Το αμφίβιο ελικοπτεροφόρο Tonnerre (που σημαίνει Κεραυνός) πραγματοποιεί άσκηση εισβολής σε μια ισπανική παραλία. Πρόκειται για σειρά πολεμικών ασκήσεων που το μήκους 199 μ., πλάτους 32 μ. και ικανό να μεταφέρει 21.500 τόνους υλικού σκάφος πραγματοποιεί για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Politico, το γαλλικό σκάφος επίθεσης αποτελεί βασικό συστατικό της πρώτης ζωντανής στρατιωτικής άσκησης της ΕΕ στα ανοιχτά των νότιων ακτών της Ισπανίας. Στο σενάριο εκπαίδευσης που επέλεξαν κορυφαίοι στρατιωτικοί αξιωματούχοι της ΕΕ, τα ευρωπαϊκά στρατεύματα πρέπει να επιτεθούν σε μια παραλία για να σώσουν την κυβέρνηση μιας υποθετικής συμμαχικής χώρας, που ονομάζεται Σέγκλια.
Αυτό ακριβώς σχεδιάστηκε να κάνει το Tonnerre. Αποκαλούμενο «αποβάθρα ελικοπτέρων προσγείωσης» στη γλώσσα του NATO, το πλοίο μπορεί να μεταφέρει ελικόπτερα, τεθωρακισμένα οχήματα, τανκς και στρατεύματα, να τα μετακινήσει στο εξωτερικό με ανέμους ισχύος 19 κόμβων και να μετατραπεί σε βάση προσγείωσης. Το σκάφος προσγείωσης, σταθμευμένο στον κόλπο των 885 τ.μ. του πλοίου, μπορεί να μεταφέρει άνδρες και στρατιωτικά οχήματα στην ακτή.
Τα αμφίβια ελικοπτεροφόρα είναι ο πυρήνας της πολεμικής ισχύος της Γαλλίας, δηλαδή η ικανότητα προβολής στρατιωτικών δυνατοτήτων σε εχθρικό έδαφος ή σε συμμαχική γη που βρίσκεται αντιμέτωπη με εχθρό. Το Tonnerre μπορεί να αναπτυχθεί σε όλο το φάσμα πολεμικής έντασης – τόσο σε χαμηλές όσο και σε υψηλές συνθήκες.
Το μότο του πλοίου, «si vis pacem, para Tonnerre» (αν θέλεις ειρήνη, βασίσου στο Tonnerre), είναι ένα λογοπαίγνιο πάνω στο διάσημο λατινικό ρητό «si vis pacem, para bellum», που σημαίνει «αν θέλεις ειρήνη, προετοιμάσου για πόλεμο». Το Tonnerre λειτουργεί από το 2007 και βρίσκεται στην Τουλόν, το γαλλικό λιμάνι στις ακτές της Μεσογείου.
Ανήκει στην κατηγορία σκαφών Mistral, που κατασκευάστηκαν από τη Γαλλία τη δεκαετία του 2000. Εχουν αναπτυχθεί σε ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένης της απομάκρυνσης Γάλλων και Ευρωπαίων πολιτών από τη Μέση Ανατολή κατά τον πόλεμο μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ το 2006, και της υποστήριξης της στρατιωτικής επέμβασης της Γαλλίας στο Μάλι το 2013. Συμμετέχουν επίσης σε αποστολές του NATO και σε ειρηνευτικές επιχειρήσεις του ΟΗΕ.
Συνολικά κατασκευάστηκαν πέντε πλοία, με τη Γαλλία να εκμεταλλεύεται τρία: το Tonnerre, το Mistral και το Dixmude. Τα άλλα δύο έχουν ένα πολύ πιο περίπλοκο παρελθόν. Ο πρώην πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί τα πούλησε αρχικά στη Ρωσία – ήταν η πρώτη φορά που μια χώρα του NATO σχεδίαζε να στείλει στρατιωτικό εξοπλισμό στη Μόσχα. Ωστόσο, μετά την προσάρτηση της Κριμαίας το 2014, η παράδοση των «Σεβαστούπολη» και «Βλαδιβοστόκ», όπως ονομάζονταν, κατέστη πολιτικά αδύνατη.
Ο διάδοχος του Σαρκοζί, Φρανσουά Ολάντ, ακύρωσε την παραγγελία και η Γαλλία αναγκάστηκε να επιστρέψει στη Ρωσία 950 εκατ. ευρώ, σε ένα διπλωματικό επεισόδιο που παραμένει από τα χειρότερα μεταξύ Παρισιού και Μόσχας προτού ο Βλαντίμιρ Πούτιν ξεκινήσει την πλήρη εισβολή του στην Ουκρανία. Η Γαλλία πούλησε αργότερα τα δύο πολεμικά πλοία στην Αίγυπτο και το όλο μπέρδεμα κατέληξε να κοστίσει στους γάλλους φορολογούμενους 409 εκατ. ευρώ.
Το πολεμικό πλοίο Tonnerre είναι μια αυτάρκης μίνι πόλη με νοσοκομείο 69 κλινών, που περιλαμβάνει δύο χειρουργικές μονάδες, έναν οδοντίατρο, γυμναστήρια, ακόμη και έναν γαλλικό φούρνο όπου οι αρτοποιοί παράγουν εκατοντάδες μπαγκέτες σε καθημερινή βάση.
Το πλοίο μπορεί να μείνει έως και τρεις εβδομάδες χωρίς ανεφοδιασμό. Οι στρατιωτικοί μάγειρες περνούν από ειδική εκπαίδευση για να μάθουν πώς να παρέχουν μια ισορροπημένη διατροφή σε ένα πλήρωμα που ξεκινά από 200 άτομα σε συνθήκες ειρήνης και ξεπερνά τα 800 σε κατάσταση πολεμικής άσκησης. Ενα τυπικό δείπνο περιλαμβάνει κοτόπουλο με ρύζι και σπανάκι.
Τα αμφίβια ελικοπτεροφόρα είναι από τη φύση τους πλοία που συνδέουν χερσαίες, αεροπορικές και ναυτικές δυνάμεις. Το Tonnerre μπορεί να λειτουργήσει ως κινητό κέντρο διοίκησης και ελέγχου και παράλληλα να μεταφέρει 16 ελικόπτερα, καθώς και 60 τεθωρακισμένα οχήματα ή 13 άρματα μάχης Leclerc. Το κατάστρωμα πτήσης, έκτασης 5.200 τ.μ., λειτουργεί επίσης ως πίστα για τζόγκινγκ για όσους θέλουν να ξεμουδιάσουν τα πόδια τους.
Δεν χρησιμοποιείται αποκλειστικά για πολεμικούς σκοπούς. Μία από τις αποστολές του «Tonnerre» ήταν στον Λίβανο, μετά τις εκρήξεις του 2020 που διέλυσαν το λιμάνι της Βηρυτού και η Γαλλία ανέλαβε να μεταφέρει προμήθειες τροφίμων και υλικό κατασκευών στην περιοχή. Οι στενοί λευκοί διάδρομοι του πλοίου είναι διακοσμημένοι με φωτογραφίες από εκείνη την αποστολή και ένα σχέδιο του σκιτσογράφου Πλαντί με θέμα τη γαλλολιβανέζικη φιλία.
Στα πρώτα χρόνια των αποστολών του, τα μέλη του πληρώματος είχαν προβλήματα επικοινωνίας με τους οικείους τους καθώς, παρότι τα κινητά τηλέφωνα επιτρέπονταν στο πλοίο, το σήμα ήταν δυσεύρετο. Τώρα η γαλλική κυβέρνηση εγκατέστησε σύστημα WiFi και το πλήρωμα μπορεί να παρακολουθεί μέχρι και αγώνες των αγαπημένων του σπορ.
Η κυβέρνηση προσπαθεί παράλληλα να κάνει τη ζωή ευκολότερη για τους ναυτικούς και τις οικογένειές τους, γνωρίζοντας καλά ότι το ναυτικό –όπως και οι περισσότεροι ευρωπαϊκοί στρατοί– έχει πρόβλημα διατήρησης των ταλέντων του. Η μη στρατιωτική εργασία μπορεί να είναι λιγότερο συναρπαστική, αλλά είναι πιο άνετη – και οι αμυντικοί εργολάβοι είναι περισσότερο από πρόθυμοι να κυνηγήσουν εκπαιδευμένο και εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό από τις τάξεις του στρατού.
Ετσι, η κυβέρνηση έχει καταλήξει σε ένα αποκαλούμενο «Οικογενειακό Σχέδιο» ώστε να αντιμετωπίσει, μεταξύ άλλων προκλήσεων, και τη φροντίδα των παιδιών μελών του πληρώματος.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News