«Ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Αριστείδης Μπαλτάς σας προσκαλεί σε φιλική συνάντηση γνωριμίας», γράφει το mail. Επιτέλους, είναι η πρώτη σκέψη. Nα δούμε τι θα γίνει με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Μέγαρο Μουσικής, τις ελλείψεις προσωπικού στα μουσεία… «Ο Υπουργός σε αυτή την πρώτη, ανεπίσημη γνωριμία θα ήθελε να ακούσει τις προτάσεις και τις απόψεις σας για ζητήματα του πολιτιστικού ρεπορτάζ», συνεχίζει το κείμενο της πρόσκλησης.
Με κορυφαία θέματα του ελληνικού πολιτισμού σε βαθιά κρίση, ο υπουργός θέλει να ακούσει την άποψη των δημοσιογράφων; Να δεν διαβάζει τα ρεπορτάζ, τις στήλες, τα κείμενα άποψης που γράφονται; Δεν είναι τόσο το γεγονός πως οι δημοσιογράφοι είμαστε ασυνήθιστοι σε τέτοιες διαδικασίες, είναι κυρίως το γεγονός πως φορείς του πολιτισμού και καλλιτεχνικές δράσεις καρκινοβατούν ή απειλούνται με αφανισμό.
Στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ο υπουργός μετά τις πρώτες συστάσεις ξεκαθάρισε τη διάθεσή του λέγοντας «στο προηγούμενο υπουργείο που ήμουν, βγήκε επικοινωνιακά πως κατέστρεψα την Παιδεία… Το υπουργείο Πολιτισμού είναι ένα ευλογημένο υπουργείο που παράγει καλές ειδήσεις. Ας τις αναδείξουμε. Ετσι θα φτιάξουμε την εικόνα της Ελλάδας και την ίδια την Ελλάδα.» Επιχείρησε προφανώς εξαρχής να θέσει τη στρατηγική και το πλαίσιο της επικοινωνίας για το έργο του υπουργείου. «Ηρθα εδώ με το λογική της αντιστροφής: Να ακούσω από εσάς τι οφείλει να κάνει ένα υπουργείο και πως ο υπουργός οφείλει να συνεργάζεται με τους δημοσιογράφους. Θέλω να ξεκινήσει μια δημιουργική σχέση μεταξύ μας.»
Οσα ακολούθησαν τα επόμενα εβδομήντα λεπτά, δεν είχαν σχέση με τη συζήτηση που φανταζόταν ο υπουργός. Βομβαρδίστηκε από πλήθος ερωτήσεων για τα φλέγοντα θέματα του υπουργείου, με προσδοκίες για απαντήσεις και λύσεις. Προσδοκίες καθόλου επιπόλαιες, αφού ο κ. Μπαλτάς ήταν πολιτικός προϊστάμενος του υπουργείου Πολιτισμού, Αθλητισμού και Παιδείας και στην προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Το γεγονός επίσης πως διευθυντής του γραφείου παραμένει ο Παναγιώτης Δούρος είναι, καταρχάς, μια εγγύηση συνέχειας. Ο υπουργός είχε τη διάθεση να δώσει απαντήσεις, μόνο που σπάνια είχε κάτι συγκεκριμένο να πει, αφού τα περισσότερα θέματα «βρίσκονται σε εξέλιξη, υπό επεξεργασία». Δεν ήταν λίγες οι φορές που μειδιώντας είπε «εκτίθεμαι τώρα», με την έννοια ότι αποκαλύπτει περισσότερα από όσα πρέπει.
Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν του επισημάνθηκε πως ο κ. Ξυδάκης είχε υποσχεθεί πως είναι υπόθεση λίγων μηνών η υιοθέτηση του συστήματος ηλεκτρονικών εισιτηρίων στους αρχαιολογικούς χώρους, ο κ. Μπαλτάς απάντησε «εξακολουθεί να είναι θέμα λίγων μηνών»
Αναφέρθηκε σε θέματα που ο προηγούμενος πολιτικός υφιστάμενος του Νίκος Ξυδάκης είχε παρουσιάσει ως έτοιμα προς επίλυση, λέγοντας πως τώρα μελετώνται και αναζητούνται λύσεις. Για παράδειγμα, η ανάγκη αναμόρφωσης του ΤΑΠΑ. Η’ τα περιβόητα μέτρα για την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα, με φορολογικά κίνητρα και δημιουργία Film Commission που είχε πανηγυρικά παρουσιάσει ο κ. Ξυδάκης στο Κέντρο Κινηματογράφου (λέγοντας μάλιστα πως με την τότε υφυπουργό Νάντια Βαλαβάνη ήταν στο τελικό στάδιο για την υιοθέτηση των φορολογικών κινήτρων).
Ο υπουργός έμοιαζε να μην είναι ενημερωμένος για σειρά θεμάτων. Δεν αποκλείεται βέβαια ο κ. Μπαλτάς, που με υπομονή και ενίοτε χιούμορ γυρνούσε το κεφάλι δεξιά, αριστερά και… πίσω του για να ακούσει τους δημοσιογράφους, απλά να μην ήθελε να ανοίξει τα χαρτιά του. Ισως επιθυμεί να μας εκπλήξει με συγκεκριμένα έργα και όχι με την περιγραφή τους. Θα είναι αυτό η απόλυτη ανατροπή, μια μάλλον απίθανη ανατροπή.
Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν του επισημάνθηκε πως ο κ. Ξυδάκης είχε υποσχεθεί πως είναι υπόθεση λίγων μηνών η υιοθέτηση του συστήματος ηλεκτρονικών εισιτηρίων στους αρχαιολογικούς χώρους, ο κ. Μπαλτάς απάντησε «εξακολουθεί να είναι θέμα λίγων μηνών». Και όταν είδε κάποιους από εμάς να γελάμε, γέλασε και ο ίδιος.
Η ώρα περνούσε, συνέχιζε να απαντά, να λέει κάθε τόσο «μα πείτε μου και εσείς κάποια ιδέα» και να κοιτάζει νευρικά γύρω του. Κάποια στιγμή αναρωτήθηκε ψιθυρίζοντας «Θέλω να καπνίσω. Τσιγάρο επιτρέπεται εδώ;». Όχι, ήταν η απάντηση. «Αν νομοθετήσω θα επιτρέπεται;» συνέχισε γελώντας.
Ειδήσεις δεν βγήκαν, αν και υπήρξαν αποχρώσεις για κάποια θέματα –όπως το Μέγαρο Μουσικής- ενώ ο υπουργός διευκρίνησε πως έχει βάλει χρονικό ορίζοντα τεσσάρων μηνών για την ορθή ολοκλήρωση του ΕΣΠΑ, την εκκίνηση του νέου ΕΣΠΑ και τη λύση των προβλημάτων με τους εποπτευόμενους φορείς.
- Δήλωσε πως μελετά την κατάργηση κάποιων εποπτευόμενων φορέων. Δεν είναι έτοιμος να προβεί σε περισσότερες ανακοινώσεις ακόμα.
- Μελετάται το ενδεχόμενο να μεταφερθεί το Θεατρικό Μουσείο στο Μέγαρο Μουσικής.
- Προχωρά η νομική διαδικασία για την πλήρη μεταφορά της ιδιοκτησίας του Μεγάρου Μουσικής στο ελληνικό δημόσιο. Ερωτηθείς αν αποκλείει κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να βάλει λουκέτο το Μέγαρο Μουσικής, απάντησε «Θα διαφωνούσα κάθετα και οριζόντια με αυτό το ενδεχόμενο. Ελπίζουμε να κρατηθεί [ανοιχτό]».
- Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «μιλώντας απαισιόδοξα, μπορώ να πω ότι θα ανοίξει σε περίπου τρείς μήνες», είπε ο υπουργός για να ακολουθήσουν τα γέλια των δημοσιογράφων. Του εξηγήσαμε πόσες φορές το έχουμε ακούσει αυτό ξανά και ξανά για να μας πει πως αναγνωρίζει τις δυσκολίες. Γέλασε και ο ίδιος λέγοντας «αυτό έχω να πω… Πυθία» Οσον αφορά στις προσλήψεις, είπε ότι θα ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία, χωρίς να αποκλείσει να καλυφθούν οι θέσεις με αποσπάσεις υπαλλήλων.
- Απέκλεισε απομάκρυνση του Γιώργου Λούκου από την κεφαλή του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Οσον αφορά στην Εθνική Λυρική Σκηνή όπου η θητεία του ΔΣ έχει λήξει, απάντησε «θα το φροντίσουμε και αυτό σύντομα».
- Θα προχωρήσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του υπουργείου Πολιτισμού. Μεγάλο μέρος τους έχει περάσει ήδη στον ΤΑΙΠΕΔ ενώ στο υπουργείο παραμένουν περί τα 35 σπίτια στην Πλάκα, η μισή παλιά πόλη της Ρόδου και εκατοντάδες άλλα ανά την περιφέρεια.
- Οσον αφορά στο περίφημο σχέδιο για την μετεγκατάσταση του υπουργείου Πολιτισμού στο εργοστάσιο Τσαούσογλου όπου στεγάζεται το Φεστιβάλ Αθηνών, έδειξε να μην έχει καμία γνώση για το θέμα.
- Αποκάλυψε πως υπάρχει σε εξέλιξη φιλόδοξο πρόγραμμα για τη σύνδεση περιοχών εναλίων αρχαιοτήτων με τον καταδυτικό τουρισμό.
- Αγωνιά για το μέλλον των νέων καλλιτεχνών που χωρίς καμία υποστήριξη, βάζοντας χρήματα από την τσέπη τους δημιουργούν έργα τέχνης. Επιθυμεί να τους στηρίξει προσφέροντας όχι χρήματα –διότι «ο προϋπολογισμός για το υπουργείο είναι τραγικός»- αλλά χώρους και υποδομές για να λειτουργήσουν.
- Το οργανόγραμμα του ΤΑΠ είναι σχεδόν ολοκληρωμένο.
- Σε συνεννόηση με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργο Χουλιαράκη, φρόντισε να περάσει στον προϋπολογισμό η πρόβλεψη για την επιστροφή του ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων στο Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News