Το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς και εν γένει της λειτουργίας του Χρημστιστηρίου, όπως και αυτό για την επιτάχυνση της πειθαρχικής διαδικασίας στο Δημόσιο, κυριάρχησαν στην ατζεντα της πρώτης συνεδριάσης του υπουργικού συμβουλίου για το νέο έτος υπό τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Στην παρθενική συνεδριαση του 2025 παρουσιάστηκε επίσης το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορων για τις αλλαγές στα ΚΤΕΟ, την ηλεκτροφόρτιση και τη σύσταση Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων, ενώ ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης ενημέρωσε το υπουργικό συμβούλιο και για το Πρόγραμμα Δανεισμού του ΟΔΔΗΧ.
Αναλυτικά όπως αναφέρεται στη σχετική ενημέρωση από τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικο εκπρόσωπο, Παύλο Μαρινάκη:
1. Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών παρουσίασε το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς.
Βασικά στοιχεία:
1. Κίνητρα για την ενίσχυση της ουσιαστικής λειτουργίας του Χρηματιστηρίου, την ενθάρρυνση της ζήτησης και την εισαγωγή εταιρειών σε αυτό
2. Θεσμική θωράκιση των εποπτικών μηχανισμών (Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και Τράπεζα της Ελλάδος) με βάση τις βέλτιστες διεθνείς και Ευρωπαϊκές πρακτικές.
3. Εφαρμοστικά μέτρα για την προστασία των επενδυτών στα κρυπτοστοιχεία.
Για τα κρυπτοστοιχεία:
-Τέθηκε σε ισχύ ο Κανονισμός 2024/1114 (MICA) που θεσπίζει κανόνες για την αγορά των κρυπτοστοιχείων.
-Θεσπίζονται επιπλέον εφαρμοστικά μέτρα για την προστασία των επενδυτών στα κρυπτοστοιχεία
-Ορίζονται αρμόδιες εποπτικές αρχές κατά περίπτωση η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή η Τράπεζα της Ελλάδος για τα κρυπτονομίσματα και εντάσσεται ποινική διάταξη για παράνομη δραστηριότητα.
-Εντός του 2025 θα προωθηθεί και ειδικότερο νομοθετικό πλαίσιο για τη φορολόγηση των κρυπτοστοιχείων.
2. Ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος και η υφυπουργός Εσωτερικών Παρασκευή Χαραλαμπογιάννη παρουσίασαν το νομοσχέδιο για την αποτελεσματικότερη απονομή της πειθαρχικής δικαιοσύνης και την ενίσχυση της εξωστρέφειας του Δημοσίου.
Με το παρόν νομοσχέδιο επιδιώκεται η επιτάχυνση της πειθαρχικής διαδικασίας και η εξειδίκευση των στελεχών που είναι επιφορτισμένα για την απονομή της πειθαρχικής δικαιοσύνης.
Προβλέπεται, σε αντικατάσταση των υφιστάμενων πειθαρχικών συμβουλίων, η σύσταση ενός νέου πειθαρχικού οργάνου που θα απαρτίζεται μόνο από λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Το νέο όργανο, μετά την αποστολή του φακέλου με τα στοιχεία από τους αρμόδιους φορείς της Διοίκησης, λειτουργώντας είτε σε τριμελή είτε σε πενταμελή σύνθεση, ανάλογα με τη βαρύτητα της υπόθεσης, θα αποφαίνεται σε πρώτο και τελευταίο βαθμό και οι αποφάσεις του θα προσβάλλονται μόνο στα αρμόδια δικαστήρια.
3. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταïκούρας, ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Υποδομών, Νίκος Ταχιάος και ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου παρουσίασαν το ερανιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Στον Τομέα των Μεταφορών:
Δημιουργείται ένα σαφές πλαίσιο λειτουργίας και απαγορεύσεων που εξασφαλίζει την αυστηρή τήρηση των κανόνων ασφαλείας για όλα τα υδατοδρόμια.
Παρατείνονται οι προθεσμίες για την έναρξη κατάρτισης Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ): Υποστηρίζεται η προσαρμογή των σχεδίων στις νέες απαιτήσεις βιώσιμης κινητικότητας. Εισάγονται πρόσθετες αρχές και στόχοι για την κατάρτιση των ΣΒΑΚ, διευκρινίζεται ο σκοπός τους που αφορά στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, την προώθηση των ήπιων μορφών μετακίνησης (πεζή μετακίνηση, ποδήλατο), τη βελτίωση της προσβασιμότητας και τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Καθορίζεται, επιπλέον, το Εθνικό Σημείο Επαφής για τα ΣΒΑΚ, το οποίο είναι υπεύθυνο για την παρακολούθηση της εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1679 και δημιουργείται ένας κεντρικός συντονιστικός φορέας που παρακολουθεί την πορεία εφαρμογής των ΣΒΑΚ σε εθνικό επίπεδο. Παράλληλα, εισάγονται ρυθμίσεις για την κατάρτιση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) σε κάθε αστικό κόμβο, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1679.
Οι διατάξεις για τα ΚΤΕΟ επιφέρουν αλλαγές που αφορούν τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων και τον τρόπο διεξαγωγής του. Εισάγεται ο υποχρεωτικός έλεγχος μικροσωματιδίων τόσο σε ελαφρά όσο και σε βαρέα οχήματα. Καθιερώνεται η λειτουργία Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου (ΜΚΕ) με έμφαση στην εντατικοποίηση για την εποπτεία και τον έλεγχο των τεχνικών ελέγχων των ΚΤΕΟ. Η σύσταση Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου διασφαλίζει την ορθή και αδιάβλητη λειτουργία των ΚΤΕΟ, ελέγχοντας τόσο τη διαδικασία όσο και την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων. Τα κλιμάκια θα εστιάζουν στον εντοπισμό παραβάσεων ή μη σύννομων πρακτικών στα ΚΤΕΟ. Η αυστηροποίηση της εποπτείας εξασφαλίζει ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν πληρούν τα τεχνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα.
Αναφορικά με την ηλεκτροφόρτιση, καθιερώνεται η υποχρέωση εγκατάστασης νυχτερινού φωτισμού στις θέσεις ηλεκτροφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Βελτιώνεται έτσι η λειτουργικότητα και προσβασιμότητα των υποδομών, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στο σύστημα ηλεκτροφόρτισης, οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούν να εντοπίζουν και να χρησιμοποιούν τις θέσεις φόρτισης με μεγαλύτερη ευκολία και ασφάλεια, εξασφαλίζεται η ασφαλής χρήση των υποδομών κατά τις νυχτερινές ώρες και η διαδικασία εναρμονίζεται με διεθνείς καλές πρακτικές. Ακόμα, δίνεται η δυνατότητα συνδυασμού παραδοσιακών πρατηρίων καυσίμων με σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προβλέπονται υποδομές για μικτούς σταθμούς εξυπηρέτησης καυσίμων και ηλεκτροφόρτισης.
Καθιερώνεται η υπαγωγή συγκεκριμένων ειδικοτήτων τεχνιτών στην κατηγορία Τεχνίτη Οχημάτων Υψηλής Τάσης Κατηγορίας και προσδιορίζονται οι απαιτήσεις για την κατάρτιση, πιστοποίηση και εξειδίκευση των τεχνικών που θα εργάζονται σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα υψηλής τάσης.
Ορίζονται ειδικές προϋποθέσεις για τη στάθμευση ηλεκτρικών οχημάτων σε στεγασμένους και υπαίθριους χώρους στάθμευσης και συμπεριλαμβάνονται ρυθμίσεις για την εγκατάσταση και λειτουργία υποδομών φόρτισης στους συγκεκριμένους χώρους.
Συστήνεται Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ).
Το μητρώο καταγράφει όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα που εισέρχονται στη χώρα για κυκλοφορία, πριν από την ταξινόμησή τους. Με τη λειτουργία του ΜΕΜΟ, καταγράφονται με ακρίβεια και διαφάνεια όλα τα στοιχεία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων, δημιουργείται μια ενιαία βάση δεδομένων για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα και οι αρμόδιες αρχές μπορούν να ασκούν καλύτερη εποπτεία και να εντοπίζουν παραβάσεις ή παρατυπίες.
Στον τομέα των Υποδομών, αναμένεται να επιτευχθεί η αποδοτικότερη εφαρμογή του θεσμού των προτύπων προτάσεων με απώτερο στόχο την επιτάχυνση της ωρίμανσης, δημοπράτησης και υλοποίησης σημαντικών έργων υποδομών με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα. Με τις προβλέψεις που εισάγονται, προς τον σκοπό της ασφάλειας δικαίου, διασαφηνίζονται ζητήματα που ανακύπτουν τόσο κατά τη διαδικασία υποβολής των προτάσεων όσο και κατά την αξιολόγησή τους. Συγχρόνως ρυθμίζονται ζητήματα συγκρότησης της Επιτροπής Αξιολόγησης Προτύπων Προτάσεων. Ειδικότερα, με την εφαρμογή του θεσμού των προτύπων προτάσεων μόνο στις συμβάσεις παραχώρησης έργου ή σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, επιδιώκεται να εξασφαλιστούν πόροι από τον ιδιωτικό τομέα για την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής, χωρίς να επιβαρυνθεί με έξοδα το Ελληνικό Δημόσιο, καθορίζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία υποβάλλονται οι πρότυπες προτάσεις, εξορθολογίζεται η διαδικασία καταβολής και επιστροφής του παραβόλου σε περιπτώσεις απόρριψης της πρότασης, καθώς και οι διατάξεις για τη νέα σύνθεση της Επιτροπής.
Επιπλέον, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου επιδιώκεται η διευκόλυνση της υποβολής και διεκπεραίωσης των αιτημάτων των επιχειρήσεων στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ΟΠΣ ΜΗ.Τ.Ε., με σκοπό τη διαφανή και επικαιροποιημένη πληροφόρηση επί των στοιχείων καταλληλότητας και ικανότητας των εργοληπτικών και μελετητικών επιχειρήσεων, που συμμετέχουν στις διαγωνιστικές διαδικασίες ανάληψης δημοσίων συμβάσεων.
4. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταïκούρας εισηγήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο την δημοπράτηση έργου σύνδεσης Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, ανισόπεδων κόμβων Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων.
Η υλοποίηση του Έργου είναι απαραίτητη για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην περιοχή του Σκαραμαγκά, όπου οι καθυστερήσεις υπερβαίνουν τα αποδεκτά επίπεδα σε καθημερινή βάση κατά τις ώρες αιχμής. Παράλληλα, το έργο θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή για μετακινήσεις από την Αττική Οδό προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια του λεκανοπεδίου, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της Λ. Κηφισού. Το έργο θα δημοπρατηθεί εντός του πρώτου τετραμήνου του 2025 και θα ολοκληρωθεί εντός τριετίας.
Με το επίπεδο εξυπηρέτησης που θα προσφέρει το έργο αυξάνεται η κυκλοφοριακή ικανότητα των επιμέρους οδικών συνδέσμων, αναβαθμίζονται υφιστάμενοι κόμβοι και δημιουργούνται νέοι ανισόπεδοι κόμβοι. Ειδικότερα:
· Αναβαθμίζεται ο Ανισόπεδος Κόμβος Σχιστού με την προσθήκη 2ης λωρίδας στην κατεύθυνση Σχιστό – Κόρινθος,
· Καταργείται ο σηματοδοτούμενος κόμβος Λ. Σχιστού – Παλάσκα και δημιουργείται ο Ανισόπεδος Κόμβος Ναυπηγείων,
· Ολοκληρώνεται η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Αιγάλεω και συνδέεται ανισόπεδα με την Αθήνα και την Λ. Σχιστού,
· Προστίθεται 3η λωρίδα στο ρεύμα εξόδου της Ε.Ο. προς Κόρινθο.
5. Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ΚωστήςΧατζηδάκης, ενημέρωσε το υπουργικό συμβούλιο για το Πρόγραμμα Δανεισμού και Διαχείρισης του Δημοσίου Χρέους.
Στόχοι της διαχειριστικής πολιτικής του χαρτοφυλακίου Δημοσίου Χρέους είναι:
· Η διατήρηση του επιτοκιακού κινδύνου, στα τρέχοντα χαμηλά επίπεδα,
· η διατήρηση του συναλλαγματικού κινδύνου στα τρέχοντα μηδενικά επίπεδα,
· η διατήρηση του κινδύνου πληθωρισμού στα τρέχοντα χαμηλά επίπεδα,
· η περαιτέρω μείωση του κινδύνου αυξημένων μελλοντικών δαπανών τόκων,
· η είσπραξη θετικής παρούσας αξίας μέσω αναδόμησης υφιστάμενων ή σύναψης νέων διαχειριστικών πράξεων που συνδυαστικά με τις υφιστάμενες θα διασφαλίζουν σταθερή μελλοντική μείωση τόκων για διάστημα π.χ. 5 ή 10 ετών, υπό την προϋπόθεση ότι οι προαναφερόμενοι διαχειριστικοί στόχοι ικανοποιούνται.
· η σύναψη διαχειριστικών πράξεων μελλοντικής έναρξης με στόχο την περαιτέρω επιμήκυνση της περιόδου σταθερότητας δαπανών τόκων και εν γένει της εξυπηρέτησης του χρέους,
Η εκδοτική πολιτική για το έτος 2025 θα εστιάζει:
· Στην κάλυψη των μικτών χρηματοδοτικών αναγκών του Ελληνικού Δημοσίου.
· Στην περαιτέρω επέκταση της επενδυτικής βάσης των ελληνικών ομολόγων, ειδικά μετά και εξαιτίας της απόκτησης της επενδυτικής βαθμίδας.
· Στη διασφάλιση της συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων για τη διατήρηση μιας αξιόπιστης καμπύλης αποδόσεων, ώστε να αποτελεί σημείο αναφοράς για όλη την ελληνική οικονομία, καθώς και για την εύρεση της «δίκαιης-εύλογης αξίας» του συνόλου των ελληνικών περιουσιακών στοιχείων,
· Στην περαιτέρω μείωση των περιθωρίων τόσο του κινδύνου ρευστότητας, όσο και του πιστωτικού κινδύνου, από τα οποία θα προκύψει περαιτέρω μείωση του κόστους δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου.
· Στη βελτίωση της ρευστότητας και του όγκου συναλλαγών στη δευτερογενή αγορά Ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου.
· Στη διατήρηση της συνολικής εγχώριας ρευστότητας χρήματος, που βαίνει μειούμενη λόγω και των ετήσιων δαπανών εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους (τόκοι και χρεολύσια) κυρίως προς αλλοδαπούς επενδυτές και δανειστές, του Ιδιωτικού και του Επίσημου Τομέα.
· Στη μείωση του κινδύνου αναχρηματοδότησης, με παράλληλη δημιουργία χώρου για εκδοτική δραστηριότητα, μέσω της αντικατάστασης βραχυχρόνιου χρέους με μεσομακροχρόνιο.
· Στη σταδιακή μείωση αλλά ταυτόχρονα διατήρηση του ύψους των ταμειακών διαθεσίμων του Δημοσίου σε ικανοποιητικά επίπεδα,
· Τέλος, στην παροχή επιπλέον «ασφάλειας» προς τους οίκους αξιολόγησης για πιθανή περαιτέρω αναβάθμιση του αξιόχρεου του Ελληνικού Δημοσίου.
6. Τέλος, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης εισηγήθηκε στο Υπουργικό τη συμμετοχή της Ελληνικής Δημοκρατίας στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.
Η EBRD είναι πολυμερής τράπεζα που προωθεί την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα και την επιχειρηματική πρωτοβουλία σε 36 οικονομίες σε τρεις ηπείρους. Η Τράπεζα ανήκει σε 73 χώρες, περιλαμβανομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Οι επενδύσεις στις χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται στοχεύουν στην ανάδειξη ανταγωνιστικών, ανθεκτικών (resilient), «πράσινων» οικονομιών με αποτελεσματική διαχείριση.
Παρά την αρνητική συγκυρία η Τράπεζα εξακολουθεί να βαθμολογείται με «triple A», με σταθερή προοπτική και ως τέτοια επιβεβαιώθηκε και από τους τρεις μεγάλους οίκους αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας το 2022.
Οι ετήσιες επενδύσεις της τον ίδιο χρόνο (2022) ανήλθαν σε ύψος ρεκόρ (€13,1 δισ.) και περιλαμβάνουν 431 επενδυτικά έργα και δραστηριότητες και 81 συμφωνίες χρηματοδότησης εμπορίου στο πλαίσιο του προγράμματος διευκόλυνσης του εμπορίου.
Η Τράπεζα δραστηριοποιείται στην Ελλάδα στον τομέα των υποδομών και μέχρι τον Μάϊο 2023, το συνολικό επενδυτικό της πρόγραμμα ανέρχεται στο ποσό των €7,0 δισ. περίπου, εκ των οποίων έχουν ήδη εκταμιευτεί €5,2 δισ. Τα αποτελέσματα αυτά, χωρίς αμφιβολία, καταδεικνύουν την EBRD ως ισχυρό εταίρο για την κινητοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων, τόσο εγχώριων όσο και ξένων, και ως ισχυρό καταλύτη για τη ουσιαστική ανάκαμψη και προώθηση των επενδύσεων στη χώρα μας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News