1449
Ο Αντονι Ντάνιελς και η στολή που έχει αγαπήσει και μισήσει | LUCASFILM LTD

Τέσσερις δεκαετίες μέσα σε ένα ρομπότ

Μαρίσσα Δημοπούλου Μαρίσσα Δημοπούλου 19 Δεκεμβρίου 2015, 12:45
Ο Αντονι Ντάνιελς και η στολή που έχει αγαπήσει και μισήσει
|LUCASFILM LTD

Τέσσερις δεκαετίες μέσα σε ένα ρομπότ

Μαρίσσα Δημοπούλου Μαρίσσα Δημοπούλου 19 Δεκεμβρίου 2015, 12:45

Ο ρόλος του C-3PO, του ανθρωποειδούς ρομπότ των ταινιών «Πόλεμος των Αστρων», σημαίνει δύο πράγματα για τον ηθοποιό που τον ενσαρκώνει. Πρώτον, ότι ενώ ο C-3PO είναι διάσημος, αναγνωρίζεται ως μασκότ των «Star Wars» και παρουσιάζεται σε αφίσες δίπλα στον Μαρκ Χάμιλ («Λουκ Σκάιγουοκερ»), την Κάρι Φίσερ («Πριγκίπισσα Λέια») και τον Χάρισον Φορντ («Χαν Σόλο»), ο ηθοποιός που βρίσκεται και μιλάει πίσω από τη χρυσή στολή είναι σχεδόν αγνώριστος και κυριολεκτικά άφαντος. Δεύτερον, ως καμουφλαρισμένος και χαμένος στην αφάνεια, πίσω από ένα άψυχο ρομπότ που δεν γερνά, ο ηθοποιός αυτός έχει μία μοναδική πολυτέλεια: είναι πανταχού παρών, σε όλες τις ταινίες του «Πολέμου των Άστρων», από το 1977 έως το 2015.

Ο Άντονι Ντάνιελς, ως C-3PO, ήταν ο πρώτος που μίλησε στην πρώτη ταινία του Τζορτζ Λούκας, «Μία Νέα Ελπίδα», το 1977,   που αργότερα ορίστηκε ως τέταρτο επεισόδιο.  Και ήταν αυτός που έκλεισε την τελευταία ταινία του «Πολέμου των Αστρων» που ορίστηκε ως τρίτο επεισόδιο, την «Εκδίκηση των Σμιθ» που κυκλοφόρησε το 2005. Είναι κατά κάποιο τρόπο η σταθερά αυτού του μακρινού σύμπαντος και των διαφορετικών ταινιών που το απεικονίζει. Με εξαίρεση τον ηθοποιό που κάνει τα φωνητικά στο άλλο ρομπότ, τον R2D2, δηλαδή τον Κένι Μπέικερ, είναι ο μόνος που έχει παίξει και στις έξι ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Αντίθετα με τον Μπέικερ, ο Ντάνιελς συμμετέχει και στην ολοκαίνουργια ταινία (έβδομο επεισόδιο), «Η Δύναμη Ξυπνά», που έρχεται, δέκα χρόνια μετά, ως συνέχεια του έκτου επεισοδίου και ως αρχή μιας τρίτης τριλογίας (στην Ελλάδα προβάλλεται από τις 24 Δεκεμβρίου).

Ο Λούκας ήταν σαφής στις οδηγίες του: το κοινό έπρεπε σχεδόν να πιστέψει ότι ο C-3PO ήταν πραγματικό ρομπότ. Που σήμαινε ότι ο Ντάνιελς έπρεπε να είναι σχεδόν άφαντος σε κάθε event προώθησης των πρώτων ταινιών

Το ψηλόλιγνο χρυσό ρομπότ, που λατρεύει να γκρινιάζει και συμβάλει σημαντικά στην εξέλιξη της πλοκής, είτε με λάθη είτε κατά λάθος, επιστρέφει, μαζί με τους «βετεράνους», Χάμιλ, Φίσερ και Φορντ, στο σύμπαν που έχει επινοήσει ο Τζορτζ Λούκας αλλά υπό τις οδηγίες, αυτή τη φορά, του σκηνοθέτη Τζέφρεϊ Τζέικομπ Αμπραμς. Εκείνος ήταν μόλις 11 χρονών όταν παρακολούθησε την πρώτη ταινία (το τέταρτο επεισόδιο) του Πολέμου των Αστρων, που ήταν και το καθοριστικό ντεμπούτο του Ντάνιελς στη μεγάλη οθόνη.

Ο βρετανός ηθοποιός έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της μεγαλύτερης, ίσως, sci-fi παραγωγής του 20ου αιώνα, αλλά δεν ήταν ποτέ αυθεντικός οπαδός της επιστημονικής φαντασίας. Όταν ανταποκρίθηκε στην αίτηση για το ρόλο του C-3PO είχε εγκαταλείψει τις νομικές σπουδές  για να αφοσιωθεί στην υποκριτική και στη ραδιοφωνική παραγωγή. Πηγαίνοντας να συναντήσει τον σκηνοθέτη Τζορτζ Λούκας, για το ρόλο, μίας -τότε μικρού προϋπολογισμού- ταινίας, θυμάται ότι ήταν πολύ αρνητικός. «Γιατί να αναμειχθώ εγώ με αυτές τις βλακείες;», αναρωτιόταν, όπως αποκαλύπτει σήμερα, περίπου 40 χρόνια μετά, στον Guardian.

03-Droids_a
Το σχέδιο του C-3PO που γοήτευσε τον Ντάνιελς. Από τον εικονογράφο του «Πολέμου των Άστρων», Ραλφ ΜακΚουέρι (Ralph McQuarrie)

Η πρώτη του συνάντηση με τον  Λούκας στα γραφεία του 20th Century Fox, στο Λονδίνο, κράτησε μία ώρα. Για να πει  όμως το «ναι» στον ρόλο χρειάστηκε μόνο μία ζωγραφιά: η απεικόνιση του ψηλού χρυσού ρομπότ, όπως τη φαντάστηκε ο καλλιτέχνης Ραλφ ΜακΚουέρι. «Είχε μία θλιβερή κενότητα. Αισθάνθηκα σαν να με καλούσε να τον βοηθήσω, να γίνω ο σύντροφός του», εξηγεί στον δημοσιογράφο Ράιαν Γκίλμπι. Κι έτσι έγινε. Ο Ντάνιελς έγινε σύντροφος του C-3PO και το ρομπότ έγινε ο χαρακτήρας του.

Αλλά από την αρχική κιόλας πραγματική γνωριμία, την ημέρα που φόρεσε για πρώτη φορά τη δεκατεσσάρων κιλών στολή, ήταν εμφανές ότι δεν θα ήταν μία εύκολη σχέση. Θα ήταν επώδυνη.  «Ήταν ένας εφιάλτης, είχα γρατζουνιές σχεδόν παντού», δηλώνει ο ίδιος στο Vulture.com. Η στολή του ήταν φτιαγμένη, από πλαστικό και υαλονήματα, με τέτοιο τρόπο που περιόριζε ασφυκτικά τις κινήσεις του, ενώ η διαδικασία της τοποθέτησης ή αφαίρεσης της στολής –πάντα με εξωτερική βοήθεια- κρατούσε δύο ώρες. Χρειάζονταν μόνο 30 λεπτά για το κεφάλι! Συχνά, η εξωτερική βοήθεια, δηλαδή οι υπόλοιποι ηθοποιοί και τα μέλη της παραγωγής, έκαναν διάλειμμα για φαγητό και άφηναν τον Ντάνιελς σχεδόν ακινητοποιημένο μέσα στη στολή του.

Ο ίδιος, βέβαια, είχε αφοσιωθεί πλήρως στο ρόλο του, δεν σταματούσε να προβάρει τις σκηνές στο σπίτι του. Αλλά μέσα στη στολή αισθανόταν «κάτι ανάμεσα σε ανάπηρος και μωρό», και «δεν απέδιδε όπως θα ήθελε», όπως είχε δηλώσει στο περιοδικό People, τον Αύγουστο του 1983, τρεις μήνες μετά την κυκλοφορία του έκτου επεισοδίου «Επιστροφή των Τζεντάι». Μια φορά ήταν τόσο απεγνωσμένος λόγω των περιορισμών που του επέβαλε η στολή, που ακρωτηρίασε ένα μέρος της στο χέρι ώστε να αναγκαστούν να του φτιάξουν ένα που ταίριαζε καλύτερα.

«Ημουν τόσο δυστυχισμένος. Με ευχαρίστηση θα κατέστρεφα τη στολή με μία βαριοπούλα… Είχα όμως αρχίσει να αγαπώ τον C-3PO και δεν μπορούσα απλώς να τον εγκαταλείψω, αισθανόμουν υπεύθυνος γι’ αυτόν»

Για το έκτο επεισόδιο, την τρίτη δηλαδή ταινία, (1983), του έφτιαξαν μια πιο προηγμένη στολή, αξίας περίπου 270.000 ευρώ, φτιαγμένη από πιο ελαφριά πλαστικά, υαλονήματα και αλουμίνιο αλλά, και πάλι, «είχε μεγάλη απέχθεια προς τη στολή και τον χαρακτήρα», όπως δήλωσε στον Guardian. Τότε γιατί συνέχισε; «Είχα αρχίσει να αγαπώ τον C-3PO και δεν μπορούσα απλώς να τον εγκαταλείψω, αισθανόμουν υπεύθυνος γι’ αυτόν», απαντά στον δημοσιογράφο.

Όταν ο σκηνοθέτης Τζ. Τζ. Αμπραμς πρότεινε να αναλάβει κάποιος άλλος το ρόλο του C-3PO για τη νέα ταινία, και για τις άλλες δύο που θα ακολουθήσουν, ώστε να αποφύγει ο Ντάνιελς νέες περιπέτειες μέσα στη στολή, εκείνος ήταν κάθετος: ο ρόλος έπρεπε να είναι δικός του. Και αυτή τη φορά, δέκα χρόνια μετά την τελευταία ταινία, η τεχνολογία έχει διευκολύνει κατά πολύ τη σχέση του με τον C-3PO. Το κεφάλι της στολής μπαίνει και βγαίνει σε οκτώ δευτερόλεπτα και όλα τα μέλη της τυπώνονται, με ελάχιστο κόστος, σε τρισδιάστατο εκτυπωτή, άρα αναπροσαρμόζονται με ευκολία στο σώμα του.

Όχι μόνο αυτό, αλλά και η συνεργασία με τον σκηνοθέτη φέρεται να είναι καλύτερη από αυτή που είχε με τον Λούκας.  «Ο Τζορτζ έχει αλλάξει πολύ τα τελευταία χρόνια αλλά νομίζω ότι δυσκολεύεται να συνεργαστεί», έχει δηλώσει ο Ντάνιελς για τον σκηνοθέτη και δημιουργό του «Πολέμου των Άστρων». «Έχει λάβει αποφάσεις που νομίζω θα ήταν καλύτερο να τις είχε συζητήσει με άλλους πρώτα». Μία από τις αποφάσεις που είχε λάβει ο Λούκας αφορούσε τον ίδιο τον Ντάνιελς, και αν είχε υλοποιηθεί, ο ρόλος και η καριέρα του τελευταίου θα ήταν πολύ διαφορετικοί σήμερα.

03-C3PO-4.w1024
Με τον Τζορτζ Λούκας, στα γυρίσματα της «Επίθεσης των Κλώνων», το 2002 (LucasFilm/Photofest)

Ο σκηνοθέτης ήθελε αμερικανική προφορά για τον C-3PO, και όχι τη βρετανική του Ντάνιελς, ο οποίος κατάγεται από το Χέρεντφορντσάιρ. «Νομίζω ότι ο Τζορτζ εύχεται ο C-3PO να ήταν πραγματικό ρομπότ, οι περφόρμερ είναι ένα πρόβλημα για αυτόν», είχε δηλώσει, το 1983, ο Ντάνιελς για τον Λούκας. Ο ίδιος, από την πλευρά του, «ήθελε τη φωνή ενός εμπόρου μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, κάποιον που θα μιλούσε γρήγορα με αμερικανική προφορά», όπως είχε πει, και για τον ίδιο λόγο είχε δοκιμάσει για τα φωνητικά τον Σταν Φρίνμπεργκ, έναν διαφημιστή ραδιοφώνου. Μέχρι να επιλέξει τον κατάλληλο, όμως, ο Ντάνιελς τον είχε μεταπείσει: «ο C-3PO είναι κάποιος που μιλάει με τα φρύδια σηκωμένα».

Αν είχε αναλάβει κάποιος άλλος τα φωνητικά, ο Ντάνιελς δεν θα είχε κερδίσει πολλούς ρόλους που ακολούθησαν την επιτυχία του Star Wars: φωνητικά σε καρτούν, παιχνίδια και πάρκα με θέμα το Star Wars. Δουλειές και αναγνώριση από τους παραγωγούς έβρισκε εύκολα. Το μεγάλο πλήγμα για τον ίδιο ήταν ότι ήταν καταδικασμένος στην αφάνεια. Ο Λούκας ήταν σαφής στις οδηγίες του: το κοινό έπρεπε σχεδόν να πιστέψει ότι ο C-3PO ήταν πραγματικό ρομπότ. Που σήμαινε ότι ο Ντάνιελς έπρεπε να είναι σχεδόν άφαντος σε κάθε event προώθησης των πρώτων ταινιών, ή όπως το έχει χαρακτηριστικά θέσει ο ίδιος, «να πουλήσει την ταυτότητά του στο έδαφος».

Οταν τόλμησε να αναρτήσει ένα tweet για έναν από τους χαρακτήρες της νέας ταινίας, έλαβε ένα αυστηρό μήνυμα από την Disney: «Αφαίρεσε τώρα το τουίτ! Δεν έχεις την έγκριση να το πεις αυτό!»

Τώρα πια ο 68χρονος Ντάνιελς είναι γνωστός. Το μόνο ανθρωποειδές ρομπότ στο σύμπαν του Star Wars. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στη σημερινή παραγωγή, που εκατομμύρια άνθρωποι περιμένουν και συζητούν, είναι άλλου τύπου. «Η μυστικότητα είναι κάτι παραπάνω από γελοία», έχει δηλώσει ο ίδιος. «Όταν παρέλαβα το σενάριο ήταν τυπωμένο με μαύρα γράμματα με φόντο το πιο σκουρόχρωμο κόκκινο, ώστε να μη μπορείς να το φωτοτυπήσεις. Είχα χάνγκοβερ μόνο και μόνο από την ανάγνωση», είπε με το βρετανικό χιούμορ που του έχει αναγνωρίσει και ο συνάδελφός του, Χάρισον Φορντ.

Ο Ντάνιελς αποκάλυψε ότι, όταν τόλμησε να αναρτήσει ένα tweet για έναν από τους χαρακτήρες της νέας ταινίας, έλαβε ένα αυστηρό μήνυμα από την Disney, την εταιρεία που αγόρασε το 2012 τη LucasFilm από τον ιδρυτή της, Λούκας (έναντι 3,5 δισ. ευρώ): «Αφαίρεσε τώρα το τουίτ! Δεν έχεις την έγκριση να το πεις αυτό!». Εκείνος βλέπει κάτι από Κρεμλίνο σε αυτήν την πολιτική…

 

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...