Ηλιος και αδημονία δίπλα από το Κανάλι του ΚΠΙΣΝ. Τέτοια ζέση για συνέντευξη Τύπου, καιρό είχαμε να βιώσουμε οι έλληνες δημοσιογράφοι. Παρακολουθώ (και συμμετέχω σε) αναπάντεχα ανταμώματα, ακόμα και μεταξύ εκείνων που δουλεύουν στο ίδιο Μέσο (τα καλά της τηλεργασίας). Οι εναγκαλισμοί, βέβαια, σε απόσταση ασφαλείας, με το κεφάλι να γέρνει είτε προς τα δεξιά είτε προς τα αριστερά.
Επιτέλους, εξωστρέφεια, συναδελφικές κακίες, Χόλιγουντ. Ολα τα έχει το παρασκήνιο αυτής της παγκόσμιας πρώτης παρουσίασης της δεύτερης ανάθεσης του προγράμματος «The Artist on the Composer» από την Εθνική Λυρική Σκηνή και τον οργανισμό ΝΕΟΝ (η πρώτη ήταν στον Νίκο Ναυρίδη, την εποχή ακόμα της ελευθερίας, το 2019). Αν δεν ήταν οι υποχρεωτικές μάσκες, θα έλεγε κανείς ότι αισίως στροβιλιζόμαστε σε ένα πρώτο μεταπανδημικό «La La Land».
Παραλαμβάνουμε το μίνιμαλ πρόγραμμα με την αφίσα και εισερχόμαστε στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ. Ξεκινά η προβολή.
Ακρα του τάφου σιωπή εντός της ταινίας. Η «Βληχή» είναι ένα μαυρόασπρο φιλμ, γυρισμένο σε 35 mm, χωρίς καθόλου διαλόγους. Πιστό στη συνθήκη του καθαρόαιμου βωβού σινεμά, συνοδεύεται από ζωντανή μουσική: η σολίστ Αγγελίνα Τκάτσεβα (τσίμπαλο), ο Γου Γουέι (σενγκ), το κουαρτέτο «Μαρία Κάλλας» και η χορωδία της ΕΡΤ ερμηνεύουν Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Τόσιο Χοσοκάβα και Κνουτ Νίστεντ. Ο θεατής αντιμέτωπος ξανά με ένα περίκλειστο, άχρονο, άκρως λανθιμικό σύμπαν, με ζωή, θάνατο και σεξ σε ικανές ποσότητες. Για πρώτη φορά, βέβαια, στο φόντο ένα κυκλαδίτικο νησί.
Η ταινία διαρκεί περίπου 35 λεπτά. Μόλις πέφτουν οι τίτλοι, αρχίζει η αδυσώπητη δημοσιογραφική causerie. Ενώ κάποιοι δίπλα μου προσπαθούν να αποφανθούν αν τελικά έχει ή δεν έχει επιρροές από τους «Βοσκούς» του Νίκου Παπατάκη (που εγώ, η αποσυνάγωγη, δεν έχω δει), κοιτάζω ασυναίσθητα αν έχει έρθει ένας συνάδελφος με καταγωγή από την Τήνο.
Ε, ρε δόξες, το νησί και τα εξπρεσιονιστικά κατσικάκια του. Συμπρωταγωνιστής της Εμα Στόουν– εκτός από τις γιαγιάδες και έναν παππού της Τήνου– ο γάλλος σταρ Νταμιάν Μπονάρ, που εδώ θα ορκιζόσουν ότι είναι Ελληνας.
Μετά την προβολή της «Βληχής» ένα δεκαπεντάλεπτο διάλειμμα για να αποχωρήσουν οι μουσικοί και να τοποθετηθούν οι πορτοκαλί καρέκλες. Τα κινητά και οι αντίχειρες σε πλήρη εγρήγορση, ούτε στο Met Gala της Δευτέρας να ήμασταν. «Αλήθεια, την είδες με το μίνι λευκό Louis Vuitton; Το ίδιο είχε φορέσει στο after πάρτι του μυστικού γάμου της».
Εντάξει, όλοι γνωρίζουμε για ποιαν έχουμε –στην πραγματικότητα– έρθει όλοι σήμερα. Υστερα από δύο χρόνια επιβεβλημένης ανυδρίας, μια Εμα Στόουν σχεδόν τη δικαιούμασταν.
Εχει έρθει η μεγάλη στιγμή. «Εμα, δάκρυα και ιδρώτας», χαζεύω δίπλα μου το ποστ ενός συναδέλφου κάτω από τη φωτογραφία της σταρ που έχει ανέβει λαμπερή και άνετη, σχεδόν ταυτόχρονα στη σκηνή και στο Instagram (ομολογουμένως εξίσου πετυχημένο με το προχθεσινό «Εμα, αλάνι, για πάντα στο λιμάνι», για την παρουσία της στις κερκίδες του ΣΕΦ στον αγώνα Ολυμπιακός – Μονακό).
Ο Γιώργος Λάνθιμος στην καρέκλα δίπλα της στωικός, μέχρι να κοπάσουν τα κινητά που απροκάλυπτα καδράρουν μόνο εκείνη. Η σταρ της «Ευνοούμενης» δίνει χαμογελαστές, μάλλον λακωνικές απαντήσεις. Αυτή που μένει περισσότερο είναι εκείνη για τη «χαζή δουλειά» (σ.σ. του ηθοποιού), «που δεν έχει νόημα, αν δεν υπάρχουν προκλήσεις». Είναι αμφότεροι τυχεροί, απαγορεύονται διά ροπάλου οι ερωτήσεις που δεν αφορούν το έργο.
Σε όλη τη διάρκεια της κουβέντας (που θα έχει τη διπλάσια διάρκεια από την ταινία), ο διεθνής έλλην σκηνοθέτης καθιστά σαφές ότι δεν θέλει να προβεί σε πομπώδεις αναλύσεις του έργου του. Θα αποκρούσει χαμογελαστά τις υπέρ το δέον «ψαγμένες» ερωτήσεις κάποιων συναδέλφων («Αυτές δεν είναι ερωτήσεις, είναι άριες» μουρμουρίζει κάποιος στην αίθουσα). Διασκεδάζω ιδιαίτερα με μια απάντηση: «Δεν έχω τα μέσα για να απαντήσω έξυπνα σε αυτό».
Θα μιλήσει, πάντως, για το ντοκιμαντέρ «Μακεδονικός γάμος» του Τάκη Κανελλόπουλου, από το οποίο άντλησε πολλά λαογραφικά στοιχεία, για τους περιορισμούς που βοηθούν στη δημιουργία, «αλλιώς μπορεί να χαθείς», και για την εν εξελίξει καλλιτεχνική φιλία με την πρωταγωνίστριά του.
Αλλωστε οι σχέσεις των συντελεστών βρίσκονται στην καρδιά αυτού του πρότζεκτ με το ιδιαίτερα χαμηλό μπάτζετ (κόστισε μόλις το 2% μιας ευρωπαϊκής ταινίας μεγάλου μήκους), όπως θα τονίσει από σκηνής και η διευθύντρια του ΝΕΟΝ, Ελίνα Κουντούρη. Για να συμπληρώσει ότι η Εμα Στόοουν συμμετείχε αφιλοκερδώς.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής, Γιώργος Κουμεντάκης, θα αναφερθεί στην πορεία που θα ακολουθήσει –κορονοϊού επιτρέποντος– η «Βληχή» στο εξωτερικό. Στο «κοινό» της αίθουσας, αρκετοί ξένοι συνάδελφοι (π.χ. από το βρετανικό κινηματογραφικό περιοδικό «Sight and Sound») προσδίδουν έναν ακόμα πιο διεθνή αέρα στο event.
Αλήθεια, ρε παιδιά, έχει κανείς ιδέα τι σημαίνει «Βληχή»; «Βleat» είναι η μετάφραση στο πρόγραμμα. Ο Γιώργος Λάνθιμος «σκόνταψε» πάνω της στο Google, αναζητώντας μια πιο εύηχη λέξη από το «βέλασμα». Αναρωτιέμαι αν η πρωταγωνίστριά του είναι σε θέση να προφέρει τον τίτλο.
Κανείς, βέβαια, δεν θα τολμήσει να ρωτήσει για την τολμηρή σκηνή που όλοι κρυφοσυζητούν. Καθώς βουτώ ένα κομψό σάντουιτς από τον μπουφέ του τέλους, αναζητώ μειδιώντας μια φίλη δημοσιογράφο, που προτού ξεκινήσει η προβολή, σχεδόν προφητικά, μπέρδεψε την Εμα Στόουν με τη Σάρον.
INFO
Η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας «Βληχή» του Γιώργου Λάνθιμου γίνεται σήμερα Παρασκευή στην Εθνική Λυρική Σκηνή-ΚΠΙΣΝ. Ωρες έναρξης: 18.00, 20.00, 22.00. Οι ίδιες ώρες προβολής θα ισχύσουν και για τις 7 και 8 Μαΐου. Ta εισιτήρια κοστίζουν 10 ευρώ. Για περισσότερες πληροφορίες: nationalopera.gr
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News