Την απαρχή μιας «προβληματικής εποχής» για την Αθήνα επισημαίνει η Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ), καθώς τα πρώτα στοιχεία για τον Ιανουάριο παρουσιάζουν πτώση στην πληρότητα, στις τιμές και στα έσοδα των ξενοδοχείων της ελληνικής πρωτεύουσας.
Πιο συγκεκριμένα, ο πρώτος μήνας του χρόνου έκλεισε με πτώση 8,7% στην πληρότητα, 10,1% στο Εσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar) και 1,8% στη Μέση Τιμή Δωματίου στα αθηναϊκά ξενοδοχεία. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η Αθήνα παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πτώση πληρότητας και τη μεγαλύτερη πτώση RevPar σε σχέση με τους ανταγωνιστές της.
Τα στοιχεία έρχονται σε αντίθεση με τα μεγέθη του αεροδρομίου της Αθήνας, με το άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ αφίξεων και πληρότητας ξενοδοχείων να μεγαλώνει, καταδεικνύοντας τη μεγάλη αύξηση κλινών στην «οικονομία του διαμοιρασμού» και τη διαρροή σε αυτές.
Η Ενωση επισημαίνει ότι υπήρξαν προειδοποητικά σημάδια για την ανατροπή του θετικού κλίματος το 2018, μια και στα μηνιαία δελτία ΕΞΑΑΑ και GBR Consulting με τα στοιχεία κίνησης και απόδοσης ξενοδοχείων, το 12μηνο πέρυσι έκλεισε με οριακή αύξηση της πληρότητας 1,5%. Στους μήνες αιχμής (Ιούνιο-Ιούλιο-Αύγουστο-Σεπτέμβριο) καταγράφηκαν αρνητικά πρόσημα στην πληρότητα των ξενοδοχείων, κάτι που παρατηρήθηκε και τον Δεκέμβριο, με πτώση 2,7%.
Η ΕΞΑΑΑ αποδίδει την κάμψη των ξενοδοχειακών μεγεθών σε μια σειρά από παράγοντες, όπως η υπερπροσφορά κλινών, η πτώση των τιμών, ενδείξεις εποχικότητας, η έλλειψη δομών και εξειδικευμένης υποδομής.
Οπως υπογραμμίζει, πλήθος νέων τουριστικών κλινών, διαφόρων τύπων και κατηγοριών, προστέθηκαν στον προορισμό, «προϊόν μιας περισσότερο ευκαιριακής και λιγότερο μελετημένης εμπλοκής ανθρώπων και επιχειρήσεων με τα τουριστικά πράγματα, προφανώς επηρεασμένων από την πρόσκαιρη αύξηση της ζήτησης για την Αθήνα». Η αύξηση της ζήτησης ήταν όντως πρόσκαιρη, καθώς «αφενός προέκυψε μετά την «μεγάλη κατιούσα» της περιόδου 2008-2013 (με ποσοστά πτώσης σε όλους τους δείκτες ενίοτε και άνω του 60%, όπου τα ξενοδοχεία της πόλης έκλειναν το ένα μετά το άλλο, ή διέκοπταν προσωρινά τη λειτουργία τους). Αφετέρου, η επιλογή της Ελλάδας και της Αθήνας από τους επισκέπτες ευνοήθηκε σε ένα σημαντικό βαθμό, λόγω των σοβαρών προβλημάτων των γειτονικών χωρών – ανταγωνιστών». Παράλληλα, η Αθήνα είχε ήδη βρεθεί στο προσκήνιο τα χρόνια της κρίσης άλλοτε αρνητικά, άλλοτε θετικά, κάτι που σαφώς προσέλκυσε το ενδιαφέρον του ταξιδιωτικού κοινού. Συμπερασματικά, το τοπίο της Αθήνας σε κλίνες σαφώς εμπλουτίσθηκε, αλλά με τη λογική της «χρυσής ευκαιρίας».
Παράλληλα, τα προηγούμενα χρόνια η εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική των ξενοδοχείων της Αθήνας – με μέση τιμή πολύ χαμηλότερη των ανταγωνιστών της – συνέβαλλε καθοριστικά στην άνοδο της ζήτησης και της τουριστικής κίνησης προς την Αθήνα. Και ενώ δεν είχε σταθεροποιηθεί η απαραίτητη ισορροπία ζήτησης-προσφοράς-τιμών, εμφανίζονται σημάδια πτώσης τιμών και εσόδων – που κατά περίπτωση φτάνουν έως και 30%. Με βάση τη μελέτη των στοιχείων, αλλά και την εμπειρία της αθηναϊκής ξενοδοχίας, η ΕΞΑΑΑ τονίζει ότι «αναμένονται στην αγορά σημαντικές αλλαγές και αναταράξεις»
Εντυπωσιακό χαρακτηρίζεται επίσης το γεγονός ότι η Αθήνα πλέον θεωρείται (και) προορισμός διακοπών, ωστόσο, ως αστικός κατά βάση προορισμός, δεν είναι λογικό να παρουσιάζει τόσο έντονα προβλήματα εποχικότητας. Πολύ περισσότερο όταν το φθινόπωρο και η άνοιξη της Αθήνας σε παραλιακό μέτωπο και τα νησιά του Αργοσαρωνικού αποτελούν στην κυριολεξία «καλοκαίρι» για τους ξένους επισκέπτες. Οι πρωτοβουλίες τοπικών και επαγγελματικών φορέων θα πρέπει πλέον να στραφούν προς την ενδυνάμωση της ζήτησης καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, προβάλλοντας τα ανάλογα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Αθήνας έναντι των ανταγωνιστών της.
Την ίδια ώρα, η έλλειψη δομών και εξειδικευμένης υποδομής παραμένει, τη στιγμή που οι ανταγωνιστές του προορισμού επανέρχονται στον τουριστικό στίβο δριμύτεροι και με περισσότερα όπλα στη μάχη του ανταγωνισμού (σύγχρονα συνεδριακά κέντρα, οργανωμένα λιμάνια και μαρίνες, νέα τουριστικά προϊόντα κλπ.). Η ΕΞΑΑΑ υπογραμμίζει ότι η Αθήνα συνεχίζει να αντιμετωπίζει βασικά προβλήματα καθαριότητας, ασφάλειας, έλλειψης κοινωνικών δομών κατάλληλων να εξυπηρετήσουν τις αυξημένες ανάγκες του πληθυσμού, αλλά και των επισκεπτών της. Παράλληλα, σημαντικές επενδύσεις και έργα που θα εμπλούτιζαν την αθηναϊκή πρόταση δίνοντας έμφαση στο παραλιακό μέτωπο (Συνεδριακό Κέντρο, Ελληνικό, κ.λπ.) καθυστερούν αδικαιολόγητα.
Εχοντας καταγράψει τα παραπάνω, η Ενωση τονίζει την ανάγκη για ένα υγιές και δίκαιο επιχειρηματικό περιβάλλον, που θα μπορεί να υποστηρίξει διαχρονικά τον προορισμό, σε περιόδους ανόδου, αλλά και σε περιόδους καμπής (λ.χ. ρύθμιση θεμάτων που αφορούν σε παραξενοδοχία, αθέμιτο ανταγωνισμό, υπερφορολόγηση ξενοδοχείων, κλπ.), καθώς και την ουσιαστική συνεργασία μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού φορέα, για την απεμπλοκή έργων και επενδύσεων που θα συμβάλλει στην άμεση βελτίωση της εικόνας και της τουριστικής πρότασης της Αθήνας – Αττικής.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News