Μπορείς να αναπτύξεις φιλο-τουριστική πολιτική και παράλληλα να διασφαλίσεις αυστηρούς κανόνες εθνικής ασφαλείας; Το στοίχημα αυτό καλείται να κερδίσει η τουριστική βιομηχανία των ΗΠΑ.
Σήμερα, ο τουρισμός στις ΗΠΑ αποφέρει 2,4 τρισεκατομμύρια δολάρια και συνδέεται με 15,6 εκατ. θέσεις εργασίας. Οι αριθμοί αυτοί είναι «σημαία» για τους φορείς του τομέα. Κυρίως για τον Ρότζερ Ντάου, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του US Travel Association, που εκπροσωπεί όλους τους ταξιδιωτικούς κλάδους στις ΗΠΑ. Και βασικό επιχείρημα προς την κυβέρνηση Τραμπ και την αυστηρή πολιτική ασφαλείας, η οποία επηρεάζει τα ταξίδια.
Εφέτος, το κορυφαίο διεθνές marketplace της αμερικανικής τουριστικής βιομηχανίας IPW, (International Pow Wow), πραγματοποιήθηκε από τις 19 έως τις 23 Μαΐου στο Ντένβερ του Κολοράντο. Γιορτάζοντας αισίως την 50η του επέτειο. Με 1.300 εκθέτες από 50 Πολιτείες και περισσότερους από 6.000 συμμετέχοντες από 70 χώρες. Θεωρείται άλλωστε καταλύτης για τον εισερχόμενο τουρισμό στις ΗΠΑ και το αποτέλεσμά του σε διεθνή ταξίδια που προκαλεί εκτιμάται στα 4,7 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το κλίμα που εισπράξαμε αυτές τις τέσσερις μέρες ήταν θετικό, όλοι όμως θυμηθήκαμε την περσινή διοργάνωση που σημαδεύτηκε από τα tweets του προέδρου των ΗΠΑ για «travel ban» σε «ορισμένες επικίνδυνες χώρες». (Donald J. Trump @realDonaldTrump 6 Ιουν 2017: «That’s right, we need a TRAVEL BAN for certain DANGEROUS countries, not some politically correct term that won’t help us protect our people!»).
«Ημασταν αντιμέτωποι με ανοιχτά χτυπήματα όταν συναντηθήκαμε στην Ουάσινγκτον πριν από ένα χρόνο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το «One Big Welcome» ήταν το κεντρικό μήνυμα του IPW πέρυσι. Έναν χρόνο αργότερα, εξακολουθούμε να εργαζόμαστε για να το καταστήσουμε θέμα εθνικής πολιτικής», δήλωσε ο κ. Ντάου καλωσορίζοντας τους ξένους δημοσιογράφους στη συνέντευξη Τύπου. Με την οθόνη δίπλα του να προβάλλει τη φράση «Open for business».
Είναι όμως η αξία του τουρισμού αντιληπτή στην κεντρική κυβέρνηση; «Προσπαθούμε να πείσουμε τη σημερινή διοίκηση για τη σημασία του τουρισμού στην αμερικανική οικονομία», απαντά στην ερώτηση του Protagon ο κ. Ντάου. «Η ανάπτυξη του τουρισμού είναι η αφετηρία για την οικονομική ανάπτυξη στις ΗΠΑ γενικότερα. Υπάρχουν πάρα πολλές δραστηριότητες που είναι συνδεδεμένες με τον τουρισμό».
Αποστολή του US Travel Association είναι να αυξήσει τα ταξίδια προς τις και μέσα στις ΗΠΑ. «Περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο ταξιδεύουν περισσότερο από ποτέ – αλλά είναι και πολλοί αυτοί που επισκέπτονται μέρη εκτός των ΗΠΑ», σημείωσε ο ίδιος. «Συμπέρασμα: βρισκόμαστε πίσω από τους ανταγωνιστές μας».
Από το 2015 έως το 2017 το μερίδιο των ΗΠΑ στην παγκόσμια ταξιδιωτική αγορά έπεσε από 13,6% σε 11,9%. «Μπορεί να μη φαίνεται πολύ, αλλά αυτό μεταφράζεται σε 32 δισεκατομμύρια δολάρια απώλειες ταξιδιωτικής δαπάνης και 100.000 λιγότερες θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ», εξήγησε.
Παρ’ όλα αυτά οι διεθνείς αφίξεις σε δημοφιλείς αμερικανικούς προορισμούς ευημερούν: Λος Αντζελες, Μαιάμι, Νέα Υόρκη, Ορλάντο και Σιάτλ, μεταξύ αυτών. «Ολοι όμως θα πηγαίναμε καλύτερα εάν οι ΗΠΑ είχαν διατηρήσει το μερίδιό τους».
Ετσι, το US Travel Association ένωσε δυνάμεις με 14 άλλους επιχειρηματικούς κλάδους στη Ουάσινγκτον και δημιούργησαν το «Visit U.S. Coalition», ώστε να αντιμετωπίσουν την υποχώρηση στο μερίδιο αγοράς. Στόχος αυτού του συνασπισμού είναι να εργαστεί με τον Λευκό Οίκο για «να προωθήσει μια απλή και εφικτή ιδέα: οι ΗΠΑ θα πρέπει να είναι η ασφαλέστερη χώρα, αλλά και αυτή με τους περισσότερους επισκέπτες».
Και συνέχισε: «Πέρυσι στάθηκα μπροστά σας και είπα ότι οι ΗΠΑ είναι ανοιχτές για συνεργασίες («Open for business»). Ξέρουμε ότι ο Πρόεδρος μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά τα λόγια, γιατί το έχει κάνει». Συμπλήρωσε δε ότι, διατυπώνοντας αυτά τα σχόλια στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, ο Ντόναλντ Τραμπ μιλούσε για προσέλκυση ξένων επενδύσεων. «Ελπίζουμε όμως ότι θα ξεκαθαρίσει επίσης ότι θέλει περισσότερες συνεργασίες και ταξιδιώτες αναψυχής εδώ. Και νομίζουμε ότι θα το κάνει».
Ενώ επανέλαβε ότι «το Brand USA είναι εδώ για να μείνει». Η αναφορά του στον οργανισμό μάρκετινγκ του προορισμού των ΗΠΑ, ο οποίος ξεκίνησε να λειτουργεί το 2011, ως συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, με χρηματοδότηση από χορηγίες προρισμών, επιχειρήσεων, αλλά και μέρος των εσόδων από τη θεώρηση ESTA, δεν είναι τυχαία. Τον Μάιο του 2017 ο Πρόεδρος Τραμπ είχε προτείνει περικοπές στον προϋπολογισμό που τον επηρέαζαν. «Πρέπει να εργαστούμε ώστε το Κογκρέσο να επανεξουσιοδοτήσει το Brand USA και μετά το 2020», υπογράμμισε. Συμπληρώνοντας ότι «το Κογκρέσο το έχει κάνει πολλές φορές με μεγάλες διακομματικές πλειοψηφίες».
Τα τελευταία πέντε χρόνια οι ενέργειες μάρκετινγκ του Brand USA, σύμφωνα με μελέτες του Oxford Economics, συνέβαλαν στο να ταξιδέψουν στις ΗΠΑ 5,4 εκατομμύρια επιπλέον επισκέπτες, απέφεραν 17,7 δισεκατομμύρια δολάρια σε δαπάνη, ωφελώντας την αμερικανική οικονομία με 38,4 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικά και υποστήριξαν κατά μέσο όρο 51.000 επιπλέον θέσεις εργασίας ετησίως. Αντίστοιχα, προέκυψαν πέντε (5) δισεκατομμύρια δολάρια σε ομοσπονδιακούς, πολιτειακούς και τοπικούς φόρους. Η απόδοση του οργανισμού στην οικονομία των ΗΠΑ μεσοσταθμικά είναι 27 δολάρια για κάθε ένα (1) δολάριο που δαπανάται σε ενέργειες μάρκετινγκ.
Με αιχμή το storytelling για την προώθηση μηνυμάτων σε μια σειρά από ψηφιακά μέσα, τα τελευταία δύο χρόνια το Brand USA εστιάζει στην αμερικανική μουσική και τα διάφορά είδη της, ως το πιο ανταγωνιστικό και αποτελεσματικό εργαλείο για να αναδείξει και να παρουσιάσει προορισμούς, ξεκινώντας από τη τζαζ της Νέας Ορλεάνης, έως το ροκ της Φιλαδέλφειας.
«Στο Brand USA, είμαστε στην πρώτη γραμμή του να προσφέρουμε αυθεντικό, εμπνευσμένο και ψυχαγωγικό περιεχόμενο, το οποίο συνδέει τους ταξιδιώτες με όλες τις εμπειρίες που μπορούν να προσφέρουν οι ΗΠΑ», λέει ο Κρις Τόμσον πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού.
Παράλληλα όμως με την προσπάθεια για προώθηση των διαφορετικών προορισμών των ΗΠΑ και των αμέτρητων ταξιδιωτικών εμπειριών, όταν προκύπτει μια αλλαγή στην ταξιδιωτική πολιτική, ο ρόλος του Brand USA είναι να την επικοινωνήσει έγκαιρα και με ακρίβεια. Στο πλαίσιο αυτό ο οργανισμός μάρκετινγκ δεσμεύεται για την επικοινωνία της ταξιδιωτικής πολιτικής με στόχο την προσέλκυση και υποδοχή διεθνών επισκεπτών, αλλά και του προγράμματος «Market the Welcome» σε πρεσβείες και προξενεία των ΗΠΑ, σε χώρες όπως Ιαπωνία, Κίνα και Ινδία.
Άρα συνδυάζεται η αυστηρή πολιτική ασφάλειας με την αύξηση των διεθνών επισκεπτών;
«Χρειάζεται να έχουμε και ασφάλεια και ταξίδια. Πρέπει να έχουμε ασφάλεια με δεδομένα και ενημέρωση. Δεν μπορείς να έχεις μια «βαριά» προσέγγιση σε αυτό», τόνισε ο Ρότζερ Ντάου.
Και κατέληξε: «Ο κόσμος μπορεί να διαχωρίσει την πολιτική από τον προορισμό».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News