Οι Tουρκικές Αερογραμμές (Turkish Airlines) είναι ο τουρκικός εθνικός αερομεταφορέας. Η εταιρεία, που ιδρύθηκε 20 Μαΐου του 1933, με στόλο μόλις πέντε αεροπλάνων, πλέον διαθέτει 333 αεροσκάφη – επιβατηγά και φορτηγά. Τον Ιούνιο του 1938 θα μετονομαστεί σε Devlet Hava Yolları (DHY). Το πρώτο διεθνές δρομολόγιο πραγματοποιήθηκε το 1947 για Αθήνα. Χρειάστηκαν όμως 40 χρόνια μέχρι να πραγματοποιηθεί το πρώτο υπερατλαντικό και υπερπόντιο δρομολόγιο. Μέχρι το 1990, το τουρκικό κράτος είχε τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας, μετά όμως πουλήθηκε το 24,8% σε ιδιώτες. H εταιρεία Turkish Airlines αυτή τη στιγμή πετά σε 291 προορισμούς -242 διεθνείς και 49 εσωτερικές πτήσεις- και σε 116 χώρες. Σύντομα θα εγκαινιαστούν και νέοι προορισμοί, σε Αβάνα, Καράκας, Πουκέτ, Σεϋχέλλες και Ζανζιβάρη.
Ολα καλά, λοιπόν, για τις Τουρκικές Αερογραμμές; Οχι ακριβώς…
Μέχρι πρόσφατα, το χειρότερο πράγμα όταν χρησιμοποιούσες το αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης ήταν το συνωστιζόμενο πλήθος των επιβατών, στοιβαγμένο σε τερματικούς σταθμούς. Το αεροδρόμιο είχε κίνηση, οι τουρίστες από όλον τον κόσμο βρίσκονταν εκεί για να χαρούν τις ομορφιές της Τουρκίας, συνθέτοντας ένα πολύχρωμο μωσαϊκό εθνοτήτων. Αυτό ήταν και το όραμα της εταιρείας, η οποία επιθυμούσε να φέρει στη γείτονα χώρα όλον τον πλανήτη και να αποθέσει τα χρήματά του ξοδεύοντας στο όνομα του Τουρισμού. Ομως, όταν κάνουν όνειρα οι αεροπορικές εταιρίες οι τρομοκράτες γελούν και καταστρώνουν τα δολοφονικά σχέδιά τους. Ετσι, αυτό το όνειρο της Turkish Airlines να γίνει παγκόσμιος κόμβος επισκεπτών-τουριστών, προσγειώθηκε ανώμαλα στο έδαφος και ακόμα πιο γρήγορα έγινε εφιάλτης. Σαν μια καλή ταινία θρίλερ διέθετε ακρωτηριασμένα ανθρώπινα μέλη απλωμένα στο σημείο του τσεκ ιν, ενώ γυαλιά ήταν σκορπισμένα στην αίθουσα αναμονής του Ατατούρκ. Λογικό ήταν να λιγοστέψουν απελπιστικά οι τουρίστες, ενώ από εκεί, πια, περνούν -με φόβο στην καρδιά- μόνο όσοι πρέπει να ταξιδέψουν για επαγγελματικούς λόγους.
Αυτές τις σκηνές αποτύπωσε το blog «Γκιούλιβερ» τού Economist όταν ταξίδεψε τον Σεπτέμβριο στο Ατατούρκ. Αυτή ήταν η πρώτη του φορά εκεί μετά τον Ιούνιο, όταν βομβιστές αυτοκτονίας σκότωσαν 42 ανθρώπους και τραυμάτισαν 200, επιβάτες με μπαγκάζια στα χέρια και εργαζόμενους. Τον επόμενο μήνα, ένα (αποτυχημένο, όπως ειπώθηκε) πραξικόπημα άφησε 250 νεκρούς και 2.000 τραυματίες σε όλη την Τουρκία. Ας μην ξεχνάμε ότι -μόνο τον τελευταίο χρόνο- οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην Κωνσταντινούπολη και στην Αγκυρα έχουν προκαλέσει εκατοντάδες θανάτους και χιλιάδες τραυματίες που έχουν επιφέρει τη φυγή των τουριστών, οι αφίξεις των οποίων βρίσκονται στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 22 ετών. Εχουν προκαλέσει έτσι τεράστια ζημία σε μια βιομηχανία που έφερνε πολύ συνάλλαγμα στην τουρκική οικονομία – σχεδόν 30 δισ. ευρώ, ετησίως.
Τα Γεράκια για την Ελευθερία του Κουρδιστάν (TAK), μια ριζοσπαστική οργάνωση που πρόσκειται στους αντάρτες του Εργατικού Κόμματος του Κουρδιστάν (PKK), όταν είχαν αναλάβει την ευθύνη για την επίθεση με παγιδευμένο αυτοκίνητο -είχε προκαλέσει 11 νεκρούς στις 10 Ιουνίου, στην ιστορική συνοικία Μπεγιαζίτ, στην τουριστική ζώνη της Κωνσταντινούπολης- δήλωσαν: «Θέλουμε να προειδοποιήσουμε τους ξένους τουρίστες στην Τουρκία και αυτούς που θέλουν να μεταβούν εκεί: οι ξένοι δεν είναι στόχος μας, αλλά η Τουρκία δεν είναι πλέον μια χώρα ασφαλής γι’ αυτούς».
Κάποτε, στο αεροδρόμιο Ατατούρκ τα περισσότερα παράπονα σχετίζονταν με την έλλειψη δωρεάν Wi-Fi. Τώρα, αντικαταστάθηκαν με άβολα, ανήσυχα βλέμματα ανθρώπων που φοβούνται ότι θα αντικρίσουν κατάμουτρα τον θάνατο, από κάποια επίθεση αυτοκτονίας.
Η εταιρία Turkish Airlines ανεβαίνει, πια, τον Γολγοθά της, με τριάντα αεροπλάνα να παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος επειδή δεν υπάρχει ενδιαφέρον από τουρίστες για πτήσεις. Ταυτόχρονα, έχουν αναβληθεί δεκάδες παραδόσεις νέων αεροσκαφών, ενώ έχουν ανασταλεί 22 προορισμοί. Η εταιρεία έχει ήδη μειώσει τους στόχους για την επόμενη χρονιά: από 72 εκατομμύρια ταξιδιώτες που ήταν η αρχική πρόβλεψη, τώρα πια περιμένουν 63. Και αν έρθουν, ευχαριστημένοι θα είναι. Βλέπετε, οι περισσότεροι ταξιδιώτες χρησιμοποιούν άλλους αεροπορικούς κόμβους και αεροδρόμια για τα ταξίδια τους και τις διηπειρωτικές μεταφορές -όπως Ντουμπάι, Αμπου Ντάμπι, Ντόχα- τα οποία έχουν πιστωθεί με χιλιάδες πτήσεις που έχουν χαθεί από την Τουρκία.
Επειτα από όλα αυτά, η Turkish Airlines κάνει απολύσεις, επειδή δεν βγαίνει οικονομικά. Επιπλέον, απέλυσε τον προηγούμενο μήνα 211 υπαλλήλους, περιλαμβανομένων ορισμένων στελεχών και πληρωμάτων καμπίνας, στο πλαίσιο των εκκαθαρίσεων κατά των υποστηρικτών του πραξικοπήματος. Ο αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Turkish Airlines, Τεμέλ Κοτίλ, παραιτήθηκε στις 21 Οκτωβρίου, βλέποντας ότι το όραμά του να γίνει το «Ατατούρκ» ο ομφαλός των παγκοσμίων πτήσεων, μετετράπη σε έναν φρικτό εφιάλτη από τον οποίο η εταιρεία δεν μπορεί να ξυπνήσει.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News