Πώς το μετάξι θα ανασύρει ιστορίες του παρελθόντος, που θα γίνουν οι εμπειρίες του σήμερα; Ποιες περιοχές έχουν να διηγηθούν τέτοιες ιστορίες; Πώς από τις ιστορίες θα περάσουμε στα προϊόντα, στα ταξίδια, στην ανάπτυξη;
Θεσσαλονίκη, 10 Οκτωβρίου 2018. Αντιπροσωπείες από 19 χώρες, οι περισσότερες αναπτυσσόμενες στον τουρισμό και 300 σύνεδροι συναντήθηκαν για δύο μέρες με αφορμή το 8ο διεθνές φόρουμ του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ) για τον Δρόμο του Μεταξιού (8th UNWTO International Μeeting on Silk Road Tourism).
Πρόκειται για την πρώτη συνάντηση του προγράμματος Silk Road στην Ευρώπη. Για την πόλη της Θεσσαλονίκης ο συμβολισμός είναι σημαντικός, σε ό,τι αφορά τη σύνδεση του προορισμού με μια διεθνή συνάντηση του ΠΟΤ. Εξάλλου η διεκδίκηση έναν χρόνο πριν, αλλά και η πραγματοποίηση του φόρουμ επιβεβαίωσε ότι ένας κοινός στόχος είναι εφικτός, εάν υπάρξει διάθεση και συνεργασία. Έτσι, έγκαιρα η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Thessaloniki Convention Bureau κατέθεσαν φάκελο μετά από συνεννόηση με το υπουργείο Τουρισμού και κατάφεραν να φέρουν το διεθνές συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, εξηγεί ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πολιτισμού Αλέξανδρος Θάνος. Στη διοργάνωση συνέβαλαν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς της πόλης, ανάμεσα στους οποίους ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, ο Διαδριατικός Αγωγός (Trans Adriatic Pipeline – TAP), η Aegean Airlines, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.
Η ιδέα για το Silk Road είναι να φέρει κοντά την κουλτούρα και τον πολιτισμό των χωρών που συνδέονται, με βασικό άξονα το μετάξι και όχημα τον τουρισμό. Ανώτερος στόχος όλων αυτών των χωρών είναι η διασύνδεση, η δημιουργία, η ανάπτυξη.
«Ο Δρόμος του Μεταξιού ξεπερνά τη γεωγραφία. Σημαίνει ακόμα κοινά συμφέροντα, κοινές δράσεις, αναπτυξιακές ανάγκες και ευκαιρίες», είπε ο Γενικός Γραμματέας του ΠΟΤ, Ζούραμπ Πολολικασβίλι, ανοίγοντας το συνέδριο.
«Σε πολλές χώρες κατά μήκος του Δρόμου του Μεταξιού, οικοτεχνίες, βιοτεχνίες ενδυμάτων, παραγωγοί και έμποροι, προσδοκούν την τουριστική ανάπτυξη, ώστε να πουλήσουν τα προϊόντα τους στους ταξιδιώτες. Δαπανούν πολλά χρήματα στην προβολή», δηλώνει στο Protagon ο Ζου Σανζόνγκ, Executive Director του ΠΟΤ. «One belt, one road», είχε πει ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ, για τον Δρόμο του Μεταξιού.
«Σήμερα ο Δρόμος του Μεταξιού φέρνει κόσμο από την Ασία στην Ευρώπη και από την Ευρώπη στην Ασία. Εχουμε μεγάλες ανταλλαγές ροών», λέει ο κ. Σανζόνγκ. «Και εξερευνούν όλες τις πτυχές του Δρόμου: την κουλτούρα, τη γαστρονομία. Είναι πολύ καλό οι άνθρωποι να κινούνται μεταξύ Ανατολής και Δύσης».
Από παλιά ο Δρόμος του Μεταξιού παρουσίαζε ενδιαφέρον για τον κόσμο. «Σήμερα είναι ακόμα πιο έντονο. Γι΄αυτό θα πρέπει να εργαστούμε μαζί. Με κοινή προώθηση και προβολή. Κάποτε ο Δρόμος ήταν μόνο για ανταλλαγή προϊόντων. Σήμερα προσφέρεται για ανταλλαγή ιδεών, πολιτισμών, επισκεπτών. Και είναι πολλά τα καλά για τις κοινότητες που βρίσκονται κατά μήκος του Δρόμου, για να προβληθούν, αλλά και να δημιουργήσουν περισσότερες θέσεις εργασίας για τις χώρες τους και να αντιμετωπίσουν τη φτώχεια». Σήμερα 34 χώρες αποτελούν τον Δρόμο του Μεταξιού. «Και σε αυτές δεν περιλαμβάνονται οι χώρες του θαλάσσιου δρόμου – Silk Maritime Road. Τότε ξεπερνούν τις 60», καταλήγει.
«Η Παγκόσμια Τράπεζα έχει υποστηρίξει πολλές χώρες κατά μήκος του Δρόμου», σημειώνει ο Αχμέντ Εϊουέιντα, προϊστάμενος τοπικής ανάπτυξης της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ο ίδιος τονίζει τη σημασία για πολλές από αυτές τις αναπτυσσόμενες χώρες, της μετάβασης από τη βιομηχανία στις υπηρεσίες, τηρώντας παράλληλα στόχους αειφορίας. Και απαριθμεί διάφορα πρότζεκτ που είναι σε εξέλιξη, στην Αρμενία, στο Αζερμπαϊτζάν, στο Ουζμπεκιστάν, στην Τουρκία, στην Αλβανία, στη Ρουμανία και στα Σκόπια, στο πλαίσιο του Δρόμου του Μεταξιού. Στην Ελλάδα; «Η Ελλάδα πάει πολύ καλά ως ανεπτυγμένη χώρα», απαντά. «Η υπουργός Τουρισμού ανακοίνωσε 32 εκατ. αφίξεις για φέτος».
Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει είναι: «Από εδώ και πέρα τι;» Το συνέδριο στη Θεσσαλονίκη είναι απλά η αρχή. Ποια θα είναι η συνέχεια;
«Το ζητούμενο είναι να συνδυάσουμε την καινοτομία με τη δημιουργία ιστοριών (storytelling), ώστε να δημιουργήσουμε προϊόντα στα οποία θα «πατήσουν» οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, τόνισε ο πρόεδρος του Pacific Asia Travel Association (PATA) Μάριο Χάρντι. «Υπάρχει ένα μυστήριο γύρω από το Silk Road. Και πολλές ιστορίες. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να πούμε καλύτερα τις ιστορίες, ώστε ο κόσμος να επισκεφθεί αυτά τα όμορφα μέρη, όπως οι έμποροι παλιά. Τότε δημιούργησαν πόλεις, δουλειές και νέες αγορές». Και πρόσθεσε: «η προβολή είναι ένας τρόπος να ξεκινήσεις. Ομως αν αξιοποιήσουμε τους ανθρώπους σε κάθε μία από τις χώρες που συνδέονται, για να μοιραστούν τις δικές τους ιστορίες για τον Δρόμο του Μεταξιού, θα εμπνεύσουν τον κόσμο ώστε να ξαναδημιουργήσει αυτή την εμπειρία» και να ταξιδέψει στις περιοχές αυτές.
«Στην Ελλάδα θα πρέπει εργαστούμε στη δημιουργία αυτού του προϊόντος, πέρα από το μοντέλο «Ήλιος – Θάλασσα», εξηγεί ο καθηγητής Δημήτρης Μπούχαλης, επικεφαλής του τμήματος Τουρισμού και Φιλοξενίας στο Πανεπιστήμιο Bournemouth της Μεγάλης Βρετανίας. «Για να γίνει όμως αυτό χρειάζεται να υπάρχει αυθεντικότητα και συνάφεια με τον Δρόμο του Μεταξιού. Είναι μια ευκαιρία, αλλά δεν θα πρέπει να το δούμε σαν πυροτέχνημα, με την ολοκλήρωση αυτού του συνεδρίου. Χρειάζεται η δημιουργία ενός τουριστικού προϊόντος γύρω από ένα συγκεκριμένο θέμα».
Θα μπορούσε ο Δρόμος του Μεταξιού να αποτελέσει καταλύτη για την αύξηση των ροών από Ασία; «Είναι η μία αφορμή για να γίνει. Βεβαίως οι Ασιάτες δεν μας ξέρουν για τον Δρόμο του Μεταξιού. Μας ξέρουν για τον αρχαίο πολιτισμό μας και πολλά άλλα πράγματα. Είναι πέρα από δευτερεύον, δεν μπορούμε να στηριχτούμε σε αυτό. Έχουμε ήδη μια τοποθέτηση στην αγορά. Απλά δίνει μια προοπτική εάν το κάνουμε καλά», εξηγεί.
Κάποιες από τις χώρες που εκπροσωπήθηκαν στο συνέδριο, φρόντισαν να γνωστοποιήσουν τη σύνδεσή τους με τον Δρόμο του Μεταξιού: η Κροατία με τον Μάρκο Πόλο, το Αζερμπαϊτζάν με παραδοσιακά μεταξωτά που γίνονται αιχμή της εξωστρέφειας. Η Ρουμανία είχε την πρωτοβουλία να προτείνει ως ιδέα στα πλαίσια του Δρόμου να χαρτογραφηθεί και ένα μονοπάτι για τις παραδοσιακές στολές.
Πώς λοιπόν θα κεφαλαιοποιηθεί αναπτυξιακά αυτή η πρωτοβουλία;
Ο πολιτισμός είναι το εργαλείο. «Culture is the currency of cool», υπογράμμισε στην παρουσίασή του ο Φλόριαν Γούπερφελντ των Leading Culture Destinations, φέρνοντας ως παράδειγμα το video clip της Beyonce και του Jay Z στο Λούβρο, που σύνδεσε το κορυφαίο μουσείο στο Παρίσι και με ένα πιο διαφοροποιημένο κοινό.
Γεύση της πόλης και ένα «πολιτικό» φουλάρι για ανάμνηση
Οι ξένοι σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να πάρουν μια ταξιδιωτική γεύση της Θεσσαλονίκης. Η πρώτη μέρα του συνεδρίου φιλοξενήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής, ενώ ακολούθησε συναυλία με τη «Μουσική της Ροτόντας» στο Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO και δείπνο στο λιμάνι. Τη δεύτερη μέρα περιηγήθηκαν στην Άνω Πόλη.
Από την άλλη, η τσάντα του συνεδρίου μαζί με το υλικό είχε και ένα αναμνηστικό δώρο για τους συμμετέχοντες από τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης (ΟΤΘ). Ένα μεταξωτό φουλάρι, με ιστορικό – πολιτικό μήνυμα. Το σύνθετο εικαστικό αποτελείται από ένα «θ» και ένα «ζ» και τη λέξη «ΖΗ» με περισπωμένη. Το «ζ» μπορεί να ειδωθεί και ως ουρά γοργόνας, όπως η γοργόνα που αναζητά τον Μέγα Αλέξανδρο, εξήγησε η πρόεδρος του ΟΤΘ Βούλα Πατουλίδου, παρουσιάζοντας το φουλάρι στην έναρξη του συνεδρίου και τονίζοντας ότι «η Θεσσαλονίκη ζει και βασιλεύει». Το εικαστικό συμπληρώνουν, κάτω αριστερά, με τη σειρά, ο Λευκός Πύργος, ο πύργος του ΟΤΕ στη ΔΕΘ και η Αψίδα του Γαλερίου (Καμάρα).
Η αντίληψη της τέχνης και της αισθητικής είναι υποκειμενική. Η υποκειμενική αισθητική ωστόσο σε μια θεσμική δράση, είναι συνήθως παρακινδυνευμένη…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News