483
Νέο θεσμικό πλαίσιο για τον σιδηρόδρομο | ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ/INTIME

Σιδηρόδρομος: Στα σκαριά νέος νόμος από τον Κυρανάκη – Τι θα περιλαμβάνει

Protagon Team Protagon Team 28 Μαρτίου 2025, 20:06
Νέο θεσμικό πλαίσιο για τον σιδηρόδρομο
|ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ/INTIME

Σιδηρόδρομος: Στα σκαριά νέος νόμος από τον Κυρανάκη – Τι θα περιλαμβάνει

Protagon Team Protagon Team 28 Μαρτίου 2025, 20:06

Με στόχο την επίλυση των πραγματικών προβλημάτων του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, προετοιμάζει νέο σχέδιο νόμου. Στο επίκεντρο των ρυθμίσεων θα βρεθούν η  αναδιοργάνωση κρίσιμων οργανισμών, η ενίσχυση της ανεξαρτησίας και της λογοδοσίας εκεί όπου απαιτείται, και, κυρίως, η αποτελεσματική εφαρμογή των εισηγήσεων του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, της Κομισιόν και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), για τη μετάβαση σε μια νέα εποχή διαφάνειας και υπευθυνότητας.

Με φόντο την κατάθεση του νέου νομοσχεδίου, με το οποίο αναμένεται να μπει «τέλος στο μπαλάκι ευθυνών», με ξεκάθαρο πλαίσιο αρμοδιοτήτων, στελέχωση και ψηφιακά εργαλεία, ο κ. Κυρανάκης προχώρησε, από την πρώτη ημέρα της ανάληψης των καθηκόντων του στο υπουργείο Μεταφορών, σε σειρά αυτοψιών, συναντήσεων και αιτημάτων για γραπτή ενημέρωση προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Ο υπουργός, ο οποίος ανέβηκε με το τρένο στη Θεσσαλονίκη, ζήτησε  «να έχει καταγεγραμμένα τα προβλήματα, τις θέσεις και τις προτάσεις όλων των αρμόδιων», ώστε το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες να απαντά άμεσα στα πραγματικά προβλήματα και να υλοποιεί τις συστάσεις που έχουν γίνει από την Κομισιόν, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) και φυσικά τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Όπως μετέδωσε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αρκετά από τα σχετικά υπομνήματα που έχουν φτάσει στο υπουργείο επιβεβαιώνουν την εικόνα που αποκόμισε ο κ. Κυρανάκης τόσο με τις δια ζώσης αυτοψίες όσο και από τις συναντήσεις εργασίας που έχει ήδη πραγματοποιήσει. Ανάμεσα στα σχετικά υπομνήματα, επιστολή έστειλε και η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που όμως δηλώνει αναρμόδια για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου και ρίχνει την ευθύνη στον ΟΣΕ.

Τέλος στο μπαλάκι ευθυνών με ξεκάθαρο πλαίσιο αρμοδιοτήτων, στελέχωση και ψηφιακά εργαλεία

Το νέο νομοσχέδιο έρχεται να βάλει σε τάξη το «μπαλάκι ευθυνών» με μια σειρά από άμεσες ενέργειες που έχουν ως στόχους τόσο την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων που χρησιμοποιούνται ήδη από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όσο και την δημιουργία ενός σαφούς πλαισίου ευθυνών και αρμοδιοτήτων.

Με το σχέδιο νόμου, που ετοιμάζει το υπουργείο, θα δίνεται έμφαση στην αναδιοργάνωση κρίσιμων φορέων, στην ενίσχυση της ανεξαρτησίας και της λογοδοσίας όπου χρειάζεται, και κυρίως στην επιχειρησιακή εφαρμογή των εισηγήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Κομισιόν και ERA. Σκοπός είναι να αποτελέσει το πρώτο ορόσημο για τη μετάβαση του ελληνικού σιδηροδρόμου, σε μια νέα εποχή λογοδοσίας και διαφάνειας.

Γενικές επισημάνσεις και αποποίηση ευθύνης από τη ΡΑΣ – Έρχονται αλλαγές στη λειτουργία και τη στελέχωσή της

Η ΡΑΣ παρότι έχει την αρμοδιότητα πιστοποίησης της ασφάλειας αλλά και ανάκλησης της άδειας ασφάλειας του σιδηροδρόμου, στην επιστολή της, σύμφωνα με πληροφορίες, «ισχυρίζεται ότι δεν έχει ουσιαστική αρμοδιότητα, κάτι που προκαλεί ερωτήματα». «Τα υπαρκτά ζητήματα που θέτει με γενικό τρόπο περί έλλειψης τηλεδιοίκησης και ETCS σε κομμάτια του σιδηροδρόμου είναι ήδη πολλάκις καταγεγραμμένα και δεν εισφέρουν με ουσιαστικό τρόπο στην επίλυση των προβλημάτων, αναδεικνύοντας γνωστά ζητήματα τα οποία και η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε επισημάνει» σημειώνουν.

Τέλος, αναμένεται σύντομα να υπάρξουν και πρωτοβουλίες αναφορικά με τη λειτουργία και τη στελέχωση της ΡΑΣ, ώστε η διοίκησή της, της οποίας η θητεία έχει λήξει, να έχει τον ρόλο που αρμόζει σε μια ανεξάρτητη Αρχή.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...