748
Η εμπειρία των καταναλωτών στα ράφια των σουπερμάρκετ είναι οδυνηρή | SOOC

Στο 7,2% έπεσε ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο – αλλά με έκρηξη ακρίβειας 15,5% στα τρόφιμα

Protagon Team Protagon Team 12 Ιανουαρίου 2023, 13:05
Η εμπειρία των καταναλωτών στα ράφια των σουπερμάρκετ είναι οδυνηρή
|SOOC

Στο 7,2% έπεσε ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο – αλλά με έκρηξη ακρίβειας 15,5% στα τρόφιμα

Protagon Team Protagon Team 12 Ιανουαρίου 2023, 13:05

Στο 7,2% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο, έναντι 8,5% το Νοέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία (εδώ) που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ. Είναι μια ακόμα επιβεβαίωση της τάσης αποκλιμάκωσης της αύξησης του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή που έχει ξεκινήσει από τα μέσα του καλοκαιριού, μετά τις παρεμβάσεις και τις επιδοτήσεις της κυβέρνησης για τον έλεγχο στις λιανικές τιμές του ρεύματος.

Ωστόσο, το πρόβλημα της ακρίβειας παραμένει εμφανές και μάλιστα στον πιο ευαίσθητο τομέα: τα τρόφιμα.

Σύμφωνα με τη Στατιστική Υπηρεσία, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο 2022, παρουσίασε μείωση 0,5%, έναντι αύξησης 0,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Παρά την αποκλιμάκωση του ετήσιου πληθωρισμού, οι αυξήσεις σε επιμέρους δείκτες όπως στα τρόφιμα και τις μεταφορές είναι και πάλι διψήφιες, φέρνοντας τους καταναλωτές σε απόγνωση –και όλα αυτά παρά το πολυδιαφημισμένο «καλάθι του νοικοκυριού».

Ενδεικτικές της κατάστασης οι αυξήσεις 25,6% στα γαλακτοκομικά, 21,7% στα έλαια, 18,1% στο ψωμί και στα δημητριακά, κατά 17,8% στα κρέατα και 13,1% στα λαχανικά.

Ιδια εικόνα και στις μεταφορές, με ανατιμήσεις 32,9% στα ταξί, 36,7 στα αεροπλάνα και 26,7% στα πλοία.

Η μείωση του Γενικού ΔΤΚ κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 1,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό.

• 4,6% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε καινούργια αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

• 0,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 0,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ψωμί, μοσχάρι, χοιρινό, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, λαχανικά κατεψυγμένα ή διατηρημένα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά.

• 4,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.

Σύγκριση Δεκεμβρίου 2022 με Δεκέμβριο 2021

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 7,2% τον μήνα Δεκέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 15,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη, σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

• 2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 2,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.

• 11,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

• 9,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσικλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

• 3,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.

• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• 7,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

• 5,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

• 2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...