλλων ελληνικών αρχαιολογικών θησαυρών. Το Λονδίνο δεν ανταποκρίθηκε ποτέ σε αυτό το αίτημα.
«Το γεγονός ότι ο Τζορτζ Κλούνεϊ, όπως και ένας διαρκώς αυξανόμενος αριθμός εμβριθών ανθρώπων, θέλει να δει τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενωμένα στο Μουσείο Ακρόπολης, αποτελεί απόδειξη ότι έχει κατανοήσει βαθιά πόσο δίκαιη θα ήταν αυτή η πράξη», δήλωσε από την πλευρά της στα «Νέα» η πρόεδρος της BCRPM. «Αυτά τα Γλυπτά ανήκουν σε ένα κτίσμα που δεσπόζει ακόμη στον ορίζοντα της Αθήνας και ολόκληρης της δυτικής σκέψης. Είναι η καρδιά της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας. Το Βρετανικό Μουσείο τα έχει βάλει σε “καραντίνα”, αλλά μια μέρα θα τους επιτρέψει να επιστρέψουν στο σπίτι τους. Θα το κάνει, διότι αυτό είναι το σωστό. Η επίκληση μιας πλαστής ιδιοκτησίας είναι κάτι που ένα σεβαστό ίδρυμα δεν μπορεί να συνεχίσει να κάνει χωρίς να αισθάνεται λίγο ανόητο, καθώς η απόδειξη αυτής της ιδιοκτησίας δεν υφίσταται» πρόσθεσε η σαιξπηρική ηθοποιός.
Η σχέση του Κλούνεϊ με το ελληνικό ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών κρατάει χρόνια. Όπως υπενθυμίζουν «Τα Νέα» ο αμερικανός ηθοποιός είχε ταχθεί για πρώτη φορά υπέρ του επαναπατρισμού των Γλυπτών το 2014, όταν προωθούσε την ταινία του «Μνημείων άνδρες», η οποία εξιστορούσε τις προσπάθειες μιας ομάδας αμερικανών ανθρώπων της Τέχνης να διασώσουν έργα από τους ναζί στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μάλιστα, δεν δίστασε να έρθει σε σύγκρουση ακόμα και με τον τότε δήμαρχο του Λονδίνου και σημερινό πρωθυπουργό της Βρετανίας, Μπόρις Τζόνσον, όταν ο τελευταίος τον χλεύασε δημοσίως για αυτή του τη θέση.
«Νομίζω ότι είναι καλή ιδέα να επιστρέφονταν (τα Γλυπτά). Πιστεύω ότι θα ήταν πολύ δίκαιο και πολύ ωραίο. Ναι, νομίζω ότι αυτό πρέπει να γίνει» είχε πει ο Κλούνεϊ σε συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ του Βερολίνου.
Τότε ο Τζόνσον είχε επιτεθεί στον Κλούνεϊ. Οταν ο Κλούνεϊ επισκέφτηκε το Λονδίνο, πάλι για να προωθήσει την ταινία, και ζήτησε να διεξαχθεί «μια ανοικτή συζήτηση» για τον επαναπατρισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα, ο Τζόνσον είχε φτάσει στο σημείο να τον κατηγορήσει ότι «υποστηρίζει τη χιτλερική ατζέντα για τους πολιτιστικούς θησαυρούς του Λονδίνου». Απαντώντας στον Τζόνσον ο Κλούνι έκανε λόγο για «μεγάλη δόση υπερβολής που οφείλεται σε μερικά ποτήρια ουίσκι».
Τον περασμένο Δεκέμβριο ο αμερικανός ηθοποιός δήλωσε στον Observer ότι χάρη στο «επεισόδιο» με τον Τζόνσον ήρθε πιο κοντά στη μετέπειτα σύζυγό του και εξαίρετη νομικό Αμάλ Αλαμουντίν, η οποία είχε αναλάβει για μια περίοδο ρόλο συμβούλου της ελληνικής κυβέρνησης για τη διεκδίκηση των Γλυπτών.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News