Οι Γάλλοι παραγωγοί κονιάκ προειδοποιούν ότι μπορεί να απέχουν μόλις λίγες ημέρες από το να γίνουν τα αθώα θύματα μιας κλιμακούμενης εμπορικής σύγκρουσης μεταξύ Ευρωπαϊκής Ενωσης και Κίνας.
«Αισθανόμαστε ότι είμαστε όμηροι μιας κατάστασης που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με εμάς και ότι μπορεί να σβηστούμε ως κλάδος με μια μονοκονδυλιά», δήλωσε ο Ραφαέλ Ντελπέκ, γενικός διευθυντής του εμπορικού φορέα για το κονιάκ της Γαλλίας, BNIC.
«Θα ήταν απόλυτη αποτυχία της εμπορικής πολιτικής, τόσο για τη Γαλλία όσο και για την Ευρώπη», δήλωσε ο Ντελπέκ σε συνέντευξή του στο Politico.
Καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι έτοιμη να επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, η BNIC -τα μέλη της οποίας απασχολούν 70.000 άτομα και έχει μερίδιο στον τζίρο εξαγωγών σχεδόν 4 δισεκατομμύρια ευρώ- φοβάται ότι αυτή η κίνηση θα κλιμακώσει τις εμπορικές εντάσεις με το Πεκίνο.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ως απάντηση στην έρευνα για τις κρατικές επιδοτήσεις για κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, την οποία υποστήριξε το Παρίσι, το Πεκίνο αντεπιτέθηκε τον Ιανουάριο με τη δική του έρευνα για τα ευρωπαϊκά ποτά με βάση το κρασί. Η κίνηση στόχευε ξεκάθαρα τις γαλλικές μάρκες κονιάκ πολυτελείας που αποτελούν το 99% των εισαγωγών του είδους στην Κίνα.
Κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης στη Γαλλία νωρίτερα αυτό το μήνα, ο κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ δεσμεύτηκε να μην επιβάλει δασμούς — τουλάχιστον όχι μέχρι να ολοκληρωθεί τελικά η έρευνα που ξεκίνησε το Πεκίνο. Ο οικοδεσπότης πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν δώρισε στον Σι πολλά μπουκάλια από τα καλύτερα κονιάκ της Γαλλίας ως συμβολική προσφορά ειρήνης.
«Δυστυχώς, δεν μας καθησυχάζουν καθόλου οι δηλώσεις που έγιναν μετά τη συνάντηση των δύο προέδρων. Πραγματικά, καθόλου», πρόσθεσε ο Ντελπέκ.
«Ο φόβος μας είναι ότι η έρευνα θα κλείσει τώρα για πολιτικούς λόγους, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η παρουσίαση των θέσεών μας και θα μας επιβληθούν οριστικά δασμοί».
Εμπορικές συναλλαγές
Η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για τον γαλλικό τομέα του κονιάκ, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες, με 61,5 εκατομμύρια φιάλες που πωλήθηκαν το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της BNIC.
Ο κλάδος απογοητεύτηκε καθώς δεν είχε εγκαίρως την απαιτούμενη προσοχή και ακρόαση από τις γαλλικές αρχές, όταν προειδοποίησε για τον κίνδυνο το Πεκίνο να στοχεύσει τον τομέα του κονιάκ τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ηταν τότε που η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε έρευνα για το εάν ήταν άδικες οι κρατικές επιδοτήσεις σε κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.
«Αυτό που πραγματικά μας λυπεί είναι ότι, όταν αποδείχθηκε ότι ο κίνδυνος ήταν υπαρκτός, δεν ελήφθησαν τα απαραίτητα μέτρα για να μας προστατεύσουν», είπε ο Ντελπέχ. «Εμείς, ο τομέας του κονιάκ, θεωρηθήκαμε ως μεταβλητή προσαρμογής, ως αποδεκτή παράπλευρη απώλεια».
Το τμήμα εμπορίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναμένεται να ενημερώσει τους κατασκευαστές και τους εισαγωγείς αυτοκινήτων για την απόφασή του να επιβάλει προσωρινούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα έως τις αρχές Ιουνίου, λίγο πριν από τις ευρωεκλογές. Η φον ντερ Λάιεν δήλωσε στο πλαίσιο της προεκλογικής εκστρατείας της ότι οι Βρυξέλλες θα επιβάλουν «στοχευμένους» δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News