387
|

Τι θέλει να μάθει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την Εγνατία

Protagon Team Protagon Team 23 Σεπτεμβρίου 2021, 12:11

Τι θέλει να μάθει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την Εγνατία

Protagon Team Protagon Team 23 Σεπτεμβρίου 2021, 12:11

Η είδηση, στα τέλη του περασμένου Αυγούστου, ότι η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – EGIS PROJECTS SA πήρε τη χρήση και την εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού για τα επόμενα 35 χρόνια έναντι ενός εντυπωσιακού ομολογουμένως ποσού που άγγιζε το 1,5 δισ. ευρώ, χαιρετίστηκε, τόσο από κυβερνητικούς παράγοντες όσο και από την αγορά, ως μια εξέλιξη ενδεικτική της θεαματικής βελτίωσης του επενδυτικού περιβάλλοντος στη χώρα μας. Ως εκ τούτου, η παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία έστειλε επιστολή στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καλώντας τη να δικαιολογήσει γιατί κατέβαλε τόσο υψηλό τίμημα, δεν μπορεί παρά να αιφνιδιάζει.

Η αλήθεια είναι ότι, εκ πρώτης όψεως, δεν μπορείς να κρίνεις γιατί κάποιος επιχειρηματίας προσφέρει ένα οποιοδήποτε ποσό για να πάρει μια δουλειά· τόσο την αξιολόγησε, τόσα έδωσε.

Ομως το γεγονός ότι η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσέφερε για την παραχώρηση της Εγνατίας σχεδόν 700 εκατ. ευρώ (!) περισσότερα από το τίμημα που είχε ορίσει ο ανεξάρτητος εκτιμητής (800 εκατ. ευρώ), συνιστούσε δίχως άλλο μια έκπληξη –θετική μεν για το Δημόσιο, αλλά πάντα έκπληξη, καθώς, όπως παρατηρούν παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου, πουθενά στον κόσμο και ποτέ άλλοτε δεν έχει υπάρξει τόσο μεγάλη απόκλιση μεταξύ του τιμήματος του ανεξάρτητου εκτιμητή και του πλειοδότη.

Αυτή η χωρίς προηγούμενο και τεράστια απόκλιση κινητοποίησε καθώς φαίνεται και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία έστειλε την επιστολή στο πλαίσιο της έρευνας που έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Απρίλιο για τον ανταγωνισμό στον κλάδο των κατασκευών.

Η Επιτροπή ζητεί από τον πλειοδότη του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ να παρουσιάσει τα στοιχεία του επιχειρηματικού σχεδίου για την Εγνατία Οδό που τον οδήγησαν σε τόσο μεγάλη οικονομική προσφορά.

Αντίστοιχη επιστολή έστειλε η Επιτροπή και στον δεύτερο πλειοδότη, την κοινοπραξία Vinci-Μυτιληναίος-ΑΒΑΞ, που πάντως προσέφερε τίμημα κοντά σε αυτό του ανεξάρτητου εκτιμητή.

Υπάρχει θέμα; Κάποιοι παράγοντες της αγοράς δεν μπορούν να διακρίνουν άλλο πέρα από το ιστορικό του πλειοδότη –άλλωστε σύμφωνα με πληροφορίες η επιστολή απευθύνεται μόνο στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και όχι την EGIS PROJECTS που συμμετέχει με 25%. Υπενθυμίζουν ότι πριν κάποια χρόνια είχε βρεθεί στο μικροσκόπιο πάλι της Επιτροπής Ανταγωνισμού ως μέρος ενός καταγγελλόμενου καρτέλ κατασκευαστικών εταιρειών, το οποίο συνέπραττε επί μακρό χρονικό διάστημα (1989-2000 και 2005-2012) στους διαγωνισμούς δημοπράτησης δημόσιων έργων οδοποιίας, λιμανιών, σιδηροδρόμων, αεροδρομίων κλπ.

Η υπόθεση έκλεισε το 2017  χωρίς εξαιρετικά σοβαρές συνέπειες για τις εμπλεκόμενες εταιρείες, ορισμένες εκ των οποίων συνεχίζουν απρόσκοπτα την επενδυτική τους δραστηριότητα και τώρα.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...