Με την ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από τον υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο για θέματα Μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη, άνοιξε το μεσημέρι της Τετάρτης ο κύκλος της συζήτησης, σε επίπεδο κοινοβουλίου, για τα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, αλλά και για τις προϋποθέσεις επαναλειτουργίας των ελληνικών σιδηροδρόμων στη σκιά της πολύνεκρης τραγωδίας.
Στη συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής επιτροπής, ο κ. Γεραπετρίτης ενημέρωσε τους βουλευτές για την κατάσταση στην οποία παρελήφθη το σιδηροδρομικό δίκτυο, για τα πραγματικά δεδομένα που αφορούν την πορεία εγκατάστασης συστημάτων ασφάλειας και τηλεδιοίκησης, καθώς επίσης για τα άμεσα μέτρα που θα επιτρέψουν την ασφαλή επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών δρομολογίων από την ερχόμενη εβδομάδα.
«Σε έναν μήνα το πόρισμα»
Ξεκινώντας την τοποθέτησή του, ο υπουργός, αφού επανέλαβε τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων, δήλωσε ότι θα προσπαθήσει να επιχειρήσει να παρουσιάσει τα γεγονότα αντικειμενικά, χωρίς συμψηφισμούς.
«Η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους, αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης. Θα προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, όπως και η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων, που εκτιμώ ότι εντός ενός μηνός από σήμερα θα είναι σε θέση να παρουσιάσει πόρισμα για τα αίτια της τραγωδίας», τόνισε.
Αναφορικά με τι συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το δυστύχημα, σημείωσε ότι παρά το γεγονός ότι ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο συγκεκριμένο τμήμα του δικτύο και ήταν υποχρεωτική η χάραξη ηλεκτρονικά της διαδρομής, έγινε χειροκίνητα, δεν παρακολούθησε την πορεία του τρένου, δεν υπήρξε και ενημέρωση από την αμαξοστοιχία ότι ήταν εκτός της φυσιολογικής γραμμής.
«Κανένα όμως, ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει ατέλειες και να αποτελέσει άλλοθι για πλημμέλειες, καθυστερήσεις και λάθη. Χρέος να τα αποτυπώσουμε. Υπήρξε ανάληψη της ευθύνης από την πρώτη στιγμή. Και εγώ ζήτησα συγγνώμη, που όμως δεν μπορεί να αποκαταστήσει αυτό που συνέβη, το αδιανόητο. μετά το συμβάν ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών για συντονισμό όλων των δομών και αυτό λειτούργησε στο επίπεδο που επέτρεπαν οι συνθήκες», ανέφερε, αναδεικνύοντας δύο διαστάσεις:
Το ζήτημα του προσωπικού και των υποδομών.
Σε ό,τι αφορά το πρώτο, υπήρξε πράγματι σταδιακή αποψίλωση του προσωπικού, παραδέχθηκε. «Είτε δεν έγιναν προσλήψεις είτε έγιναν απειροελάχιστες. Προσπαθήσαμε να το θεραπεύσουμε είτε μέσω κινητικότητας, μέσω δελτίου παροχής υπηρεσιών (υπήρξε καλή, αλλά όχι επαρκής, στελέχωση) προσελήφθησαν περίπου 200 άτομα με “μπλοκάκι”, παρατείνονται οι συμβάσεις αυτές. Και σε ένα τρίτο επίπεδο που είναι οι μόνιμες προσλήψεις. Ο πρώτο διαγωνισμός για 90 άτομα, υπήρξε διαδικασία μέσω ΑΣΕΠ, υποβλήθηκαν περίπου 10.500 αιτήσεις, βρίσκεται πλέον στον ΟΣΕ, θα ολοκληρωθεί σύντομα η διαδικασία. Από τον ίδιο κατάλογο θα υπάρχει και πρόσληψη της νέας του 2023 δυνατότητας προσλήψεων. Συνολικά 217 άτομα (θα προσληφθούν) το επόμενο διάστημα».
Οσον αφορά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τις κρίσιμες θέσεις, πρωτίστως τους σταθμάρχες, πρόκειται για εκπαίδευση εγκεκριμένη από τη ΡΑΣ, με 712 ώρες άσκηση, 6,5 μήνες, μίγμα θεωρητικής και εφαρμοσμένης εκπαίδευσης. Θεωρία και στο πεδίο και πριν την ολοκλήρωση αυστηρό εξεταστικό στάδιο. «Είχαμε και ανεπιτυχή πορεία υποψηφίων», επεσήμανε ο υπουργός, «είναι πρόγραμμα που στοιχειωδώς παρέχει εχέγγυα για ουσιαστική αξιολόγηση του κρίσιμου προσωπικού του ΟΣΕ.
Αντίστοιχα, συνέχισε, «το ζήτημα της αναβάθμισης των υποδομών, έχει μακρά και όχι εύκολη ιστορία. Η σύμβαση που υπογράφηκε το 2014 για την αναβάθμιση, περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των φωτοσήμων 52 σταθμών και τηλεδιοίκηση και ανάταξη τριών σταθμών.
»Μόνο τρεις χώρες στην Ευρώπη έχουν πλήρες σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Η χώρα μας θα αποκτήσει τέτοιο σύστημα δυστυχώς με καθυστέρηση. Κανείς δεν μπορεί να πει τι θα είχε γίνει, αλλά βάσιμα κάποιος θα μπορούσε να πει ότι θα είχαμε αποφύγει την τραγωδία.
»Το 2016 προέκυψαν ζητήματα με τη σύμβαση. Δεν υφίσταται ότι είχε παραδοθεί το 70%. Αυτό που είχε παραδοθεί ήταν λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου. Λειτουργικά παραδοθέν αυτό είχε παραδοθεί και υπήρξαν σοβαρότατα ζητήματα. Δημοσιονομικός έλεγχος από το 2016 έως το 2019. Τίποτε άλλο. Ο έλεγχος διαπιστώνει κάτι εξαιρετικά σοβαρό. Ότι ένα μέρος του παραδοθέντος δεν ήταν πιστοποιημένο, μη συμβατό με τα υφιστάμενα συστήματα του ΟΣΕ. Ετσι, το μισό έγινε εξ αρχής το 2021, αδαπάνως για το Δημόσιο. Από το 2016, πρακτικά λειτουργικά έχει παραδοθεί το 18%, προϊόντος του χρόνου έγινε έλεγχος, ζήτημα νέας αρχιτεκτονικής, καθυστέρησε να γίνει συμπληρωματική σύμβαση που θα κάλυπτε τα κενά. Η τεχνική υπηρεσία του ΟΣΕ από το 2017 έλεγε ότι έπρεπε να γίνει νέα συμπληρωματική σύμβαση. Από τον 9/2017 δεν υπάρχει καμία πράξη επί δύο χρόνια».
«Σε πλήρη ανάπτυξη θα οδηγήσουν σε πλήρες δίκτυο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2023. Εως το τέλος Ιουνίου το βόρειο κομμάτι και ως το τέλος Σεπτεμβρίου του το νότιο κομμάτι της γραμμής. Αρα από τον Οκτώβριο θα έχουμε λειτουργικά πλήρη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Θα έχουμε σοβαρότατη αναβάθμιση σε ηλεκτρονικά μέσα», υπογράμμισε ο κ. Γεραπετρίτης.
Ακολούθησε εκτενής αναφορά στα μέτρα που ανακοινώθηκαν την Τρίτη για την ασφαλή επανεκκίνηση των δρομολογίων και του μεταφορικού έργου.
«Είναι αναγκαίο να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος», είπε ο υπουργός «τόσο για τον ίδιο τον σιδηρόδρομο και τις υποδομές του, όσο και για την εμπιστοσύνη προς το μέσο από τους πολίτες. Θα βρίσκομαι στην Κομισιόν την άλλη εβδομάδα για να εξασφαλίσω πρόσθετους πόρους, για την ασφάλεια, την υποδομή, τη λειτουργία, τη στελέχωση».
«Τίποτα δεν μπορεί να φέρει πίσω τα θύματα, ούτε είναι παρηγοριά ότι σύντομα τα τρένα μας θα είναι πιο ασφαλή. θα κάνουμε ό,τι μπορούμε να μη συμβεί αυτό ποτέ ξανά», δεσμεύθηκε εκ νέου ο Γιώργος Γεραπετρίτης.
Στην Επιτροπή Θεσμών τη Δευτέρα
Τη Δευτέρα τη «σκυτάλη» παίρνει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας όπου έχουν κληθεί με πρωτοβουλία της πλειοφηψίας (εδώ), οι πρώην υπουργοί Μεταφορών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (2013-2015), Χρήστος Σπίρτζης (2015-19), Κώστας Αχ. Καραμανλής (2019-2023) και ο νυν κάτοχος του χαρτοφυλακίου Γιώργος Γεραπετρίτης.
«Η ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από τον κ. Γεραπετρίτη είναι το πρώτο βήμα», ανέφερε ο πρόεδρος της επιτροπής, βουλευτής της ΝΔ, Γιώργος Βλάχος, για να προσθέσει πως αν κριθεί αναγκαίο, στη συνέχεια, είτε η ίδια, είτε και κάποια άλλη επιτροπή, μπορεί να καλέσει οποιοδήποτε πρόσωπο κρίνει ότι πρέπει να δώσει απαντήσεις.
Από την πλευρά του ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος μίλησε για «σχέδιο συγκάλυψης που προσβάλλει την αξιοπιστία και της Βουλής και της πολιτικής».
«Η σημερινή συζήτηση να μην έρθει στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας ο κύριος Καραμανλής και οι αρμόδιοι υφυπουργοί αλλά να έρθει, την ημέρα της απεργίας των δημοσιογράφων, στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ο κ.Γεραπετρίτης, προσβάλλει την ανάγκη για διαφάνεια. Δεν ανταποκρίνεται σε αυτό που ζητάει η κοινωνία. Οφείλω να το καταθέσω εδώ, με πολύ ήρεμους και δημοκρατικούς όρους. Αυτή η διαχείριση προσβάλλει, όχι μόνο αυτό που ζητούν οι οικογένειες των θυμάτων αλλά και οι ίδια η κοινωνία», είπε ο κ. Φάμελλος, τονίζοντας ότι η Βουλή οφείλει να συζητήσει για τους «πραγματικά υπεύθυνους».
«Για μένα είναι χωρίς απάντηση, για ποιο λόγο, ημέρα απεργίας, έρχεται ο κ. Γεραπετρίτης και όχι ο υπουργός που ήταν σε αυτή τη θέση και οι υφυπουργοί που έχουν κρυφτεί, να μιλήσουν στη Βουλή. Με προβληματίζει ιδιαίτερα και η τοποθέτηση του κ. Καραμανλή, ο οποίος ξέχασε ότι ήταν τέσσερα υπουργός και σε μια αναδημοσίευση δηλώσεων του, που δεν τις έχει διαψεύσει, λέει ότι δεν θα αναλάβει αυτός τις ευθύνες των προηγούμενων κυβερνήσεων ενώ ο ίδιος, από το βήμα της Βουλής, μας έλεγε ότι είναι ντροπή μας να βάζουμε θέματα ασφάλειας», παρατήρησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Απαντώντας ο πρόεδρος της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου Γιώργος Βλάχος, σημείωσε:
«Δεν είναι αυτή η κουβέντα που έγινε στη Διάσκεψη των Προέδρων. Ο Πρόεδρος της Βουλής ενημέρωσε τη Διάσκεψη για το αίτημα του υπουργού του κ. Γεραπετρίτη να ενημερώσει την καθ΄ύλην αρμόδια επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, στην οποία υπάγεται το συγκεκριμένο υπουργείο, για τα όσα έχουν συμβεί το τελευταίο διάστημα. Είπαμε όλοι, και προσωπικά εγώ αυτό είπα, ότι όπως γίνονται ενημερώσεις των υπουργών στις καθ΄ύλην αρμόδιες επιτροπές, έτσι θα γίνει και αυτή η ενημέρωση.
»Εάν χρειαστεί να επαναληφθεί η συνεδρίαση της συγκεκριμένης επιτροπής, καλώντας και άλλους, ή σε μια άλλη επιτροπή της Βουλής, αυτό είναι ζήτημα ανοιχτό. Το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Είναι το πρώτο βήμα. Αυτό το άφησε ανοιχτό ο Πρόεδρος της Βουλής. Δεν έχω την αρμοδιότητα να μεταφέρω τα λεγόμενα του. Έχω όμως την αρμοδιότητα να σας πω ότι το αίτημα του υπουργού κ. Γεραπετρίτη, για ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, έγινε δεκτό και προσδιόρισε ο πρόεδρος τη συγκεκριμένη ημερομηνία.
»Τώρα, αν τυχαίνει την Τετάρτη να υπάρχει απεργία, έχω πει και άλλη φορά, ότι οι βουλευτές δεν απεργούν. Εμείς είμαστε εδώ. Να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν έχει αποκλειστεί οτιδήποτε για το επόμενο διάστημα. Είναι το πρώτο βήμα».
Mε δήλωση του α’ αντιπροέδρου της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Γιώργου Κατρούγκαλου, ο ΣΥΡΙΖΑ ζητησε να κληθούν στην Επιτροπή Θεσμών το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών, δηλαδή και οι υφυπουργοί που είχαν στις αρμοδιότητές τους τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, όπως και ο γενικός γραμματέας, αλλά και «ο κ. Χατζηδάκης, ο πρώτος που υπέγραψε σύμβαση για την τηλεδιοίκηση, την 10005/2007», καθώς και «η προηγούμενη και νέα διοίκηση των εταιρειών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train και, φυσικά, οι πρόεδροι των συνδικαλιστικών οργανώσεων των οποίων οι έγκυρες προειδοποιήσεις είχαν τόσο ανεύθυνα αγνοηθεί».
Αντίστοιχο αίτημα κατέθεσε την Τρίτη κα το ΚΚΕ, σημειώνοντας ότι «οι ευθύνες για το σιδηροδρομικό έγκλημα στα Τέμπη δεν περιορίζονται στις όποιες προσωπικές ευθύνες υπάρχουν και πρέπει να αποδοθούν, αλλά και στις διαχρονικές ευθύνες που εντοπίζονται στις πολιτικές που υπηρέτησαν όλες οι κυβερνήσεις». Για το ίδιο ζήτημα είχε αρχικώς καταθέσει αίτημα το ΜέΡΑ25.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Βουλής, Κώστας Τασούλας, μιλώντας με κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ανέφερε ότι η συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας είναι η πρώτη και προφανώς θα ακολουθήσουν και άλλες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News