«Δεν είναι θέμα ιδεολογίας. Θέλαμε απλώς να χορέψουμε μαζί».
Με αυτή τη λακωνική δήλωση μπαίνει (κυριολεκτικά) στον χορό το πρώτο ομόφυλο ζευγάρι στην Οπερα της Βιέννης.
Η Σόφι Γκράου και η Ιρις Κλόπφερ, γερμανίδες φοιτήτριες και φίλες από το σχολείο, αποδέχθηκαν την πρόσκληση να συμμετάσχουν μαζί με άλλες 288 νεαρές «ντεμπιτάντ» στο πρώτο βαλς στον φημισμένο ετήσιο Χορό της Οπερας, στις 20 Φεβρουαρίου.
Οι δύο συμμαθήτριες, που δεν είναι ζευγάρι και εκτός πίστας, αλλά φίλες από παλιά, εξήγησαν ότι δήλωσαν συμμετοχή για να αμφισβητήσουν τις συμβάσεις.
«Δεν είναι θέμα ιδεολογίας, ούτε το ζήτημα είναι το φύλο», ανέφερε η Γκράου στο περιοδικό Der Spiegel.
«Εχω χορέψει με πολλούς άνδρες που δεν είναι καλοί στο να δίνουν το βήμα. Με εμάς άριστα λειτουργεί το χορευτικό ζευγάρι», συμπλήρωσε.
«Κάνουμε μαθήματα βαλς μαζί και θέλαμε απλώς να χορέψουμε μαζί», επεσήμανε η 22χρονη Κλόπφερ, προσθέτοντας με νόημα πως «είμαστε καλές χορεύτριες και θα τηρήσουμε τον ενδυματολογικό κώδικα».
Αμφότερες επιμένουν ότι θέλουν να πάνε σχεδόν… χέρι χέρι με την παράδοση και όχι να την καταργήσουν.
Για του λόγου το αληθές, το ζευγάρι θα τηρήσει τον αυστηρό ενδυματολογικό κώδικα του χορού της όπερας της Βιέννης, με την Κλόπφερ να φορά ένα άσπρο φόρεμα και γάντια ως τον αγκώνα, καθώς και τιάρα, ενώ η Γκράου θα φορέσει το κλασικό ανδρικό σμόκιν, με άσπρα γάντια και παπιγιόν.
«Ο ενδυματολογικός κώδικας έχει σημασία γιατί συντηρεί την ασπρόμαυρη εικόνα επί σκηνής», επισημαίνει η Γκράου, η οποία δηλώνει ότι δεν ανήκει σε κάποιο από τα δύο φύλα (δηλαδή δηλώνει «non-binary»).
«Στη διάρκεια του χορού τείνω προς την αρσενική πλευρά. Ενα ζευγάρι, στο οποίο και οι δύο γυναίκες θα ήθελαν να φορέσουν φόρεμα, θα βρισκόταν σε δυσχερέστερη θέση», σχολίασε.
Για να καταφέρουν να γίνουν δεκτές στην εκδήλωση, η Γκράου και η Κλόπφερ αντιμετώπισαν σκληρό ανταγωνισμό για τον περιορισμένο αριθμό των συμμετεχόντων και χρειάστηκε να διαβεβαιώσουν την κριτική επιτροπή ότι είναι αρκετά καλές στο εξαιρετικά δύσκολο αριστερόστροφο βαλς.
Η υψηλή κοινωνία της Βιέννης δεν υποδέχθηκε το εγχείρημα με ιδιαίτερο ενθουσιασμό.
Ο 87χρονος μεγιστάνας Ρίχαρντ Λούγκνερ, ο οποίος κάθε χρόνο πληρώνει ένα μεγάλο ποσό για να προσελκύσει κάποια διάσημη γυναίκα στην εκδήλωση (πέρσι, λόγου χάρη, είχε χορέψει με την Ελ Μακφέρσον), δήλωσε στην αυστριακή εφημερίδα Kurier ότι τα ζευγάρια που χορεύουν θα πρέπει να αποτελούνται από άνδρες και γυναίκες.
«Αν δύο γυναίκες αγαπιούνται, αυτό είναι αποδεκτό σήμερα, αλλά δεν έχουν καμία δουλειά στον χορό της όπερας. Θα πρέπει να αποφευχθεί η καταστροφή της φήμης της εκδήλωσης», είπε.
Πάντως, η Κλόπφερ θύμισε ότι ούτως ή άλλως ο χορός έχει ούτως ή άλλως αποκλίνει από τις παραδοσιακές του αξίες.
«Ολο το θέμα ήταν το ντεμπούτο στην κοινωνία, προκειμένου να παντρέψει κανείς τα παιδιά του. Ευτυχώς δεν έχουμε πλέον αυτήν την παράδοση», είπε στο Der Spiegel.
Oι διοργανωτές της εκδήλωσης υπεραμύνθηκαν της απόφασης να επιτρέψουν στο ζευγάρι των γυναικών να συμμετάσχει.
«Βρισκόμαστε στο 2020. Η παράδοση δεν απαγορεύει την ανεκτικότητα και την ποικιλία», τόνισε η Μαρία Γκροσμπάουερ, η οποία διοργανώνει φέτος τον χορό για τελευταία φορά.
«Υποστηρίζουμε τις ίσες ευκαιρίες και αντιτιθέμεθα στον κοινωνικό αποκλεισμό και την ομοφοβία. Δεν θέλαμε να προκαλέσουμε κανέναν με την απόφαση που πήραμε», είπε.
Ο πρώτος επίσημος χορός στην όπερα της αυστριακής πρωτεύουσας πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 1935, αλλά η παράδοση των χορών μεταμφιεσμένων στη διάρκεια του βιεννέζικου καρναβαλιού χρονολογείται από τις αρχές του 19ου αιώνα.
Ο φετινός χορός, στον οποίο θα συμμετάσχουν 5.150 εγγεγραμμένοι καλεσμένοι και τον οποίο αναμένεται να παρακολουθήσουν ζωντανά 2,5 εκατ. τηλεθεατές, θα έχει πηγή έμπνευσης την όπερα του Μότσαρτ «Μαγεμένος Αυλός».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News