500
Φωτογραφία αρχείου από παλαιότερη άσκηση με τη συμμετοχή πυραυλακάτων, ελικοπτέρων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας | ΥΠΕΘΑ/ΔΝΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Τουρκική υφαλοκρηπίδα μεταξύ Ρόδου και Καρπάθου «βλέπει» η Αγκυρα

Protagon Team Protagon Team 3 Νοεμβρίου 2024, 10:18
Φωτογραφία αρχείου από παλαιότερη άσκηση με τη συμμετοχή πυραυλακάτων, ελικοπτέρων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας
|ΥΠΕΘΑ/ΔΝΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Τουρκική υφαλοκρηπίδα μεταξύ Ρόδου και Καρπάθου «βλέπει» η Αγκυρα

Protagon Team Protagon Team 3 Νοεμβρίου 2024, 10:18

Τη διακριτή απόσταση που χωρίζει την προσέγγιση Αθήνας και Αγκυρας ως προς τη μείζονα διαφορά περί οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών αποτυπώνει η τουρκική NAVTEX που εκδόθηκε το μεσημέρι του Σαββάτου από τον σταθμό της Σμύρνης, σύμφωνα με την οποία μια περιοχή μεταξύ Ρόδου και Καρπάθου, κατά κύριο λόγο εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και εν συνόλω εντός ελληνικής δυνητικής υφαλοκρηπίδας, αποτελεί τμήμα της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.

Η κίνηση της Τουρκίας έρχεται ως ευθεία απάντηση στην ελληνική NAVTEX που εκδόθηκε την περασμένη Παρασκευή και αφορά το ερευνητικό πλοίο «Αιγαίο», το οποίο συνεχίζει να εκτελεί εργασίες για την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων από τις 2 έως και τις 7 Νοεμβρίου στην περιοχή μεταξύ Ρόδου και Καρπάθου.

Σύμφωνα με την τουρκική NAVTEX, τμήμα της περιοχής των ερευνών «αφορά τουρκική υφαλοκρηπίδα, η οποία απομένει να οριοθετηθεί με τα παράκτια κράτη», ενώ πέραν της αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας, η Αγκυρα θέτει ακόμα μια φορά ζήτημα δικαιοδοσίας, απαιτώντας το συντονισμό των ερευνητικών δραστηριοτήτων «σε περιοχές τουρκικής δικαιοδοσίας» από τις «αρμόδιες τουρκικές αρχές».

Υπενθυμίζεται ότι ζήτημα δικαιοδοσίας είχε τεθεί από τους Τούρκους και στο περιστατικό του περασμένου Ιουλίου στην περιοχή της Κάσου, όταν και η Αγκυρα απαίτησε από το ιταλικό ερευνητικό Ievoli Relume να ζητήσει άδεια έρευνας για την πόντιση καλωδίων από τις τουρκικές αρχές. Αυτό παρά το γεγονός ότι η έρευνα και η πόντιση καλωδίων υπόκειται στις αρχές της ελεύθερης θάλασσας και όχι στο κράτος που κατέχει την υφαλοκρηπίδα.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι το σημείο μεταξύ Ρόδου και Καρπάθου είναι εκτός ακόμα και του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου, καθώς βρίσκεται ανάμεσα στις ακτές των νησιών, με την Τουρκία να θέτει στη συγκεκριμένη περίπτωση ζήτημα οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας μεταξύ των παρακείμενων ηπειρωτικών αρχών των δύο χωρών, αγνοώντας ουσιαστικά την ύπαρξη των ελληνικών νησιών και τις προβλέψεις του Δικαίου της Θάλασσας για το δικαίωμα των νησιών σε υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ.

Δεν μπορεί να παραβλεφθεί ότι η κίνηση της Τουρκίας, δεύτερη αντίστοιχη μετά την έκδοση πανομοιότυπης NAVTEX πριν από λίγες ημέρες για την έρευνα του «Αιγαίο» μεταξύ Λέσβου-Χίου και Χίου-Σάμου προ ολίγων ημερών, έρχεται λίγα 24ωρα πριν την επίσκεψη του τούρκου υπουργού Εξωτερικών Χακάν Φιντάν στην Αθήνα, όπου με τον Γιώργο Γεραπετρίτη θα ερευνήσουν τις πιθανότητες για την έναρξη ενός επί της ουσίας διαλόγου αναφορικά με το μείζον ζήτημα της οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών.

Οπως γίνεται αντιληπτό για ακόμα μία φορά, οι δύο πλευρές απέχουν παρασάγγας εξαιτίας των τουρκικών αναθεωρητικών θέσεων, με την Τουρκία να παραμένει προσκολλημένη στην τακτική επιλεκτικής επίκλησης του Διεθνούς Δικαίου και την Ελλάδα να υποδεικνύει τις βασικές αρχές του Δικαίου της Θάλασσας ως μοναδικό εργαλείο επίλυσης της νομικής διαφοράς που αναγνωρίζει με τη γείτονα.

Σύμφωνα με την πάγια πρακτική, η Αθήνα θα προχωρήσει σε διάβημα προς τις τουρκικές αρχές, όπου και θα απορρίπτεται η παράνομη θέση περί τουρκικής υφαλοκρηπίδας στην εν λόγω περιοχή, με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εξωτερικών να επιδιώκει την τήρηση χαμηλών τόνων, τουλάχιστον έως την επίσκεψη του Φιντάν στην ελληνική πρωτεύουσα. Οπως συνηθίζουν, άλλωστε, να λένε στην κυβέρνηση, η διατήρηση ανοιχτών διαύλων επικοινωνίας έχει βοηθήσει σε αντίστοιχες περιπτώσεις στην αποφυγή περαιτέρω κλιμάκωσης, που θα χαλούσε το ήπιο κλίμα των τελευταίων μηνών.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...