Μοιάζει με οποιοδήποτε άλλο τμήμα ασφάλτου αμερικανικής μεγαλούπολης. Η οδήγηση, όμως, στην 14η Οδό, στο Ντιτρόιτ του Μίσιγκαν —σε ένα μικρό, πειραματικό μέρος της έστω— με το σωστό όχημα φέρνει στον νου φουτουριστικές εικόνες. Αυτός είναι ο πρώτος δημόσιος χώρος στις ΗΠΑ όπου μπορεί κανείς να οδηγήσει ηλεκτρικό όχημα χωρίς να αδειάζει η μπαταρία του, αφού ταυτόχρονα με την κίνηση επαναφορτίζεται.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του BBC, στο τμήμα δρόμου μήκους 400 μ. που διασχίζει την περιοχή Κόρκταουν του Ντιτρόιτ εφαρμόζεται ένα πιλοτικό πρόγραμμα μιας νέας ασύρματης τεχνολογίας, που είναι σε θέση να φορτίζει οχήματα καθώς κινούνται επάνω του.
Ηλεκτρομαγνητικά πηνία έχουν τοποθετηθεί κάτω από την επιφάνεια του δρόμου και έχουν συνδεθεί με το ηλεκτρικό δίκτυο της πόλης. Αυτά δημιουργούν ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο ακριβώς πάνω από την άσφαλτο, που μεταφέρει ενέργεια σε έναν δέκτη συνδεδεμένο με μια μπαταρία οχήματος, μέσω μιας διαδικασίας γνωστής ως «επαγωγική φόρτιση».
Η τεχνολογία είναι παρόμοια με εκείνη που χρησιμοποιείται για την ασύρματη φόρτιση των κινητών τηλεφώνων. Η ελπίδα των εμπνευστών της είναι ότι δρόμοι όπως αυτός της 14ης Οδού μπορεί να βοηθήσουν στην απάλειψη ενός από τους σημαντικότερους λόγους που κάνουν τους οδηγούς να αποφεύγουν τα ηλεκτρικά οχήματα: το άγχος της αυτονομίας φόρτισης.
Με την υποδομή σταθερής φόρτισης να μην είναι ακόμα στα επίπεδα που απαιτούνται για την υποστήριξη μεγάλου αριθμού ηλεκτρικών οχημάτων, και τη χρονοβόρα διαδικασία φόρτισης που απαιτείται για μεγάλα ταξίδια, οι περισσότεροι αυτοκινητιστές διστάζουν να ανταλλάξουν τα αυτοκίνητά τους που κινούνται με ορυκτά καύσιμα.
Αλλά η οδήγηση κατά μήκος ενός δρόμου όπου το αυτοκίνητο κερδίζει κάποια πρόσθετη φόρτιση καθώς ταξιδεύει, θα μπορούσε να συμβάλει στην επέκταση της εμβέλειας των ηλεκτρικών οχημάτων ή ακόμη και στη σταδιακή εξάλειψη της ανάγκης για ενσύρματη φόρτιση.
Οπως κάποτε τα κινητά τηλέφωνα χρειάζονταν καλώδια φόρτισης αλλά τώρα δεν τα έχουν ανάγκη, σύντομα το ίδιο μπορεί να ισχύει και για τα ηλεκτρικά οχήματα, λέει ο Στέφαν Τονγκούρ, αντιπρόεδρος επιχειρηματικής ανάπτυξης στην εταιρεία Electreon. «Η εξέλιξη της φόρτισης θα μεταφερθεί από τα καλώδια στο ασύρματο» εξηγεί στο BBC. «Σύντομα θα έχουμε δρόμους όπου τα αυτοκίνητά μας θα φορτίζονται εν κινήσει ή και σταθμευμένα».
Η Electreon εφαρμόζει πιλοτικά την τεχνολογία ασύρματης φόρτισης σε επιλεγμένες τοποθεσίες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αμερικής. Τοποθέτησε τα μαγνητικά επαγωγικά πηνία στον δρόμο του Ντιτρόιτ τον περασμένο Νοέμβριο. Τα οχήματα με τους σωστούς δέκτες συνδεδεμένους στη βάση τους μπορούν να φορτίζουν δυναμικά καθώς κινούνται κατά μήκος του.
Μερικώς χρηματοδοτούμενο με 1,75 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Μεταφορών της Πολιτείας του Μίσιγκαν, το πιλοτικό πρόγραμμα της Electreon –η οποία καλύπτει το υπόλοιπο της χρηματοδότησης του έργου– έχει στόχο να επεκτείνει το μήκος του «έξυπνου δρόμου» στο 1,5 χιλιόμετρο μέσα στα επόμενα χρόνια, ώστε να προσφέρει έναν τρόπο δοκιμής της τεχνολογίας σε πραγματικό αστικό περιβάλλον.
Αποτελεί μέρος του οράματος της κυβερνήτη του Μίσιγκαν, Γκρέτσεν Γουίτμερ, να μεταμορφώσει την υποδομή μεταφορών της Πολιτείας, σε μια προσπάθεια να γίνει ουδέτερη από εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Αυτό περιλαμβάνει εστίαση στα ηλεκτρικά οχήματα, με την παροχή ενός αξιόπιστου δικτύου φόρτισης έως το 2030, με δρόμους ασύρματης φόρτισης και 100.000 φορτιστές για την υποστήριξη δύο εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων.
Αλλά με το έργο να κοστίζει σχεδόν 2 εκατ. δολάρια (1,8 εκατ. ευρώ) ανά μίλι (1,6 χλμ.), ορισμένοι ειδικοί αμφισβητούν ότι η τεχνολογία είναι επεκτάσιμη. Η επέκταση «έξυπνων δρόμων» σε μια ολόκληρη πόλη ή κατά μήκος μεγάλων τμημάτων υπεραστικών εθνικών οδών θα είχε αστρονομικό κόστος. Το κόστος αυτό θα αρχίσει να μειώνεται όσο η τεχνολογία εξελίσσεται, αλλά δύσκολα θα πέσει σε επίπεδα κάτω από τα 1.000 δολάρια (920 ευρώ) ανά δέκτη αυτοκινήτου.
Από την άλλη, η τεχνολογία δεν είναι απαραίτητη σε όλα τα μήκη όλων των αυτοκινητοδρόμων. Η Electreon εστιάζει αρχικά σε διαδρόμους διέλευσης όπου συχνάζουν εμπορικοί στόλοι με προβλέψιμα δρομολόγια. Αυτό περιλαμβάνει λεωφορεία και φορτηγά όπου υπάρχουν πλεονεκτήματα κόστους για τη διατήρησή τους σε κίνηση, αντί μιας στάσης για φόρτιση. Και ο στόχος δεν είναι η νέα τεχνολογία να προσφέρει την πλήρη φόρτιση ενός ενσύρματου φορτιστή.
Η Electreon είναι σε θέση να επιτύχει δυναμική φόρτιση 35 kW ανά δέκτη. Αυτό σημαίνει ότι λεωφορεία ή φορτηγά που διαθέτουν τρεις δέκτες μπορούν να φορτίσουν έως και 100 kW κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Για αρκετά χιλιόμετρα, αυτό προσφέρει δυνητικά μια τεράστια ώθηση στην εμβέλεια, ιδιαίτερα χρήσιμη εάν το όχημα βρίσκεται σε περιοχές όπου οι σταθμοί φόρτισης είναι ελάχιστοι.
Για να κάνει την υπηρεσία πιο προσιτή, η Electreon προσφέρει επίσης ένα μοντέλο συνδρομής όπου οι οδηγοί μπορούν να πληρώνουν μηνιαία χρέωση, περίπου 800 (740 ευρώ) έως 1.000 δολαρίων (920 ευρώ), για τη συνεχή λειτουργία δημόσιων, εμπορικών και αυτόνομων οχημάτων. Παράλληλα, ένα pay-as-you-go μοντέλο ίσως εξυπηρετήσει τους πιο περιστασιακούς οδηγούς, που χρειάζονται τη φόρτιση για μια συγκεκριμένη διαδρομή.
Στην Ευρώπη, η Γαλλία σχεδιάζει να κατασκευάσει 8.850 χλμ. ηλεκτροκίνητων δρόμων μέχρι το 2035 χρησιμοποιώντας εναέρια καλώδια, ράγες ή επαγωγική φόρτιση, ενώ μελέτες στη Γερμανία έχουν προτείνει την εγκατάσταση 4.000 χλμ. εναέριων καλωδίων ή υποδομής επαγωγικής φόρτισης στην κεντρικό εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας. Η Σουηδία υπολογίζει ένα κόστος 3,5 δισ. ευρώ για την κατασκευή περίπου 2.000 χλμ. ηλεκτρικών δρόμων.
Οι κατά τόπους δήμοι μπορούν εύκολα να προσθέσουν πηνία στα ήδη υπάρχοντα προγράμματα οδικής συντήρησης για να τα μετατρέψουν γρήγορα σε χρεώσιμα περιουσιακά στοιχεία. Επίσης, προσθέτοντας δέκτες στα οχήματα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα μπορούσαν να μειώσουν το μέγεθος της μπαταρίας και το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας των ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που πιθανόν να βοηθήσει στην επιτάχυνση της προώθησής τους.
Στα επιβατικά οχήματα ο ανταγωνισμός θερμαίνεται. Η Toyota συνεργάζεται με την Electreon για να εξερευνήσει τις επιλογές ασύρματης φόρτισης, η BMW και η Ford συνεργάζονται με τη Witricity και η Stellantis με τη Hevo Power (και οι δύο κορυφαίες πλατφόρμες ασύρματης φόρτισης οχημάτων). Η Tesla φαίνεται να εργάζεται πάνω σε δικό της πρόγραμμα, αφού πέρυσι αγόρασε –αλλά στη συνέχεια πούλησε– την εταιρεία ασύρματης φόρτισης Wiferion.
Ωστόσο, ο μετασχηματισμός είναι καθ’ οδόν. Στις ΗΠΑ, ο στόχος της κυβέρνησης Μπάιντεν είναι να χρηματοδοτήσει με δισεκατομμύρια δολαρίων την κατασκευή σταθμών φόρτισης υψηλής ταχύτητας για τους αυτοκινητόδρομους της χώρας και για περιοχές όπου οι πολίτες ζουν, εργάζονται και ψωνίζουν, και να δημιουργήσει 500.000 φορτιστές διαθέσιμους στο κοινό έως το 2030 – με τους δρόμους ασύρματης φόρτισης να αποτελούν μέρος του προγράμματος.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News