Ο Τζεφ Μπέζος μπορεί να πήγε στο Διάστημα, την Τρίτη, αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έγινε αστροναύτης. Αντίθετα, ο Ρίτσαρντ Μπράνσον, που έκανε κι αυτός μία βόλτα στην άκρη του Διαστήματος, έχει περισσότερες πιθανότητες να λάβει και επίσημα τον πολυπόθητο «τίτλο».
Κι αυτό, γιατί όπως αναφέρει το Axios.com, ο ορισμός του αστροναύτη διαφέρει από υπηρεσία σε υπηρεσία των ΗΠΑ, όπως διαφέρει και το χιλιομετρικό όριο από όπου ξεκινάει το Διάστημα για τις ΗΠΑ σε σύγκριση με άλλες χώρες και διεθνείς οργανισμούς.
Υπάρχουν κάποιοι που θέλουν να πετάξουν στο Διάστημα με την Virgin Galactic και την Blue Origin, όταν ξεκινήσουν τις πτήσεις τους για το ευρύ κοινό, γιατί ονειρεύονται να γίνουν αστροναύτες, έστω και έτσι. Αν όμως, τους πουν ότι δεν μπορούν να λέγονται αστροναύτες μπορεί να χάσουν το ενδιαφέρον τους, είπε στο Axios ο Ρόμπερτ Πέρλμαν, ιστορικός που ειδικεύεται στην εξερεύνηση του Διαστήματος.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις και η NASA έχουν διαφορετικούς ορισμούς του τι σημαίνει αστροναύτης και κανείς δεν συμβαδίζει ακριβώς με αυτό που έκαναν τα πληρώματα του Μπέζος ή του Μπράνσον.
Η NASA και οι ένοπλες δυνάμεις έχουν αυστηρά κριτήρια που τα εφαρμόζουν μόνο για το δικό τους προσωπικό.
Για να πάρει κάποιος τα φτερά του αστροναύτη, δηλαδή το μεταλλικό σήμα που απονέμουν η NASA και το Πεντάγωνο στο δικό τους προσωπικό που συμμετέχει σε διαστημική πτήση, πρέπει να είσαι υπάλληλος της εταιρείας που κάνει την πτήση, η οποία να έχει την έγκριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και να έχεις κάποια αποστολή στη διάρκεια της πτήσης.
Για παράδειγμα, ο Μπράνσον ήταν δηλωμένο μέλος του πληρώματος από την Virgin Galactic, ενώ ο Μπέζος όχι, γιατί στην πτήση της Blue Origin δεν υπήρχε πιλότος ή πλήρωμα, μόνο επιβάτες.
Ο 18χρονος Ολιβερ Ντέμεν, που πέταξε με τον Μπέζος, δεν θα λάβει το σήμα γιατί πλήρωσε εισιτήριο.
Λιγότεροι από 600 άνθρωποι έχουν πετάξει στο Διάστημα, οι περισσότεροι κυβερνητικοί υπάλληλοι -όπως οι αστροναύτες της NASA- που πληρώνονταν για να συμμετέχουν στην εξερεύνησή του αλλά αυτή η νέα εποχή των διαστημικών ταξιδιών, ίσως ανοίγει τον δρόμο για να αποκτήσουν και απλοί πολίτες αυτόν τον τίτλο.
Η Virgin Galactic θεωρεί το όριο του Διαστήματος, αυτό που ισχύει για τις αμερικανικές υπηρεσίες, δηλαδή σε ύψος 80 χλμ. από τη θάλασσα. Ομως, η Blue Origin χρησιμοποιεί τη Γραμμή Κάρμαν, το όριο των 100 χλμ. που είναι αποδεκτό από άλλες χώρες και διεθνείς οργανισμούς.
Πάντως, και οι δύο εταιρείες έδωσαν φτερά αστροναύτη σε τελετές που έγιναν όταν τα πληρώματα επέστρεψαν στη Γη.
Η Blue Origin αποκάλεσε τους επιβάτες, «τους νέους αστροναύτες του κόσμου».
Βέβαια, σε περίπτωση που όντως αυτές οι πτήσεις γίνουν συχνές, ο όρος αστροναύτης μπορεί να έχει την τύχη του «αεροπόρου», του περασμένου αιώνα, που χρησιμοποιούνταν για τους πρωτοπόρους που πετούσαν με αεροπλάνα.
Οταν όμως, οι αεροπορικές πτήσεις έγιναν καθημερινό φαινόμενο, ο όρος άρχισε να χρησιμοποιείται μόνο για όσους έκαναν κάτι το εξαιρετικό στους αιθέρες, ξεπερνώντας τα γνωστά όρια και βάζοντας νέα.
«Τότε, αστροναύτης θα έχει το δικαίωμα να λέγεται ξανά μόνο ο επαγγελματίας και ο εξερευνητής του Διαστήματος», τονίζει ο Πέρλμαν.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News