1794
Το ξημέρωμα της 1ης Μαρτίου αποκάλυψε το μέγεθος της τραγωδίας στην κοιλάδα των Τεμπών | REUTERS/Alexandros Avramidis

Δεκάδες οι νεκροί από τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2023, 00:57
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 01/03/2023, 22:26
Το ξημέρωμα της 1ης Μαρτίου αποκάλυψε το μέγεθος της τραγωδίας στην κοιλάδα των Τεμπών
| REUTERS/Alexandros Avramidis

Δεκάδες οι νεκροί από τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2023, 00:57
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 01/03/2023, 22:26

Τουλάχιστον 44 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους –ορισμένοι εξ αυτών απανθρακώθηκαν– και περισσότεροι από 100 τραυματίστηκαν, πολλοί από τους οποίους σοβαρά: είναι ο τραγικός απολογισμός από την τρομακτική –και μετωπική!– σύγκρουση επιβατικής με εμπορευματική αμαξοστοιχία που σημειώθηκε αργά τη νύχτα της Τρίτης στα Τέμπη, στην περιοχή Ευαγγελισμός, σε μικρή απόσταση από τη Λάρισα.

Το βράδυ της Τετάρτης, η προϊστάμενη της ιατροδικαστικής υπηρεσίας της Λάρισας, Ρουμπίνη Λεοντάρη, επιβεβαίωσε τον θάνατο 43 ανθρώπων από την τραγωδία στα Τέμπη.

Λίγο αργότερα, ο ΣΚΑΪ έκανε λόγο για 44 νεκρούς, 7 εκ των οποίων απανθρακώθηκαν.

Μιλώντας στην ΕΡΤ δήλωσε πως «ολοκληρώθηκε η διαδικασία νεκροψίας – νεκροτομής σε 43 σορούς». Όταν ρωτήθηκε ξανά από τον παρουσιαστή της ΕΡΤ για τον αριθμό αν είναι ακριβής, το επιβεβαίωσε.

Η κυρία Λεοντάρη ανέφερε σχετικά με την ταυτοποίηση των θυμάτων πως δεν έχει ολοκληρωθεί και αυτό αναμένεται να γίνει αύριο «μέσω dna και λόγω πρωτοκόλλου της αστυνομίας. Αύριο εκτιμώ πως θα ολοκληρωθεί η ταυτοποίηση των θυμάτων».

Ακόμη, η ιατροδικαστής σημείωσε πως τα περισσότερα θύματα είναι ηλικίας 20 με 30 ετών. «Εκεί περίπου εκτιμώ την ηλικία τους. Οι σοροί είναι σε πολύ κακή κατάσταση δυστυχώς» είπε.

Νωρίτερα, οι ρεπόρτερ της κρατικής τηλεόρασης που έσπευσαν στο σημείο της καταστροφής είχαν ήδη μεταφέρει από το πρωί τη μακάβρια εκτίμηση ότι ο αριθμός των θυμάτων αναμενόταν να αυξάνεται διαρκώς, καθώς τρία βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62 της Helenic Train, τα οποία εκτροχιάστηκαν λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης –το βαγόνι της πρώτης θέσης, αυτό του εστιατορίου και άλλο ένα–, είχαν μεταμορφωθεί πια σε μια άμορφη μάζα, κάνοντας εξαιρετικά δύσκολο το έργο των διασωστών.

Σε ΜΕΘ νοσοκομείων της Λάρισας νοσηλεύονταν έξι από τους τραυματίες. Συνολικά, το πρωί της Τετάρτης οι νοσηλευόμενοι ήταν 66.

Πολλοί από τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας της Hellenic Train, ήταν φοιτητές που επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη μετά το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας…

Τριήμερο πένθος κηρύχτηκε σε όλη τη χώρα, η οποία ξαφνικά από εκεί όπου ονειρευόταν 4η Βιομηχανική Επανάσταση επέστρεψε στη βαλκάνια κακοδαιμονία της: δύο τρένα κινούνταν, επί 25 ολόκληρα χιλιόμετρα, επί πολλά λεπτά και με υψηλές ταχύτητες, το ένα με κατεύθυνση προς το άλλο, στην ίδια γραμμή, στην κοιλάδα των Τεμπών –η τελική σύγκρουση σκόρπισε τον θάνατο και διέλυσε τις φαντασιώσεις περί σοβαρής χώρας.

Kατεστραμμένα βαγόνια των τρένων μετά από την σύγκρουση έξω από την Λάρισα ( ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΝΤΟΜΑΛΗΣ)

Η επιβατική αμαξοστοιχία εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη (είχε αναχωρήσει στις 19:22), ενώ η εμπορική, που κατά πληροφορίες μετέφερε λαμαρίνες, έκανε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα.

Η σύγκρουση έγινε υπό συνθήκες που διερευνόνται, ωστόσο αυτό που είναι σαφές είναι ότι οι δυο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν, μετά τον σταθμό της Λάρισας, να κινούνται στην ίδια γραμμή, καταλήγοντας να συγκρουστούν μετωπικά με μεγάλη ταχύτητα.

«Τα βαγόνια 1 και 2 δεν υπάρχουν, λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης εκτινάχθηκαν» τόνισε στην ΕΡΤ ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός. «Τα δύο πρώτα βαγόνια έχουν γίνει πολτός, το δε βαγόνι που είναι από πάνω ήταν το εστιατόριο του τρένου. Σαν “σκραπ” είναι όλη η άμορφη αυτή μάζα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αγοραστός, ενώ έθεσε το ερώτημα «πώς γίνεται δύο τρένα να βρεθούν στην ίδια γραμμή με αντίθετη κατεύθυνση».

Νωρίτερα, στην πρώτη έκτακτη ανακοίνωσή του, ο ο εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος Πύραρχος Βασίλειος Βαθρακογιάννης, είχε γνωστοποιήσει πως «το περιστατικό αφορά σύγκρουση εμπορικής με επιβατική αμαξοστοιχία, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Αμεσα κινητοποιήθηκαν, δυνάμεις του Πυροσβεστικού Σώματος με 40 πυροσβέστες και 17 οχήματα, το Ε.Κ.Α.Β. επιχειρεί στο σημείο με 30 ασθενοφόρα, συνεχίζοντας το έργο της διάσωσης και της περίθαλψης και συνδράμει η Ελληνική Αστυνομία».

Ο ίδιος ενημέρωσε, επίσης, ότι «εφημερεύει το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας, ενώ άνοιξαν εκτάκτως το Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας και το Νοσοκομείο της Κατερίνης. Επίσης, σε επιφυλακή έχουν τεθεί και τα νοσοκομεία Παπανικολάου και Γεννηματά Θεσσαλονίκης, που διαθέτουν ειδική μονάδα για εγκαυματίες. Για τον ίδιο λόγο, έχουν τεθεί σε επιφυλακή και τα Νοσοκομεία της Αττικής».

«Η πρώτη Στρατιά και οι Στρατιωτικές Μονάδες Θεσσαλίας, έχουν μπει σε πρωτόκολλο συναγερμού, όπως προβλέπεται στην περίπτωση ανάλογων δυστυχημάτων», ενώ και «τα στρατιωτικά νοσοκομεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης είναι σε επιφυλακή, σε περίπτωση που χρειαστεί να δεχθούν τραυματίες», πρόσθεσε.

Ολονύχτιες οι έρευνες για επιζώντες (REUTERS/Giannis Floulis)

Την ώρα των πρώτων ανακοινώσεων από το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων στο Μαρούσι, στις 03.00 τα ξημερώματα, η διαδικασία απεγκλωβισμού ατόμων βρισκόταν σε εξέλιξη και διεξαγόταν «κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες, λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης των δύο τρένων», σημείωσε ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής.

Είναι χαρακτηριστικό πως τα βαγόνια που εκτροχιάστηκαν διαλύθηκαν, όπως μετέδωσε το ΑΠΕ ΜΠΕ. Της σύγκρουσης ακολούθησε και πυρκαγιά.

SOOC

Σημειώνεται πως στις 04.00 το πρωί οι επιβάτες που ήταν καλά στην υγεία τους είχαν ήδη μεταφερθεί με λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη.

Την ίδια ώρα, οι σοροί των θυμάτων μεταφέρονταν στα νοσοκομεία της Λάρισας προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης, σύμφωνα με την Πυροσβεστική.

Όπως ανέφερε ο κ. Βαθρακογιάννης στην τελευταία του ενημέρωση, λίγο μετά τις 6.20 π.μ., από τους 85 τραυματίες που είχαν μεταφερθεί σε νοσοκομεία, παρέμεναν για νοσηλεία οι 53, ενώ οι υπόλοιποι έχουν αποχωρήσει. Ωστόσο αργότερα οι νοσηλευόμενοι ανήλθαν σε 66, γεγονός που σημαίνει ότι ο απεγκλωβισμός επιβατών συνεχιζόταν όλο το πρωί της Τετάρτης.

Στο νοσοκομείο, βρίσκονται αξιωματικοί της Αστυνομίας μαζί με ειδικούς ψυχολόγους, προκειμένου να συνδράμουν στη διαδικασία και να υποστηρίξουν με κάθε τρόπο τους συγγενείς των θυμάτων.

Στην επιβατική αμαξοστοιχία IC 62, που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, επέβαιναν περίπου 350 επιβάτες, σύμφωνα με την Hellenic Train.

Αναλυτικότερα, η εταιρεία επεσήμανε τα εξής στο δικό της ανακοινωθέν για την τραγωδία:

«Στον Ευαγγελισμό σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών: μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC 62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη. Την ώρα της σύγκρουσης επέβαιναν περίπου 350 επιβάτες. Στο σημείο έσπευσαν πυροσβέστες και προσωπικό της Hellenic Train, που συμμετείχαν σε επιχειρήσεις διάσωσης και παροχή βοήθειας στους ταξιδιώτες».

Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες των επιβατών

Επιβάτες της αμαξοστοιχίας IC 62 περιέγραψαν σε τοπικά Μέσα και τηλεοπτικούς σταθμούς σταθμούς τις εφιαλτικές στιγμές που έζησαν:

Στο Αστυνομικό Τμήμα Λάρισας οδηγήθηκαν ο σταθμάρχης βάρδιας του ΟΣΕ Λαρίσης, στη βάρδια του οποίου συνέβη το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και ο κλειδούχος της Hellenic Train.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, ο σταθμάρχης, μαζί με τον εκπρόσωπο της σιδηροδρομικής εταιρείας Hellenic Train εκλήθησαν να δώσουν κατάθεση για το συμβάν. Ο σταθμάρχης είχε αναλάβει καθήκοντα πριν ένα μήνα, μετά από μετεκπαίδευση. Τελικά συνελήφθη καθώς κατηγορείται ως υπαίτιος του δυστυχήματος, για ανθρωποκτονία από αμέλεια (άρθρο 302 του Ποινικού Κώδικα), σωματική βλάβη από αμέλεια (314 ΠΚ) και επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία μέσων (291 ΠΚ).

Πώς συνέβη το δυστύχημα

Οι πρώτες πληροφορίες -όπως τις μετέδωσε η ανταποκρίτρια του κρατικού καναλιού- ανέφεραν ότι το επιβατικό τρένο, που εκτελούσε το δρομολόγιο από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, έπρεπε μετά τον σταθμό της Λάρισας να παραμείνει σε γραμμή ανόδου. Παρά ταύτα, για άγνωστο λόγο, το τρένο μπήκε στη γραμμή της καθόδου, ενώ την ίδια στιγμή, στην ίδια γραμμή, κινούταν η εμπορική αμαξοστοιχία προς την αντίθεση κατεύθυνση, με αποτέλεσμα να συμβεί η σφοδρή μετωπική σύγκρουση.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών Γιάννης Ντίτσας, είπε ότι εμπειρικά εκτιμά πως πρόκειται για λάθος και ευχήθηκε αυτό να είναι το τελευταίο τέτοιο δυστύχημα. Τόνισε πως το μόνο παρήγορο είναι πως αυτό δεν συνέβη στο εσωτερικό των τούνελ που ήταν σε κοντινή απόσταση.

«Οσο και να φαίνεται περίεργο πρόκειται για κάποιο λάθος. Έγινε κάτι που θα διερευνηθεί από τους αρμόδιους, αλλά έγινε λάθος», είπε στην ΕΡΤ σημειώνοντας πως ο ίδιος έχει εμπειρία 40 ετών και πως δεν μπορεί να πει εάν το λάθος έγινε στο έδαφος ή στο τρένο. Ο ίδιος προσέθεσε ότι κάθε τρένο φεύγει από τον σταθμό με ευθύνη του σταθμάρχη.

Απαντώντας για το γιατί και ο κλειδούχος καταθέτει στην Αστυνομία μαζί με τον σταθμάρχη, ο κ. Ντίτσας εξήγησε πως οι εντολές δίνονται από το γραφείο του σταθμού και οι αλλαγές που χρειάζονται γίνονται ηλεκτρικά. Είπε πως μένει να αποδειχτεί γιατί το τρένο βρέθηκε σε λάθος γραμμή και ότι ο μηχανοδηγός του τρένου μπορεί αυτό να το αντιληφθεί ωστόσο δεν είναι σε θέση να ξέρει εάν έρχεται άλλο τρένο.

Διευκρίνισε ότι οι όποιες συνομιλίες γίνονται με τον σταθμάρχη καταγράφονται.

Αυτόπτης μάρτυρας ωστόσο, είπε στη δημόσια τηλεόραση ότι είχε κοπεί το καλώδιο ηλεκτροδότησης.

Οπως έγινε γνωστό από την ΕΡΤ, οι εννέα μηχανοδηγοί και υπάλληλοι της σιδηροδρομικής εταιρείας σκοτώθηκαν κατά τη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων…

Ο,τι απέμεινε από το βαγόνι της επιβατικής αμαξοστιχίας (REUTERS/Alexandros Avramidis)

«Hταν μια μετωπική σύγκρουση, τα δύο τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή με αντίθετη κατεύθυνση», ανέφερε μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο πρόεδρος των μηχανοδηγών, Κώστας Γενηδουνιας, ο οποίος εξήγησε ότι τα τρένα μπαίνουν στη γραμή με εντολή που δίνει ο διαχειριστής. Ο ίδιος κατήγγειλε ότι «δεν λειτουργεί κανένα ηλεκτρονικό σύστημα, όλα γίνονται χειροκίνητα στο μεγαλύτερο τμήμα της γραμμής». «Αυτό δεν θα γινόταν αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας. Υπάρχουν και δεν λειτουργούν τα συστήματα, έχουν εγκατασταθεί από το 2000, ήταν σε φάση ανάταξης, το έχουμε καταγγείλει δεκάδες φορές» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γενηδούνιας.

Εξηγώντας τον τρόπο λειτουργίας ανέφερε ότι «ο σταθμάρχης μας δίνει εντολή και λέει “φεύγετε από τον σταθμό Α και πάτε στο σταθμό Β, στη συνέχεια ο σταθμός Β μας βλέπει και ενημερώνει τον σταθμό Α ότι φτάσαμε». Η επικοινωνία γίνεται μέσω ασυρμάτων, είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως «είναι σαν να κυκλοφορείς με αυτοκίνητο και να μην λειτουργούν τα φανάρια. Είναι αδιανόητο, δεν μπορεί να συμβαίνει αυτό». Τέλος, είπε ότι «η υποδομή ανήκει στον ΟΣΕ, αυτός που δίνει τις εντολές είναι ο ΟΣΕ, οι εντολές μεταφέρονται από σταθμαρχείο σε σταθμαρχείο».

Συναγερμός

Ο κρατικός μηχανισμός τέθηκε από την πρώτη στιγμή σε συναγερμό.

Ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης βρέθηκε από την πρώτη στιγμή στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων στην Πολιτική Προστασία, μαζί με τον υφυπουργό Ευάγγελο Τουρνά, τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, Γιάννη Μπρατάκο και τον Αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος Γιώργο Πουρναρά.

Στο Κέντρο Επιχειρήσεων της ΕΛ.ΑΣ. βρέθηκε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος με τον Αρχηγό του Σώματος Κωνσταντίνο Σκούμα, ενώ αξιωματικοί της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας βρέθηκαν στον τόπο του δυστυχήματος και στα νοσοκομεία προκειμένου να καταγράψουν νεκρούς και τραυματίες.

Λόγω του τραγικού συμβάντος, αναβλήθηκε η προγραμματισμένη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη.

Αργότερα έγινε γνωστό πως στο σημείο της τραγωδίας μεταβαίνουν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Παράλληλα, στα Τέμπη θα βρεθεί και ο αρμόδιος υπουργός, Κώστας Αχ. Καραμανλής.

Ο υπουργός υγείας Θάνος Πλεύρης μετέβη ήδη στο σημείο της σύγκρουσης.

Συγκλονισμένος από την πολύνεκρη σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη δηλώνει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας.

Στα διεθνή ΜΜΕ

Η τραγωδία έγινε πρωτοσέλιδη είδηση στις διεθνείς εκδόσεις μεγάλων ειδησεογραφικών ιστοσελίδων μεταξύ των οποίων το CNN, το BBC και ο Guardian, ενώ διεθνή πρακτορεία ειδήσεων επίσης μετέδωσαν τηλεγραφήματα και ρεπορτάζ.

Το Bloomberg δημοσίευσε βίντεο από το σημείο του δυστυχήματος ενώ η ανταπόκριση του Reuters αποτύπωσε τη δύσκολη νύχτα για την Ελλάδα και σε φωτορεπορτάζ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...