1427
| Shutterstock

Τουρισμός: Στοχεύοντας ψηλά, με το βλέμμα χαμηλά

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 6 Σεπτεμβρίου 2021, 21:32
|Shutterstock

Τουρισμός: Στοχεύοντας ψηλά, με το βλέμμα χαμηλά

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 6 Σεπτεμβρίου 2021, 21:32

Ηταν πολλά τα «ανά-» που ακούστηκαν ως πρώτα συνθετικά στο International Hospitality Investment Forum 2021, που πραγματοποιήθηκε μετά από δύο αναβολές, από την 1η  έως τις 3 Σεπτεμβρίου στο Βερολίνο.

«Αναδιάρθρωση», «ανασχηματισμός», «αναδιαμόρφωση» (restructure, reshape, reframe). Αυτή ήταν και η επικεφαλίδα του: «Αναδιαμορφώνοντας τη φιλοξενία» (Reframing Hospitality).

Αν και με περιορισμένες δια ζώσης συμμετοχές – διεξήχθη σε υβριδική μορφή –  με αραιά και πολλά κενά καθίσματα στο ακροατήριο, το συνέδριο που συμβολίζει τη συνάντηση της παγκόσμιας αγοράς φιλοξενίας και που έχει πολύ networking για συμφωνίες στο παρασκήνιο, κατάφερε να ξεπεράσει τα πρακτικά ζητήματα της πανδημίας και να πραγματοποιηθεί.

Αυτό και μόνο, ήταν μία νότα κανονικότητας. Και ο συνδετικός κρίκος με την τελευταία pre-covid εκδήλωση τον Μάρτιο του 2019 στο InterContinental Berlin. Μόνο που δύο χρόνια πριν το ξενοδοχείο είχε πλημμυρίσει από κόσμο, τα περίπτερα από «πηγαδάκια» και τα ραντεβού γίνονταν δια ζώσης με ένα ποτήρι κρασί, στη δεξίωση που ακολουθούσε.

New normal: οι παρουσιάσεις και συζητήσεις ήταν και σε live streaming και τα ραντεβού μπορούσαν να πραγματοποιηθούν ψηφιακά. Αλλωστε και το IHIF 2022 τον ερχόμενο Μάιο, θα είναι επίσης υβριδικό.     

«Βαριά» ονόματα αλυσίδων και στελέχη έδωσαν το παρών: Starwood, Accor, Marriott, Radisson, Club Med, Wyndham, Yotel. Και άλλοι. Επενδυτικά funds, real estate και χορηγός το Αμπου Ντάμπι, με ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο για την ανάπτυξη του τουρισμού του: να αυξήσει τη συμβολή του τομέα στο ΑΕΠ από 3,6% σε 10% μέχρι το 2030.

Ολοι συντονισμένοι σε ένα κλίμα «συγκρατημένης αισιοδοξίας». Προοπτικές υφίστανται. Οι συνθήκες διαφοροποιήθηκαν.

Οι περισσότεροι εξάλλου, στην ενότητα «Επιχειρησιακά μοντέλα», περιέγραψαν πώς πέταξαν το «βιβλίο των οδηγιών» τους πρώτους «τιμωρητικούς» μήνες της πανδημίας. Τότε που τίποτα δεν μπορούσε να δώσει λύση.

Πολλές οι συζητήσεις για «asset light» μοντέλα, τρόπους για τη μεγιστοποίηση των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPar) και πολύ ESG – Environmental, Social and Governance: Περιβάλλον, Κοινωνία και Εταιρική Διακυβέρνηση. Η κλιματική κρίση απαιτεί (χθες) βιωσιμότητα και η πανδημία, ενσυναίσθηση. Η στρατηγική οφείλει να υπακούσει.

 

Δεκαοκτώ μήνες μετά το ξέσπασμα της Covid-19, η οποία άλλαξε άρδην τα δεδομένα μας, ο κάθε ομιλητής έδινε τη δική του ερμηνεία γι’ αυτό που είχε προηγηθεί. Και για το τι έπεται.

Οι περισσότεροι εστίασαν στο αν τώρα είναι καλή στιγμή για «αγορές» στο χαρτοφυλάκιο, ή αν αλλάζει το μοντέλο φιλοξενίας και πώς διαμορφώνεται στο εξής η έννοια της πολυτέλειας. Αναλύσεις έγιναν για τη δυναμική των παραθεριστικών διακοπών, σε σχέση με τα επαγγελματικά ταξίδια (το zoom ήρθε για να μείνει) και ανακοινώσεις για επιχειρηματικές κινήσεις. Αλλοι λάνσαραν καινούρια brands, άλλοι νέα προγράμματα επιβράβευσης πελατών, όπως το ενισχυμένο Bonvoy της Marriott.

Ανάμεσα στα λεγόμενα για την επανεκκίνηση, ένα ήταν το κοινό. Η έλλειψη που παρατηρείται σε εργατικό δυναμικό πρώτης γραμμής. Μια και αυτός ο κόσμος βρέθηκε χωρίς δουλειά και χωρίς υποστήριξη για πολλούς μήνες. Και εκ των πραγμάτων αναγκάστηκε να αναζητήσει εργασία εκτός τουρισμού. Ενα ποσοστό που, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Marriott Αντονι Καπουάνο, αγγίζει το 20% του εργατικού δυναμικού στον τουρισμό παγκοσμίως.  Με τον ίδιο να δηλώνει ότι η εταιρία έχει βγει στη «μάχη» για ταλέντα, αναζητώντας 10.000 άτομα για να καλύψει κενά στα ξενοδοχεία της στις ΗΠΑ. Κενά που έχουν αναγκάσει πολλά ξενοδοχεία και εστιατόρια να περιορίσουν τις ώρες λειτουργίας τους, για να αντεπεξέλθουν. Και λόγω της πανδημίας η Marriott είχε αναγκαστεί να θέσει σε αναστολή εργασίας δεκάδες χιλιάδες υπαλλήλους στα τέλη του 2020.

Η πανδημία έπληξε εκτός από τη δραστηριότητα και την εμπιστοσύνη των εργαζομένων στη φιλοξενία. Και τώρα χρειάζεται ένα νέο αφήγημα. Σταθερό και με προοπτική. Το οποίο να πείσει τους ανθρώπους ότι μπορούν να βασιστούν στον τουρισμό και στη φιλοξενία για την επαγγελματική τους ασφάλεια και προοπτική.   

Τεχνοκρατικά ζητήματα που προέκυψαν στην πανδημία, αλλά καταλήγουν στον άνθρωπο. Ως βάση.

Αυτά που ο Σεμπαστιέν Μπαζέν, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Accor Group, συνόψισε σε μία λέξη, όταν ρωτήθηκε ποια θα περιέγραφε τους 18 μήνες που προηγήθηκαν. Η «ταπεινότητα» (humbleness), απάντησε  ο επικεφαλής του ομίλου που ηγείται του κλάδου της φιλοξενίας παγκοσμίως, με περισσότερες από 5.000 ξενοδοχειακές μονάδες και 10.000  σημεία εστίασης  σε 110 χώρες.

«Δεν έλεγχες τίποτα», είπε, αναφερόμενος στο ξέσπασμα της πανδημίας και την εξέλιξη, τη διαχείριση από τις κυβερνήσεις, την αντίδραση του κόσμου.

Και περιέγραψε την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, όταν έστειλε ένα email για να κλείσουν την 1η Απριλίου 2020 τα ξενοδοχεία του ομίλου, καθώς τα σύνορα σφράγιζαν από τη μία χώρα στην άλλη. Μια απόφαση που θα επηρέαζε 290.000 εργαζόμενους, πολλοί από τους οποίους δεν θα είχαν δυνατότητα οικονομικής στήριξης σε αναπτυσσόμενες χώρες. Την ίδια μέρα ζήτησε στο προγραμματισμένο Διοικητικό Συμβούλιο να ανασταλεί η απόδοση του μερίσματος του 2019 και το 25% αυτού να δοθεί σε εργαζόμενους που δεν θα είχαν στήριξη.

Ο ίδιος κλήθηκε να πάρει και άλλες δύσκολες αποφάσεις. Περικοπές. «Κάθε απόφαση έχει να κάνει με τον αποδέκτη», εξήγησε. Για κάποιους η απόφαση είναι καλή, για άλλους αδιάφορη και για άλλους αρνητική.

Αυτούς τους 14 μήνες χωρίς δραστηριότητα, έχεις πολύ χρόνο να σκεφτείς, είπε ο κ. Μπαζέν. Ο ίδιος είχε την ευκαιρία να σκεφτεί το πώς λειτουργεί ο όμιλος. «Και αυτοί οι χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία με/μας χρειάζονται πραγματικά».

Η δυσκολία για έναν διευθύνοντα σύμβουλο μιας μεγάλης εταιρίας είναι ότι, για κάθε ερώτημα που τίθεται, «υπάρχει διαφορετική λύση, ανάλογα με το σε ποιον την απευθύνει», σημείωσε.  Αλλη για τους μετόχους, άλλη για τους εργαζόμενους. Και «αυτό είναι το μεγάλο παράδοξο που έχω να αντιμετωπίσω: σε ποιο κοινό απευθύνομαι». Γιατί κάθε κοινό έχει διαφορετική απάντηση.

Ομως, όταν «δεν ελέγχεις το πλοίο, δεν μπορείς να ξοδεύεις χρόνο για να στηρίξεις την τιμή της μετοχής», πρόσθεσε. «Η μόνη μου προτεραιότητα είναι να προστατεύσω την Accor και τους εργαζόμενους».

Για να καταλήξει, περιγράφοντας το πώς λαμβάνει σήμερα μια απόφαση. «Ξεκινώντας από το ένστικτο. Στη συνέχεια, η καρδιά θα φιλτράρει αν είναι καλοπροαίρετη. Και στο τέλος το μυαλό υποδεικνύει τον χρόνο υλοποίησης. Αν ξεκινήσεις από το μυαλό σου, είσαι νεκρός», τόνισε.

Και πώς διαβλέπει το μέλλον της φιλοξενίας;

Παρότι επιβεβαίωσε ότι τα ταξίδια αναψυχής ανακάμπτουν δυναμικά, ο ίδιος εκτίμησε ότι η διεθνής ταξιδιωτική αγορά θα επανέλθει πιο αργά απ’ όλες, ενόψει της παγκόσμιας επιβράδυνσης. Και αυτό οφείλεται στο ότι τα διεθνή επαγγελματικά ταξίδια θα αντικατασταθούν εν μέρει από τις διασκέψεις σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες Webex, Teams κλπ.

«Χάνουμε το 20%-25% της διεθνούς αγοράς». Την ίδια ώρα όμως, με περισσότερα άτομα από ποτέ να δουλεύουν από το σπίτι, τα ξενοδοχεία θα πρέπει να κοιτάξουν δίπλα τους και «να αναδιαμορφωθούν ώστε να παρέχουν από χώρο εργασίας έως αίθουσες συσκέψεων, για να προσφέρουν ένα νέο τρόπο επιχειρηματικής δραστηριότητας για όποιον θέλει να βγει από το σπίτι». Αυτό το ποσοστό είναι μεγαλύτερο.

Σε κάθε περίπτωση, «υπάρχουν πράγματα που γνωρίζουμε και πράγματα που δεν γνωρίζουμε. Ο τομέας ευλογήθηκε τα προηγούμενα 50 χρόνια. Το ίδιο  θα συμβεί στα επόμενα 50. Αλλά θα είναι διαφορετικά», εκτίμησε ο CEO της Accor.         

Πλέον όμως είναι η στιγμή να μοιραστεί η εμπιστοσύνη και με τους ανθρώπους της πρώτης γραμμής.

Ο τουρισμός θα πρέπει να κοιτάξει χαμηλά. Στη βάση του.

Και να την ξαναχτίσει.

Στηρίζοντας και τους ανθρώπους του.

Επαναφορά το 2024 και επιταχυντής ο εμβολιασμός

Τον Αύγουστο, η real estate επενδυτική πλατφόρμα Tranio, σε συνεργασία με το IHIF, πραγματοποίησε έρευνα για τον αντίκτυπο που είχε η πανδημία COVID-19 στον τομέα της φιλοξενίας, από τον Μάρτιο του 2020 και τις προσδοκίες της αγοράς για το μέλλον.

Στην έρευνα συμμετείχαν πάνω από 160 επαγγελματίες του κλάδου από όλη την Ευρώπη, οι περισσότεροι (59%) επαγγελματίες του real estate ή της φιλοξενίας, ποσοστό 16% ήταν διαχειριστές ξενοδοχείων και το 13% επενδυτές.

Μερικά από τα συμπεράσματα:

– Το 52% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η ξενοδοχειακή αγορά θα ανακάμψει μέχρι το 2024

– Οι διαχειριστές ξενοδοχείων φάνηκαν πιο αισιόδοξοι στις προβλέψεις τους. Οι επενδυτές, ήταν πιο επιφυλακτικοί

– Οι βελτιωμένοι δείκτες εμβολιασμού θα επιταχύνουν τους ρυθμούς της αγοράς (71%)

– Οι τιμές αγοράς ξενοδοχείων παρέμειναν αμετάβλητες ή μειώθηκαν έως 5% σύμφωνα με το 78,6% των ερωτηθέντων

– Το 32% είπε ότι τα ξενοδοχεία μετατράπηκαν σε χώρους εργασίας, ποσοστό 17% άνοιξαν «κουζίνες φαντάσματα» ή dark stores, ενώ το 10% μετατράπηκαν σε οίκους ευγηρίας

– Το 35% πιστεύει ότι η γερμανική αγορά θα ανακάμψει πιο γρήγορα. Ακολουθεί με 30% η ισπανική αγορά, η βρετανική (28,1%) και η ελληνική με ποσοστό 25,6%. Στην πέμπτη και την έκτη θέση κατάταξης είναι η Ιταλία (13,2%) και η Γαλλία (12,4%).

– Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου συγκέντρωσε τη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη για ανάκαμψη από την πλειοψηφία των επενδυτών (69%)

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News