To 2018, δυο αυστραλοί κινηματογραφιστές βρέθηκαν στην απομονωμένη Δυτική Αυστραλία να σαρώνουν τις ακτές με ανιχνευτές μετάλλων. Ετοίμαζαν ένα ντοκιμαντέρ για την εξερεύνηση της Αυστραλίας από τους Γάλλους. Αναζητούσαν επιστημονικό υλικό που πιστεύεται ότι άφησε στην περιοχή η αποστολή Μποντέν την περίοδο 1800-1803. Δεν βρήκαν αυτό που έψαχναν, βρήκαν όμως κάτι ακόμη πιο αξιοπερίεργο, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Guardian.
Ενα μπρούντζινο αγαλματίδιο του Βούδα, ύψους 15 εκατοστών και βάρους ενός κιλού, το οποίο οι ειδικοί λένε ότι φτιάχτηκε στην Κίνα πριν από εκατοντάδες χρόνια.
Οι κινηματογραφιστές, ο Λεόν Ντεσάμπ και ο Σέιν Τόμσον, προσπαθούν να ανακαλύψουν πώς βρέθηκε το άγαλμα του Βούδα στον Κόλπο των Καρχαριών, στην Αυστραλία. Πιστεύουν ότι αν αποδειχθεί η δική τους θεωρία, η Ιστορία θα ξαναγραφεί και θα καταδειχθεί ότι εξερευνητές της εποχής της δυναστείας των Μινγκ έφτασαν ως την Αυστραλία πριν από εκατοντάδες χρόνια.
Προσπαθώντας να μάθουν περισσότερα για το αγαλματίδιο, οι δυο κινηματογραφιστές ζήτησαν τη βοήθεια της βρετανικής εκπομπής «Antiques Roadshow».
Σε ένα πρόσφατο επεισόδιο, ο ειδικός της εκπομπής για την ασιατική τέχνη, Λι Γιανγκ, επιβεβαίωσε ότι το αντικείμενο δημιουργήθηκε στην Κίνα την περίοδο της δυναστείας των Μινγκ και το αποκάλεσε «παγκόσμιο θησαυρό».
«Ας το ξεκαθαρίσουμε εξαρχής. Ναι, είναι Μινγκ» λέει ο Γιανγκ. «Και ναι, είναι ένας νεαρός Βούδας. Αγαλματίδια σαν αυτό τα έβγαζαν όταν γιόρταζαν τα γενέθλια του Βούδα, γι’ αυτό και ο ίδιος απεικονίζεται σε πολύ μικρή ηλικία». Σύμφωνα με τον ίδιο, το αγαλματίδιο ανήκε σε κάποιο «επιφανές πρόσωπο».
Ο Γιανγκ προσθέτει ότι το συγκεκριμένο κομμάτι θα μπορούσε να πουληθεί προς 3.000-5.000 ευρώ. Ομως, το γεωγραφικό σημείο όπου βρέθηκε το καθιστά «εξαιρετικά σημαντικό από ιστορικής απόψεως» και δεν θα του έκανε εντύπωση αν τελικά έπιανε και 100.000 ευρώ σε μια δημοπρασία, λόγω της ιστορίας του.
Ο Ιαν ΜακΛίοντ, συνεργάτης του Μουσείου Δυτικής Αυστραλίας, ο οποίος έχει εξετάσει περισσότερα από 35.000 μπρούντζινα αντικείμενα για διάφορα μουσεία, επιβεβαίωσε με τη δική του ανάλυση ότι το άγαλμα είναι αυθεντικό και όχι κάποιο αντίγραφο.
Ο ΜακΛίοντ ανακάλυψε ότι ο αγαλμάτινος Βούδας είχε ταφεί στο σημείο όπου βρέθηκε πριν από 100 ή και 150 χρόνια και είχε χρησιμοποιηθεί πολύ κατά τη μακρόχρονη ζωή του.
Ο Ντεσάμπ είπε ότι ο Βούδας ίσως είχε μείνει πίσω όταν ο στόλος της δυναστείας των Μινγκ έφτασε στην Αυστραλία, το 1421. Ο στόλος δημιουργήθηκε από τον τρίτο αυτοκράτορα της δυναστείας ως ένδειξη της κινεζικής ισχύος. Επτά αποστολές αποτελούμενες από εκατοντάδες πλοία ταξίδεψαν εκείνη την εποχή σε όλη τη νοτιοανατολική Ασία, φτάνοντας ως τις ακτές της Αφρικής, αλλά έως σήμερα δεν υπήρχαν ενδείξεις ότι είχαν φτάσει ποτέ στην Αυστραλία.
Οι περισσότεροι ιστορικοί λένε ότι είναι απίθανο να έφτασε ο κινεζικός στόλος στην Αυστραλία κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Μινγκ, δηλαδή εκατοντάδες χρόνια πριν την ανακαλύψουν οι ευρωπαίοι, τον 17ο αιώνα. Παρ’ όλα αυτά, ο μικρός Βούδας έχει εξάψει τη φαντασία και έχει ανάψει τη συζήτηση.
Η Τζόσελιν Τσέι, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Κινεζικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, λέει ότι είναι πολύ απίθανο ο κινεζικός στόλος να έφτασε στη δυτική ακτή της Αυστραλίας. «Επειδή είναι 500 ετών δεν σημαίνει ότι έφτασε στην Αυστραλία πριν από 500 χρόνια» σημειώνει. «Ανεξάρτητα, όμως, από το πότε έφτασε εδώ, είναι το παλαιότερο κινεζικό αντικείμενο που έχει βρεθεί στην Αυστραλία – εφόσον επιβεβαιωθεί η αυθεντικότητά του».
Ο ιστορικός Πολ ΜακΓκρέγκορ θεωρεί ως πιθανότερα δύο άλλα σενάρια: Οτι το αντικείμενο έφτασε εδώ με κάποιους κινέζους ψαράδες τη δεκαετία του 1870 ή ότι κάποιος το άφησε εκεί επίτηδες για να κάνει κάποια φάρσα. Ο ΜακΓκρέγκορ προσθέτει ότι δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι ο κινεζικός στόλος έφτασε στην Αυστραλία κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Μινγκ.
Ο Ντεσάμπ δεν έχει βρει ακόμη στέγη για τον Βούδα. Το Θαλάσσιο Μουσείο της Δυτικής Αυστραλίας δεν ήθελε να το προσθέσει στη συλλογή του όταν του το προσέφεραν οι δυο κινηματογραφιστές, ενώ το Μουσείο του Κόλπου των Καρχαριών δεν είχε τρόπο να το εκθέσει με ασφάλεια, εξαιτίας έλλειψης πόρων.
«Τα ιερά αντικείμενα ανήκουν στις κοινότητες για τις οποίες είναι ιερά» έγραψε ο Ντεσάμπ σε σχετική του δήλωση. «Δεν θεωρούμε τους εαυτούς μας (σ.σ.: εννοεί τον ίδιο και τον Τόμσον) ιδιοκτήτες του Βούδα, αλλά μάλλον κηδεμόνες του, και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να δείξουμε στο αντικείμενο τον σεβασμό που του αρμόζει».
Προσέθεσε ότι η κινηματογραφική εταιρεία τους έχει ήδη ξοδέψει περισσότερα από 50.000 ευρώ σε ταξίδια, εργαστηριακές έρευνες και συνεντεύξεις με επιστήμονες και ακαδημαϊκούς, προκειμένου να λυθεί το μυστήριο. «Ελπίζουμε η κυβέρνηση της Αυστραλίας να χρηματοδοτήσει μια ανασκαφή στο σημείο όπου βρέθηκε το άγαλμα, για να βοηθήσει να καταλάβουμε από πού προήλθε».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News