Στις πρώτες ημέρες λειτουργίας της, η νέα εφαρμογή Appodixi της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων – ΑΑΔΕ (σ.σ. η εφαρμογή σάρωσης αποδείξεων που δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να εξακριβώνει αν η απόδειξη από τις αγορές του είναι νόμιμη και υπαρκτή) δείχνει να φέρνει απτά αποτελέσματα, ενισχύοντας τα μάλα τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους.
Ετσι, μετά το λουκέτο σε πρατήριο καυσίμων στον Βύρωνα προ δεκαημέρου, έπειτα από ανώνυμη καταγγελία καταναλωτή μέσω του app, ήρθε η σειρά ενός ακόμη βενζινάδικου, που, όπως προέκυψε, έδινε «πειραγμένες» αποδείξεις.
Η επώνυμη –αυτή τη φορά– καταγγελία αφορούσε συγκεκριμένα πρατήριο στην Αλ. Παναγούλη 120 και Αγγελίωνος 15, στην Αγία Παρασκευή.
Οπως κατήγγειλε ο οδηγός του οχήματος που πήγε να βάλει βενζίνη, ήταν άλλο το ποσό που πλήρωσε και ανέγραφε η απόδειξη που πήρε, και άλλο αυτό που τελικά «πέρασε» στον φορολογικό μηχανισμό της επιχείρησης.
Οταν μάλιστα οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ πήγαν στο πρατήριο για να το σφραγίσουν, ο δικηγόρος της επιχείρησης προσπάθησε να αμφισβητήσει τα ευρήματα της απόδειξης.
Εκείνη τη στιγμή, όμως, έφτασε και ο πελάτης, που κρατούσε απόδειξη, με ημερομηνία 01/10/2022, αξίας 63 ευρώ, προκειμένου να πιστωθεί τους πόντους από το προσφερόμενο πρόγραμμα επιβράβευσης που ακολουθούσε η επιχείρηση. Οι ελεγκτές πήραν την απόδειξη και διαπίστωσαν επιτόπου ότι η αντίστοιχη αξία που είχε διαβιβαστεί στις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, ήταν μόλις… 20 ευρώ!
Επιπλέον διασταύρωσαν την αναφορά POS με το αρχείο του φορολογικού μηχανισμού και βρήκαν άλλες 18 περιπτώσεις κατά τις οποίες είχαν παραποιηθεί τα ποσά των αποδείξεων, σε ποσοστό 90%, δηλαδή στο 1/10 της πραγματικής αξίας τους!
Εντοπίστηκαν επίσης 15 περιπτώσεις κατά τις οποίες η επιχείρηση δεν είχε διαβιβάσει τις εκδοθείσες αποδείξεις στις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, μέσω του συστήματος E-SEND εισροών – εκροών.
Αντίστοιχες καταγγελίες μέσω του Αppodixi έχουν ήδη γίνει και για άλλες επιχειρήσεις (περίπτερα, μίνι μάρκετ, καταστήματα εστίασης), χάρη στην εύκολη και απλή χρήση της εφαρμογής στο κινητό των χρηστών.
Το appodixi δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να τσεκάρουν αν η απόδειξη που τους δίνουν είναι νόμιμη και αν είναι περασμένη κανονικά στο σύστημα, αν δηλαδή προέρχεται από δηλωμένη, ενεργή ταμειακή μηχανή. Ανοίγοντας την εφαρμογή, ο χρήστης, μέσω της κάμερας του κινητού, σκανάρει τον κωδικό QR της απόδειξης. Ανάλογα με την κατάσταση της απόδειξης, η εφαρμογή παράγει τα αντίστοιχα μηνύματα:
-Οτι η απόδειξη έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, εμφανίζει και τα στοιχεία της απόδειξης, δηλαδή τον αριθμό της ταμειακής, το ΑΦΜ της επιχείρησης, τον αριθμό της απόδειξης, την ημερομηνία και ώρα έκδοσης της συναλλαγής, την αξία της συναλλαγής και τον ΦΠΑ, και στις συναλλαγές με πρατήρια καυσίμων, την ποσότητα και το είδος του καυσίμου.
Στην περίπτωση αυτή, ελέγχεται εάν τα στοιχεία που εμφανίζονται στην εφαρμογή είναι τα ίδια με αυτά που εμφανίζονται στην απόδειξη. Εάν δηλαδή η αξία που αναγράφεται στην απόδειξη είναι ίδια με την αξία που έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν υπάρχει διαφορά, αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα έχει γίνει επέμβαση στον φορολογικό μηχανισμό της επιχείρησης, ώστε άλλο ποσό να εμφανίζει στην απόδειξη στον πελάτη και άλλο, μικρότερο, ποσό να διαβιβάζει στην ΑΑΔΕ.
– Οτι η ταμειακή είναι δηλωμένη, αλλά η απόδειξη δεν έχει ακόμα διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση αυτή, αναφέρεται η ημερομηνία και ώρα πέραν την οποίας η απόδειξη θα έπρεπε να έχει διαβιβαστεί στην ΑΑΔΕ. Εάν η απόδειξη έχει εκδοθεί πριν από το χρονικό σημείο αυτό, υποδεικνύεται η αναφορά για μη διαβίβαση της απόδειξης.
– Οτι ο κωδικός QR δεν μπορεί να διαβαστεί ή ότι η ταμειακή δεν είναι δηλωμένη ή δεν είναι ενεργή. Στην περίπτωση αυτή υποδεικνύεται η υποβολή αναφοράς στην εφαρμογή.
Εφόσον ο χρήστης επιλέξει να αναφέρει την απόδειξη, καλείται να κάνει τα εξής:
1. Να τραβήξει φωτογραφία της απόδειξης.
2. Να εισαγάγει τον λόγο αναφοράς, υπό μορφή πεδίου Λίστας Επιλογών (με δυνατότητα επιλογής μιας τιμής).
3. Να προσθέσει όποιες παρατηρήσεις θέλει.
4. Να επιλέξει αν θα πραγματοποιήσει ανώνυμη ή επώνυμη καταγγελία.
Η αναφορά ενημερώνει το πληροφοριακό σύστημα αξιοποίησης καταγγελιών της ΑΑΔΕ και με βάση αυτήν, δρομολογείται ο σχετικός έλεγχος.
Η εφαρμογή λειτουργεί σε δύο γλώσσες, ελληνικά και αγγλικά, και είναι διαθέσιμη στα ηλεκτρονικά καταστήματα Google play (για κινητά android) και ΑppStore (για κινητά IOS, δηλαδή της Apple).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News