768
Πλοίο Ανοικτής Θαλάσσης ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, όπως αυτό που επιχείρησε τη Δευτέρα στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Χίου και Σάμου | Λιμενικό Σώμα

Τι (απ)έδειξε το φιάσκο των λαθροδιακινητών της «Τurkaegean»

Protagon Team Protagon Team 24 Μαΐου 2022, 12:07
Πλοίο Ανοικτής Θαλάσσης ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, όπως αυτό που επιχείρησε τη Δευτέρα στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Χίου και Σάμου
|Λιμενικό Σώμα

Τι (απ)έδειξε το φιάσκο των λαθροδιακινητών της «Τurkaegean»

Protagon Team Protagon Team 24 Μαΐου 2022, 12:07

H απόπειρα των λαθροδιακινητών στα τουρκικά παράλια να «περάσουν» στα ελληνικά χωρικά ύδατα συνολικά 590 μετανάστες (με πέντε ιστιοπλοϊκά και τέσσερα φουσκωτά σκάφη) τη Δευτέρα, ερμηνεύεται από το Λιμενικό Σώμα ως η πρώτη «δοκιμή» μαζικής εισόδου παράνομων μεταναστών για το φετινό καλοκαίρι, που προμηνύεται δύσκολο για τους φρουρούς των θαλάσσιων συνόρων της χώρας (όπως και των χερσαίων στον Εβρο, όπου επίσης παρατηρείται αύξηση της μεταναστευτικής ροής τις τελευταίες ημέρες λόγω και της πτώσης της στάθμης του ποταμού).

Η απόπειρα, βέβαια, έπεσε στο κενό, καθώς και τα εννέα σκάφη επέστρεψαν (αυτοδύναμα ή ρυμουλκούμενα από την τουρκική ακτοφυλακή) στην Τουρκία και για μία ακόμη φορά επιβεβαιώθηκε ο βαθμός ετοιμότητας του Λιμενικού απέναντι σε τέτοιους είδους προβοκάτσιες από την απέναντι πλευρά του Αιγαίου (την Τurkaegean, όπως τη διαφημίζουν οι γείτονες στο πλαίσιο της τελευταίας τουριστικής καμπάνιας τους / φωτογραφία κάτω).

Γιατί το Λιμενικό Σώμα, σε αγαστή –και πάνω από όλα αποτελεσματική– συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό, τον Στρατό και την Ελληνική Αστυνομία, βρίσκεται επί ποδός μέρα – νύχτα ώστε τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου να μη ζήσουν καλοκαίρι σε σκηνικό 2015.

Τα παρατηρητήρια του Στρατού και του Ναυτικού «βλέπουν» και ειδοποιούν εγκαίρως, τα στελέχη του Λιμενικού, που βρίσκονται σε διαρκή επαγρύπνηση, επιχειρούν, και απόπειρες όπως αυτή της Δευτέρας παίρνουν τέλος πριν καν αρχίσουν, έξω από τα ελληνικά χωρικά ύδατα, με την τουρκική ακτοφυλακή να υποχρεώνεται να συνοδεύσει πίσω στην Τουρκία τα σκάφη των λαθροδιακινητών.

Το πρώτο από τα εννέα σκάφη απέπλευσε από τα τουρκικά παράλια στις 4 τα ξημερώματα και αποπειράθηκε να μπει στα ελληνικά χωρικά ύδατα από τη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Χίου και Σάμου. «Η συγκεκριμένη διαδρομή είναι προτιμητέα επειδή οδηγεί σε σύντομο χρονικό διάστημα στα διεθνή χωρικά ύδατα», εξήγησε στην «Καθημερινή» στέλεχος του Λιμενικού.

«Περιμέναμε να υπάρξει κινητικότητα λόγω εξασθένησης των ισχυρών ανέμων, ωστόσο δεν μπορούσαμε να φανταστούμε την ένταση του φαινομένου», προσθέτει η ίδια πηγή, διευκρινίζοντας ότι τελικός προορισμός των πέντε ιστιοπλοϊκών ήταν η Ιταλία (διαπλέοντας το Αιγαίο) και των φουσκωτών οι ακτές της Σάμου ή της Χίου.

Οπως προαναφέρθηκε, ωστόσο, οι κινήσεις των εν λόγω σκαφών έγιναν γρήγορα αντιληπτές και αμέσως δόθηκε εντολή στο Πλοίο Ανοικτής Θαλάσσης «060» του Λιμενικού Σώματος να περιπολεί στην περιοχή.

Με το που εντοπίστηκαν τα δύο πρώτα ιστιοπλοϊκά με τους μετανάστες, ενημερώθηκε ο Θάλαμος Επιχειρήσεων και δόθηκε εντολή σε τρία ακόμα σκάφη του Λιμενικού να σπεύσουν στο σημείο.

Οι κυβερνήτες των ιστιοπλοϊκών προσπάθησαν (ανεπιτυχώς) να συνεχίσουν την πορεία τους εντός ελληνικών υδάτων επιχειρώντας ελιγμούς –ενώ, όπως επιβεβαιώθηκε, ένα εξ αυτών πήγε να εμβολίσει και τελικά συγκρούστηκε με σκάφος του Λιμενικού– πριν τελικά υποχρεωθούν να επιστρέψουν στην Τουρκία.

Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται η «Καθημερινή», τον τελευταίο μήνα πάνω από 25 ιστιοπλοϊκά και μηχανοκίνητα σκάφη με μετανάστες έχουν επιχειρήσει ή έχουν καταφέρει να φθάσουν στην Ιταλία διασχίζοντας το Αιγαίο, ενώ το τελευταίο τετράμηνο ο αριθμός τους εκτιμάται ότι έχει υπερβεί τα 60. Καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους, πάνω από 10.000 μετανάστες από την Τουρκία κατάφεραν να ταξιδέψουν στην Ιταλία ακολουθώντας τη συγκεκριμένη μεθοδολογία. Το συγκεκριμένο modus operandi των δουλεμπορικών κυκλωμάτων είχε απασχολήσει, μεταξύ άλλων, τη συνάντηση που είχαν στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ο έλληνας υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης με τον αρχηγό της ιταλικής ακτοφυλακής και την πρεσβευτή της Ιταλίας στην Αθήνα. Μάλιστα, από τις αρχές Ιουνίου θα διατεθεί από τη Frontex ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος, το οποίο θα εκτελεί περιπολίες στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Κρήτης.

Και παρά τους πανηγυρισμούς από φωνές εντός και εκτός συνόρων για την παραίτηση του μέχρι πρότινος εκτελεστικού διευθυντή της Frontex, Φαμπρίς Λετζερί, με αφορμή τη συμμετοχή μονάδων της σε επιχειρήσεις απώθησης μεταναστών στο Ανατολικό Αιγαίο –τα καταγγελλόμενα pushbacks– η παρουσία της αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω (μέχρι σήμερα, η Frontex διατηρεί στην Ελλάδα 15 επιχειρησιακά μέσα (πλωτά και εναέρια) και το μήνυμα πηγών του Λιμενικού Σώματος είναι σαφές: «Η “μάχη” κατά των λαθροδιακινητών συνεχίζεται, η χώρα έχει θαλάσσια σύνορα και θα προστατευθούν».

Εξ ου και η επίσημη ανακοίνωση του Αρχηγείου –σε μία αξιοπρόσεκτη αλλαγή τακτικής– για το περιστατικό της Δευτέρας, που αναπαρήχθη από τα μεγαλύτερα πρακτορεία ειδήσεων, με πρώτο το Γαλλικό Πρακτορείο.

Στο ίδιο πλαίσιο ήταν άλλωστε και η σχετική δήλωση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Τάκη Θεοδωρικάκου, το πρωί της Τρίτης στον ΑΝΤ1:

«Σε ό,τι αφορά τον Εβρο, όλους αυτούς τους μήνες υπάρχει πίεση. Ας γνωρίζουν όλοι εντός και εκτός συνόρων ότι η Ελληνική Αστυνομία και οι Ενοπλες Δυνάμεις είναι εκεί, προστατεύοντας την ακεραιότητα της χώρας. Δεν θα επιτρέψουμε να μπει κανείς στην Ελλάδα με παράνομο τρόπο. Ούτε στον Εβρο ούτε στα νησιά μας, και ας το συνειδητοποιήσουν όλοι αυτό… Η χώρα, ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση συνολικά, με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, υπερασπίζουμε τα εθνικά μας συμφέροντα με πολύ σταθερό τρόπο».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News