Eνας άνδρας στην Κίνα ανέφερε ότι είναι δύσπιστος στα ρεπορτάζ για την ύπαρξη στρατοπέδων συγκέντρωσης των μουσουλμάνων κινέζων, των Ουιγούρων. Μια γυναίκα που ανήκει σε αυτή την κινεζική μειονότητα του είπε ότι όλα αυτά ισχύουν αφού συγγενείς της βρίσκονται σε τέτοια στρατόπεδα. Κάποιος άλλος άνδρας από το Χονγκ Κονγκ συνεχάρη την γυναίκα για το θάρρος της να βγει να μιλήσει δημόσια ενώ ένας άλλος άνδρας από την Ταιβάν ανέφερε ότι κατανοεί και τις δύο πλευρές. Αυτή η συζήτηση έλαβε χώρα στην ανερχόμενη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Clubhouse.
Ηταν μια σπάνια στιγμή που κάτοικοι της Κίνας συμμετείχαν σε μια ανοικτή συζήτηση με πολίτες άλλων χωρών. Αλλη τέτοιου είδους συζήτηση δεν υπήρξε αφού στις 8 Φεβρουαρίου το Πεκίνο μπλόκαρε την λειτουργία του Clubhouse στην Κίνα. Οπως αναφέρουν σε δημοσίευμα τους οι New York Times απαγορεύτηκε ακόμη και η αναφορά στην πλατφόρμα αφού όποιος πληκτρολογεί την λέξη Clubhouse στις επιτρεπόμενες στην Κίνα μηχανές αναζήτησης στο Internet δεν βλέπει στην οθόνη του καμία απάντηση.
Κάποιοι προσπαθούν να βρουν εναλλακτικούς τρόπους σύνδεσης στο Διαδίκτυο για να συνδεθούν με το Clubhouse αλλά δεν είναι εύκολο σε μια χώρα που η κυβέρνηση επιχειρεί ολοκληρωτικό έλεγχο στην online δραστηριότητα των πολιτών της χώρας. Εκτός από τις κάθε είδους απαγορεύσεις στην χρήση του Internet τα κοινωνικά δίκτυα στην Κίνα πλημμυρίζουν από σχολιαστές που συνεργάζονται με την κυβέρνηση αλλά και από εθνικιστές που λειτουργούν ως… τρολς. Ολοι αυτοί ασκούν προπαγάνδα και δημιουργούν ένα τοξικό περιβάλλον στο οποίο δεν μπορούν να υπάρξουν ανοικτές δημόσιες συζητήσεις για ζητήματα που το κράτος θεωρεί «ευαίσθητα».
Οι επικίνδυνες συζητήσεις
«Ηταν απλά ζήτημα χρόνου να συμβεί» αναφέρει η 30χρονη Αλεξ Σου, στέλεχος μιας start-up εταιρείας στο Πεκίνο. Η Σου δηλώνει ότι από την σύντομη παρουσία της στο Clubhouse συγκινήθηκε από τις ιστορίες που άκουσε για τους Ουιγούρους. «Ακούστηκαν πράγματα για όσα συμβαίνουν εκεί τα οποία δεν γίνονται γνωστά στην υπόλοιπη χώρα» λέει η Σου.
Κανείς δεν γνωρίζει πόσοι ήταν οι κινέζοι χρήστες του Clubhouse αφού μέχρι να μπλοκαριστεί ήταν διαθέσιμο μόνο μέσω του λειτουργικού συστήματος της Apple ενώ η μεγάλη πλειοψηφία των κινέζων χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα Android. Υπολογίζεται πάντως ότι ήταν δεκάδες αν όχι εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες αφού κάθε δωμάτιο συζήτησης που γινόταν στην κινεζική γλώσσα είχε πάντοτε μάξιμουμ συμμετοχή. Τις συζητήσεις αυτές μπορούσαν να παρακολουθούν ταυτόχρονα πέντε χιλιάδες άτομα με την συντριπτική πλειοψηφία των θεμάτων κάθε συζήτησης να είναι από αυτά που λογοκρίνει η κινεζική κυβέρνηση.
Μέχρι να μπλοκαριστεί η πλατφόρμα οι κινέζοι χρήστες συζητούσαν για το τι συνέβη στην πλατεία Τιεναμέν το 1989, την συμπεριφορά των αστυνομικών απέναντι στους πολίτες και άλλα θέματα που οι κυβερνώντες δεν έχουν καμία απολύτως διάθεση να γίνονται αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης. Τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά και αμερικανικά ειδησεογραφικά δίκτυα καθώς και όλες οι δημοφιλείς εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης (Twitter, Facebook and Instagram) είναι εξαφανισμένα στον κυβερνοχώρο της Κίνας.
«Το Clubhouse είναι αυτό ακριβώς που δεν θέλουν οι κυβερνώντες στην Κίνα να υπάρχει στις online επικοινωνίες. Μια ανοικτή κοινότητα που οι άνθρωποι μιλούν ελεύθερα. Αυτό που συνέβη μας δείχνει πώς όταν υπάρχει η ευκαιρία πολλοί κινέζοι δείχνουν ότι επιθυμούν απεγνωσμένα να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να ακούσουν διαφορετικές απόψεις» αναφέρει ο Ξιάο Κιάνγκ, ιδρυτής του Chine Digital Times, ενός site που καταγράφει τον έλεγχο στην χρήση του Internet στην Κίνα. Τα στελέχη του Clubhouse δεν θέλησαν μέχρι στιγμής να σχολιάσουν την απόφαση της κινεζικής κυβέρνησης.
To Clubhouse είναι μια εφαρμογή ηχητικής επικοινωνίας που γεφυρώνει με έναν νέο τρόπο τα podcast, τις συζητήσεις σε πάνελ κλπ. Δημιουργούνται chat rooms στο κάθε ένα εκ των οποίων υπάρχει ένα συγκεκριμένο θέμα συζήτησης.
Οι συμμετέχοντες μπορεί να συμμετέχει ενεργά ή να παραμένει σε ρόλο ακροατή. Για να συμμετέχει κάποιος σε μια συζήτηση πρέπει να λάβει πρόσκληση αλλά δεδομένης της ραγδαίας αύξησης των χρηστών της εφαρμογής αναμένεται η διαδικασία της πρόσκλησης να αλλάξει.
Η δυναμική που έχει αποκτήσει ειδικά στις ΗΠΑ το Clubhouse έχει οδηγήσει διάσημα ονόματα της σόουμπιζ (Οπρα Γουίνφρι, Αστον Κούτσερ) αλλά και των επιχειρήσεων (Ελον Μασκ, Μαρκ Ζάκεμπεργκ) όχι μόνο να συμμετέχουν στις συζητήσεις αλλά να επιλέγουν το Clubhouse για να ανακοινώνουν τα επόμενα σχέδια τους.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News