Το Αμστερνταμ είναι μια πόλη που προσπαθεί να προφυλάξει τον εαυτό της: έχει απομακρύνει τους ταραχοποιούς ―και συχνά νεαρούς Βρετανούς― τουρίστες και έχει απαγορεύσει το κάπνισμα μαριχουάνας στο φημισμένο Red Light District της.
Τώρα, σύμφωνα με δημοσίευμα της Washington Post οι αρχές στοχεύουν σε αυτό που θεωρούν μια ακόμη μάστιγα: τα γιγαντιαία κρουαζιερόπλοια, τα οποία αράζουν σε έναν τερματικό σταθμό κοντά στο κέντρο της ολλανδικής πρωτεύουσας με αποτέλεσμα αμέτρητοι τουρίστες να ξαμολιούνται στα στενά της.
Το πολιτικό κόμμα D66 Αμστερνταμ δήλωσε την Πέμπτη ότι η πρότασή του να μεταφερθεί ο τερματικός σταθμός, αποκλείοντας ουσιαστικά τα κρουαζιερόπλοια από την πόλη, εγκρίθηκε από τη μεγάλη πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου. Μια ανακοίνωση ανέφερε ότι η πρόταση αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των ανησυχιών γύρω από την ατμοσφαιρική ρύπανση που εκπέμπεται από τα πλοία και τη συνωστισμό των τουριστών που συρρέουν στην πόλη κατά τη διάρκεια των επισκέψεων στο λιμάνι.
Η Ανούκ Πανμάν, εκπρόσωπος της αντιδημάρχου Εστερ βαν Μπέρεν, επιβεβαίωσε με ηλεκτρονικό μήνυμα την Παρασκευή ότι το δημοτικό συμβούλιο ενέκρινε την πρόταση. «Ο δήμος του Αμστερνταμ πρόκειται να διερευνήσει πώς μπορεί να εφαρμοστεί αυτή η πρόταση», έγραψε σύμφωνα με τη Washington Post.
Η Πανμάν δήλωσε ότι η πρόταση πρέπει ακόμη να συζητηθεί με τους εταίρους στην περιοχή της διώρυγας της Βόρειας Θάλασσας.
«Αυτό θα πάρει κάποιο χρόνο, οπότε προς το παρόν δεν μπορούμε να δώσουμε λεπτομέρειες για το πώς ή πότε θα εφαρμοστεί η πρόταση», έγραψε.
Ο Ντικ ντε Γκράαφ διευθυντής του φορέα εκμετάλλευσης του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας, δήλωσε στο Associated Press ότι 114 πλοία αναμένεται να σταματήσουν εκεί φέτος, ενώ 130 προβλέπονται για το επόμενο έτος. Είπε ότι το Cruise Port Amsterdam περιμένει να δει τι θα κάνει η πόλη στη συνέχεια, αλλά δεν κλείνει αμέσως τον τερματικό σταθμό.
Η κίνηση αυτή γίνεται στο πλαίσιο μιας πολυετούς προσπάθειας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της υπερτουρισμού στο Αμστερνταμ και ακολουθεί μια ευρύτερη κατακραυγή για τον συνωστισμό από δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας στην Ευρώπη και αλλού.
Το 2021, η κυβέρνηση της Ιταλίας δήλωσε ότι τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια δεν θα επιτρέπεται πλέον να πλέουν απευθείας στη Βενετία. Το Ντουμπρόβνικ, στην Κροατία, έλαβε μέτρα πριν από αρκετά χρόνια για να περιορίσει τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας που το επισκέπτονται ταυτόχρονα. Και οι κάτοικοι του Key West ψήφισαν υπέρ της απαγόρευσης των γιγαντιαίων πλοίων στα τέλη του 2020 – αν και η ψηφοφορία αυτή ανατράπηκε τον επόμενο χρόνο.
Η Διεθνής Ενωση Κρουαζιερόπλοιων ανέφερε σε δήλωσή της ότι, ενώ η ομάδα του κλάδου ήταν ενήμερη για τις αναφορές σχετικά με το μέλλον της κρουαζιέρας στο Αμστερνταμ, δεν υπήρχε καμία απαγόρευση σε ισχύ. Η δήλωση ανέφερε ότι το λιμάνι και ο επιβατικός σταθμός έχουν ήδη δεσμευτεί να επενδύσουν εκατομμύρια σε υποδομές και ηλεκτρική ενέργεια στην ξηρά για μελλοντική χρήση.
Ο εμπορικός όμιλος δήλωσε ότι περίπου το 1% των επισκεπτών του Αμστερνταμ φτάνει με κρουαζιερόπλοιο κάθε χρόνο και σημείωσε ότι ο τουρισμός κρουαζιέρας συνεισφέρει περίπου 105 εκατομμύρια ευρώ στην πόλη κάθε χρόνο.
«Υπήρξαν συζητήσεις για τη μετεγκατάστασή του εκτός του κέντρου της πόλης, οι οποίες ξεκίνησαν το 2016 και συνεχίζονται ακόμη», αναφέρεται στην ανακοίνωση. «Συνεργαζόμαστε με τις αρχές για να ικανοποιήσουμε τις απόψεις που εξέφρασαν τα μέλη του Συμβουλίου, συνεχίζοντας παράλληλα να υποστηρίζουμε τις κοινότητες που επωφελούνται από τον τουρισμό κρουαζιέρας».
Η CLIA ασχολήθηκε επίσης με τις ανησυχίες για τη ρύπανση, σημειώνοντας ότι οι φορείς εκμετάλλευσης εργάζονται για τη μείωση των εκπομπών στη θάλασσα και στο λιμάνι.
«Αν και τα βιώσιμα θαλάσσια καύσιμα και οι τεχνολογίες δεν είναι ακόμη διαθέσιμα σε κλίμακα, οι εταιρείες κρουαζιέρας αντιμετωπίζουν αυτές τις προκλήσεις με σημαντικές επενδύσεις και καινοτόμες προσεγγίσεις», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News