Τα ελληνικά ξενοδοχεία επένδυσαν 1,6 δισ. ευρώ σε ανακαινίσεις
Τη διάθεση των ελλήνων ξενοδόχων να αναβαθμίσουν τις υποδομές τους, για να παραμείνουν ανταγωνιστικά στη διεθνή αγορά, επενδύοντας άμεσα 1,618 δισ. ευρώ τη διετία 2017-2018 για επισκευές και ανακαινίσεις στις μονάδες τους, αποτυπώνει, μεταξύ άλλων, η μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) που παρουσιάστηκε την Τρίτη.
Στην Ετήσια Εκθεση «Εξελίξεις στα Βασικά Μεγέθη της Ελληνικής Ξενοδοχίας το 2018» καταγράφεται η δυναμική της ελληνικής ξενοδοχίας στην ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας, αν και τα δομικά προβλήματα του εγχώριου τομέα παραμένουν.
Σύμφωνα με την έκθεση, η απασχόληση στα ελληνικά ξενοδοχεία αυξήθηκε κατά 25% τον Μάιο και κατά 20% τον Αύγουστο του 2018, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2017.
Ωστόσο, η εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού εξακολουθεί να παραμένει υψηλή, όπως αποτυπώνεται στην κατανομή της πληρότητας των ξενοδοχείων. Τον Μάιο το 60% των ξενοδοχείων είχε πληρότητα που δεν ξεπερνούσε το 60% ενώ τον Αύγουστο το 67% των ξενοδοχείων είχε πληρότητα πάνω από 80%.
Παράλληλα καταγράφεται ο έντονος δυισμός του ελληνικού τουρισμού, γεγονός που απεικονίζεται σε όλες τις τουριστικές μεταβλητές, καθώς πέντε περιφέρειες (Κρήτη, Νότιο Αιγαίο, Ιόνια Νησιά, Αττική και Κεντρική Μακεδονία), συγκεντρώνουν πάνω από το 85% των τουριστικών μεγεθών στη χώρα. Αυτό, πέρα από τις σοβαρές επιπτώσεις που έχει στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες, επηρεάζει αρνητικά και τις επιδόσεις των ξενοδοχείων που βρίσκονται στους λιγότερο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε λιγότερο δημοφιλείς περιοχές, το μέσο έσοδο ανά δωμάτιο υστερεί κατά 40% του μέσου εσόδου των πέντε τουριστικά ανεπτυγμένων περιφερειών.
Ως προς την πληρότητα των ξενοδοχείων, ανοδική τάση διαπιστώνεται μόνο τον Μάιο, ενώ τον Αύγουστο παρατηρείται στασιμότητα από το 2014 έως σήμερα.
Τους δύο μήνες που εξετάζονται (Μάιο και Αύγουστο) παρατηρείται ανοδική τάση στις τιμές διάθεσης των δωματίων. Το μέσο έσοδο ανά δωμάτιο, από το 2012 μέχρι το 2018 ακολουθεί ανοδική πορεία, με εξαίρεση το 2016, οπότε σημείωσε υποχώρηση.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η αύξηση του μέσου εσόδου δεν σημαίνει και ανάλογη αύξηση της κερδοφορίας των ελληνικών ξενοδοχείων, καθώς τα τελευταία χρόνια αυτά έχουν υποστεί σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις (αύξηση συντελεστών ΦΠΑ, κατάργηση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, ΕΝΦΙΑ, φόρος διαμονής κλπ).
«Μιλάμε συνέχεια για την ανάγκη επενδύσεων και για κίνητρα προσέλκυσης ξένων επενδυτών και ξεχνάμε, όπως αποτυπώνεται με σαφήνεια στην Εκθεση, τον όγκο των επενδύσεων που υλοποιούν κάθε χρόνο οι ίδιοι οι ξενοδόχοι αναβαθμίζοντας το προϊόν τους» σχολίασε ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός. Και πρόσθεσε ότι «οι επενδύσεις μόνο σε ανακαινίσεις ξενοδοχείων ξεπέρασαν το ποσό 1,6 δισ. ευρώ σε μία διετία. Καλώ την Πολιτεία να συνειδητοποιήσει τη δύναμη που μπορούν να δώσουν οι Ελληνες ξενοδόχοι στην εθνική προσπάθεια ανάκαμψης, εφόσον απαλλαγούν από τα υπέρμετρα φορολογικά βάρη και θεσπιστούν κίνητρα για περαιτέρω επενδύσεις».
Την έρευνα που εκπόνησε για λογαριασμό του Ξενοδοχιακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) το ΙΤΕΠ, ανέπτυξαν η πρόεδρος του Ινστιτούτου Κωνσταντίνα Σβύνου και ο καθηγητής, γενικός διευθυντής του ΙΤΕΠ Γιώργος Πετράκος. Η Εκθεση αποτελεί το προϊόν πρωτογενούς έρευνας σε δείγμα 10% των ελληνικών ξενοδοχείων-μελών του ΞΕΕ (965 ξενοδοχεία).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News