Η υποχώρηση της Γερμανίας, εκ των ισχυρότερων αντιπάλων της επιβολής πλαφόν στο φυσικό αέριο, αποτέλεσε τον καθοριστικό παράγοντα που επέτρεψε, τελικά, στους ηγέτες της ΕΕ που συναντήθηκαν στις Βρυξέλλες να καταλήξουν σε συμφωνία ως προς τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, περιλαμβανομένου του αιτήματος προς την Κομισιόν να καταθέσει προτάσεις για ένα προσωρινό ανώτατο όριο τιμών, σύμφωνα με την ανάλυση του Politico.
Ωστόσο, πολλές από τις λεπτομέρειες δεν διευκρινίστικαν. Οι «27» παρέπεμψαν τις περαιτέρω συζητήσεις στη συνάντηση των υπουργών Ενέργειας την επόμενη εβδομάδα, ενώ ο γερμανός καγκελάριος Ολαφ Σολτς δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να χρειαστεί να πραγματοποιηθεί και μια νέα Σύνοδος Κορυφής τον Νοέμβριο, κίνηση η οποία θα δώσει (ξανά) το δικαίωμα βέτο σε τυχόν διαφωνούντες επί της τελικής απόφασης.
Το ημιτελές της συμφωνίας που συνήφθη στη Σύνοδο που ολοκληρώθηκε την Παρασκευή αντικατοπτρίστηκε και στις δηλώσεις που ακολούθησαν, με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν να την αποκαλεί έναν «πολύ καλό και σταθερό οδικό χάρτη».
Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ, ο οποίος στεκόταν δίπλα της, έκανε λόγο για «μια λίστα με μέτρα επί των οποίων πρόκειται να εργαστούμε περαιτέρω».
Εκτός από το «πράσινο φως» στην επιβολή πλαφόν στις τιμές –για την οποία ο έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του, προσθέτοντας ότι η πλευρά που στήριζε τη συγκεκριμένη πρόταση κατάφερε να πείσει– εγκρίθηκε και η πρότση για τον «ιβηρικό μηχανισμό»: πρόκειται για μέτρα με σκοπό τη μείωση των τιμών του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται ειδικά για την παραγωγή ενέργειας.
Και εδώ, ωστόσο, η εφαρμογή του μέτρου θα συνοδευτεί από πολυάριθμους όρους, συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσης για συμπερίληψη μιας «ανάλυσης κόστους και οφέλους», έγραψε το Politico.
Επίσης, οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν σε ένα εθελοντικό σχέδιο για τις από κοινού αγορές φυσικού αερίου, λόγω της άρνησης Ορμπαν να υιοθετηθεί μια υποχρεωτική προσέγγιση.
Σύμφωνα με το έγκυρο Μέσο, λοιπόν, τα αποτελέσματα της Συνόδου ήταν τα αναμενόμενα για τα δεδομένα της ΕΕ: «Ολοι κερδίζουν από λίγο, κανείς δεν τα παίρνει όλα, οι νέες συζητήσεις είναι αναπόφευκτες και πολλοί θα γκρινιάζουν για την ατέρμονη διαδικασία».
Ολα είναι θέμα ενότητας, επέμειναν στις δηλώσεις τους οι ηγέτες.
Γαλλογερμανική κόντρα
Οι επίμονες διαφωνίες επί του ενεργειακού δεν αποτέλεσαν τις μόνες νότες διχόνοιας καθ’ όλη τη διάρκεια της Συνόδου. Οι εντάσεις μεταξύ Παρισιού και Βερολίνου ήταν εμφανείς, προσέθεσε το Politico στο ρεπορτάζ του για τα όσα διημείφθησαν στις Βρυξέλλες.
Ο Σολτς και ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν συγκρούονταν ανοιχτά εδώ και αρκετές εβδομάδες για ζητήματα όπως η προτεινόμενη κατασκευή του αγωγού MidCat, που θα συνδέει την Ιβηρική Χερσόνησο με τη Βόρεια Ευρώπη.
Στη συνέχεια, αυτή την εβδομάδα, η ένταση κορυφώθηκε όταν οι δύο πλευρές αποφάσισαν να αναβάλουν μια από καιρό προγραμματισμένη γαλλογερμανική συνάντηση στο Φοντενεμπλό. Επισήμως, ως λόγος της αναβολής παρουσιάστηκαν τα διαφορετικά προγράμματα των συμμετεχόντων, ωστόσο αξιωματούχοι επιβεβαίωσαν ότι η ματαίωση των συνομιλιών ακολούθησε τις διαφωνίες γύρω από ζητήματα άμυνας και ενέργειας.
Κατά την άφιξή του στη Σύνοδο Κορυφής, ο Μακρόν προειδοποίησε τη Γερμανία να μην επιμείνει ενάντια στην «πολύ μεγάλη ενότητα (μεταξύ των κρατών – μελών της ΕΕ)» για την καθιέρωση ανωτάτου ορίου στην τιμή του φυσικού αερίου. «Δεν είναι καλό για την Ευρώπη και τη Γερμανία να απομονώνεται», συνέχισε ο Μακρόν. «Είναι σημαντικό οι προτάσεις που υποστηρίζονται ευρέως να λάβουν ομόφωνη υποστήριξη».
Αργότερα, όμως, το κλίμα φάνηκε να αλλάζει.
Στο περιθώριο της Συνόδου, ο Σολτς και ο Μακρόν πραγματοποίησαν μια συνάντηση 30 λεπτών και συμφώνησαν να συναντηθούν ξανά, την επόμενη εβδομάδα, στο Παρίσι.
Εξάλλου, οι ηγέτες της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας αποκάλυψαν στους ευρωπαίους ομολόγους τους μια συμφωνία για την κατασκευή ενός υποθαλάσσιου «πράσινου ενεργειακού διαδρόμου» για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου από τη Βαρκελώνη στη Μασσαλία.
Αυτός ο νέος αγωγός θα αντικαταστήσει την πρόταση για τον αγωγό MidCat, στην οποία η Γαλλία είχε αντιταχθεί με το σκεπτικό ότι θα διαιωνίσει την εξάρτηση της ΕΕ από το φυσικό αέριο, και έτσι φάνηκε να αίρεται ένας από τους παράγοντες των προστριβών ανάμεσα στις δύο πλευρές, σημείωσε η ιστοσελίδα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News